מה קרה ל"שטוחים"? מכירות הבייגלה צנחו 13%

הירידה במכירות ב-2013 מאפיינת את 3 המותגים המובילים: מכירות בייגל בייגל צנחו ב-15.5%, מכירות בייגלה אסם - ב-14%, ומכירות מאיר בייגל - ב-19%

הקסם של "בייגלה שטוחים" כבר לא כל-כך עובד. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מכירות הבייגלה צנחו אשתקד ב-13% והסתכמו ב-127 מיליון שקל, לעומת מכירות של 146 מיליון שקל בשנת 2012. למעשה, מאז שנת השיא של הבייגלה ב-2011, אז המריאו המכירות ל-161 מיליון שקל, צנחו המכירות ב-21%.

השקת "בייגלה שטוחים" על-ידי אסם בפברואר 2011 הביאה למהפך בשוק הבייגלה ולעלייה חדה במכירות. בתוך חודש איבדה יוניליוור, משווקת המותג "בייגל בייגל", את ההובלה בשוק לטובת אסם, שנתח השוק שלה הגיע באותה שנה ל-45%.

אלא שהפער שפתחה אסם לא נשמר זמן רב, כיוון שעוד באותה שנה השיקה חברת מאיר בייגל גרסה משלה לשטוחים, בשם "שטוחהל'ה", במחיר נמוך יותר. הגרסה של יוניליוור בשם "דקים דקים" הגיעה בסופה של אותה שנה, וזו מנעה את המשך ההידרדרות בכוחו של המותג "בייגל בייגל".

הירידה במכירות מאפיינת את שלושת המותגים המובילים, כאשר מכירות "בייגל בייגל" צנחו ב-15.5%, מכירות "בייגלה אסם" צנחו ב-14%, ומכירות "מאיר בייגל" צנחו ב-19%. אסם מובילה את המכירות רק במעט עם נתח כספי של 39%, לעומת נתח כספי של 38.5% ליוניליוור.

מה קרה בשוק הבייגלה, וכיצד מוצר שהיה להיט זוכה לביקוש נמוך משמעותית? המהלך המשמעותי ביותר בשוק הוא כניסת המתחרים לקטגוריית הבייגלה השטוח, כניסה שהביאה לקרבות מחיר בין המותגים השונים. הגרסאות השונות של הבייגלה השטוח נמצאות כל העת במבצעים שונים ברשתות השיווק, ואלה הביאו בפועל להורדת המחיר לצרכן. וכך, בזמן שבשנה החולפת המכר הכמותי צנח בכ-10%, המכר הכספי ירד בשיעור חד יותר של 13%. בנוסף, נראה כי ההתלהבות מהחדשנות שהביא אתו פורמט ה"שטוחים" פגה.

זו אולי הסיבה לכך שאסם השיקה לאחרונה את "בייגל'ס", סוג של שילוב בין בייגלה ישראלי לבייגל האמריקאי.

על הפיתוח הזה אסם מבקשת לגבות פרמיה גבוה במיוחד. המחיר המומלץ לצרכן הוא 10 שקלים לאריזה של 180 גרם - מחיר של 55 שקל לק"ג.