עיריית ירושלים הכריזה על תמריצים לעידוד פרויקטי פינוי-בינוי

בעירייה הודיעו היום כי עומדים לאשר שורה של תמריצים שמטרתם לקדם תוכניות של פינוי-בינוי בעיר, שעד היום לא מומשו בגלל חסמים שונים ■ בין התמריצים שתציע התוכנית: פטור לתקופה של 7 שנים מהיטלי השבחה

מועצת עיריית ירושלים תדון ביום חמישי השבוע, באישור שורה של תמריצים שמטרתם להוציא אל הפועל תוכניות פינוי-בינוי בעיר, ובראשם פטור מתשלום היטל השבחה לתקופה של 7 שנים. כך אמר היום (ג') ראש עיריית ירושלים ניר ברקת במסיבת עיתונאים מיוחדת שבה הודיע כי העירייה תפעל לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר, באמצעות תמריצים מיוחדים לתושבים ויזמים.

בין התמריצים שתציע התוכנית: פטור לתקופה של 7 שנים מהיטלי השבחה לפרויקטים של פינוי-בינוי, במטרה לתמרץ את היזמים ולאפשר להם ביטחון כלכלי כבר בתחילת הדרך, מסלול ירוק מהיר בהליכי אישור לפרויקטים של פינוי-בינוי במסגרתו יפעל פורום להסרת חסמים ביורוקרטיים, מתן סיוע וייעוץ ליזמים בבחינה מקדימה של תוכניות ליזמים והקמת גוף סיוע עירוני-חברתי לליווי התושבים המעוניינים בביצוע פרויקטים של פינוי-בינוי. הגוף יעניק ייעוץ אדריכלי, שמאי וחברתי על מנת לסייע לתושבים לקבל החלטות מול היזמים, ליצור וודאות למימוש הפרויקטים וללוות אותם בתהליכים מול היזמים בצורה הוגנת. כמו כן, המכרזים ייערכו על-ידי גוף ציבורי וייערכו תהליכים של שיתוף ציבור והסברה.

"תחום ההתחדשות העירונית מהווה את אחד הכלים המרכזיים שלנו להגדלת היצע הדיור בבירה ולחידוש יחידות דיור ישנות, תוך ניצול יעיל יותר של הקרקע" מסר ברקת. "התחדשות עירונית באמצעות פינוי-בינוי היא הזדמנות פיזית וחברתית ליצירת סביבת מגורים איכותית, תוך כדי חידוש תשתיות עירוניות, פתרון בעיות תנועה וחנייה ושיפור סטנדרט מגורים לרבות במתחמים המצויים בשכונות במצב סוציו אקונומי נמוך ובשכונות בעלות תשתיות ישנות".

בשנים האחרונות אושרו בירושלים מספר תוכניות "פינוי-בינוי" בהם תוכנית "מתחם המקשר" הנמצאת לפני מתן היתרי בנייה וכוללת הקמת 230 דירות חדשות במקום 66 קיימות, תוכנית "מתחם הציונות" הכוללת הקמת 226 דירות חדשות במקום 54 קיימות ונמצאת לפני קבלת תוקף. כמו כן, יצאה העירייה במכרז לתכנון פרויקט "פינוי-בינוי" במתחם אולסוונגר בקרית יובל, שכולל 320 יחידות דיור ב-5 שיכונים וקרקע בשטח 25 דונם בבעלות מינהל מקרקעי ישראל, שתצורף לתוכנית, דבר שיביא לכ-1,000 יחידות דיור בתוכנית החדשה. בנוסף, בימים אלה תושבי שכונת גוננים יזמו התארגנות תושבים לקראת ביצוע פרויקט "פינוי-בינוי" ברחוב מעגלי יבנה.

בעירייה הסבירו כי מטרת התמריצים היא להתמודד עם הקשיים שאפיינו עד כה ביצוע תוכניות פינוי-בינוי. עד היום לא היתה קיימת מדיניות אחידה, אי-הוודאות הן של התושבים והן של היזמים הייתה גבוהה לגבי התמורות שיקבלו, חשדנות של התושבים כלפי היזמים הביאה להתמשכות מרובה של ההתקשרויות עם היזם, היזמים לא ידעו אם תחול עליהם חובת היטלי השבחה עד לסוף התהליך והליכי התכנון היו ממושכים יותר מאשר לתוכניות רגילות. עם אישור הרפורמה במועצת העיר השבוע, מצפה העירייה לתוספת של אלפי יחידות דיור חדשות בחמש השנים הקרובות, אשר יתנו מענה לביקושים הגבוהים לדיור בירושלים כחלק ממגמת הצמיחה בעיר בשנים האחרונות", מסרו בעירייה.