תרמית המניות: "החשדות עלולים להתברר כקצה הקרחון"

גולדמן, מאור ואושרת חשודים כי גרפו מיליוני שקלים על חשבון עמיתי קופות הגמל של פסגות ■ לדברי גורמים בשוק ההון, לא מן הנמנע כי התרמית החלה הרבה לפני שגולדמן החל לעבוד בפסגות ■ גורמים בפסגות: סכום המעילה זניח

גורמים בשוק ההון אמרו היום (ד') ל"גלובס" כי החשדות של רשות ניירות ערך לתרמית בהיקף של 11 מיליון שקל שביצעו בכירי שוק ההון, משה גולדמן, שאול מאור והדר אושרת, עלולים להתברר רק כ"קצה הקרחון" של הפרשה.

לדבריהם, חקירת רשות ניירות ערך עוסקת בתקופה שבין 2008-2013 ומתמקדת בעיקר ב-2008. ואולם, גולדמן, מאור ואושרת הכירו לפני שנים רבות כשעבדו יחד באילנות בטוחה בשנות ה-90 (מאור וגולדמן עבדו שם כמנהלי קרנות נאמנות).

לדברי הגורמים, לאור ההיכרות הממושכת של השלושה, לא מן הנמנע כי התרמית החלה עוד לפני שגולדמן הגיע לבית ההשקעות פסגות.

עוד טענו הגורמים כי התשתית המורכבת שבנו השלושה לכאורה, שכללה פתיחת וניהול חשבונות בחו"ל, תומכת גם היא באפשרות שהמזימה נמשכה לאורך זמן רב.

גם הודעת רשות ניירות ערך, לפיה החקירה נגד השלושה ממשיכה והם ייחקרו "בפרשות אלה ונוספות", רומזת על כך שייתכן כי הפרשה עודנה בתחילתה.

גורמים בפסגות, לעומת זאת, מנסים להציג חזות אדישה נוכח הפרסומים. לדבריהם, מעילות כגון זו שבה חשודים השלושה היא דבר שכיח; וסכום המעילה - 11 מיליון שקל - הינו סכום זניח יחסית, והביטוח יכסה את עלות הנזק שנגרם לפסגות.

אתמול (ג') התירה רשות ניירות ערך לפרסום כי היא מנהלת חקירה הכוללת מספר פרשיות המבססות חשד כי בשנים 2008-2013, גולדמן, שכיהן כמנהל השקעות בכיר בפסגות וכיום הוא סמנכ"ל במנורה מבטחים; מאור, מבעליו של בית ההשקעות מאור לוסקי אחזקות; ואושרת, מנהל חדר מסחר בדויטשה בנק ישראל, ביצעו שורה של עבירות, שבאמצעותן גרפו רווחים אסורים בהיקף של לפחות 11 מיליון שקל על חשבון כספי העמיתים בקופות הגמל של פסגות. זאת, באמצעות עסקאות מתואמות ופעולות מסחר מוכוונות שער בהיקפים משמעותיים, תוך ניצול מעמדם.

השלושה חשודים בביצוע עבירות של תרמית בניירות ערך ועבירות של שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. בהוראת בית משפט השלום בתל-אביב הם שוהים במעצר-בית, בתנאים מגבילים.

רשות ניירות ערך מציינת כי בחקירה התגלו ממצאים רבים המחזקים את החשדות בנוגע למעורבות החשודים בעבירות המיוחסות להם. השלושה נחקרו באזהרה מספר פעמים ברשות, ובנוסף נחקרו מעורבים נוספים. גם הנשים של השלושה נחקרו.

עם זאת, לדברי הרשות, נוכח היקף החקירה לא עלה בידי החוקרים לסיים את החקירה, ו"על-מנת לסיימה יידרשו פעולות חקירה נוספות, לרבות חקירות של החשודים ושל מעורבים נוספים - חלקם קשורים לחשודים אלה - בפרשות אלה ונוספות".

הרשות ציינה כי בין החשודים מתקיימים קשרים תכופים עד היום, ולכן קיים חשש לשיבוש הליכי חקירה מצדם. "לאור חומרת העבירות, אופן ביצוע העבירות המתוחכם, לאור היקפן ולאור הסנקציה החמורה המוטלת בגינן, מתקיים חשש ממשי להימלטות מאימת הדין ומשיבוש הליכי חקירה", טענה הרשות.

הרצת מניות ועסקאות מתואמות

לפי החשד, התרמית התבצעה בזמן כהונתו של גולדמן כמנהל השקעות בפסגות, תוך שהחשודים מטשטשים ומסתירים את חלוקת הרווחים האסורים, באמצעות שימוש בחשבונות בני משפחה ומקורבים שלהם בארץ ובחו"ל.

לדברי רשות ניירות ערך, מהחקירה עולה עד כה כי גולדמן ניצל את תפקידו בפסגות ואת הידע המוקדם שלו, במטרה ליצור עסקאות מתואמות והרצת מניות מול חשבונות פרטיים בבית ההשקעות מאור לוסקי, תוך שהוא מתאם את הפעולות הללו עם מאור.

לטענת הרשות, גולדמן ומאור רכשו ניירות ערך ותיאמו עסקאות, משום שגולדמן ידע שניירות ערך אלה יירכשו בעתיד בידי פסגות. בדרך זו ביצעו מאור וגולדמן, לפי החשד, בין חשבונות פסגות לבין החשבונות הפרטיים במאור לוסקי מאות עסקאות מתואמות בדפוס פעולה קבוע, המתאפיין לרוב ברכישת ניירות ערך במהלך המסחר ומכירתם תוך זמן קצר בשער גבוה יותר לחשבונות פסגות.

דרך זו, נטען, הניבה רווח מובטח לחשבונות הפרטיים של לוסקי, על חשבונם של עמיתי קופות הגמל שנוהלו בבית ההשקעות פסגות.

לפי ממצאי החקירה, גולדמן הוא שביצע את הפעילות המתואמת מצדה של פסגות מול החשבונות הפרטיים של מאור, והרווח הכולל שגרפו היה 2.5 מיליון שקל.

בנוסף, חשודים גולדמן, מאור ואושרת כי הם פעלו באופן תרמיתי בניירות ערך לפחות ב-4 הזדמנויות שונות ב-2008 באמצעות מכירת אחזקות של דסק"ש לדויטשה בנק, מתוך כוונה שדויטשה תמכור לאחר מכן את ניירות הערך בשוק ההון או לחשבנות פסגות.

לפי החשד, קודם לביצוע הפעולות על-ידי דויטשה, דאג אושרת לעדכן את מאור אודותיהן. לפי החשד, בעקבות מידע זה ביצע מאור מכירות בחסר ("שורט") באחד מהחשבונות הפרטיים. סמוך לאחר מכן, לפי החשד, מכר אושרת מחשבון דויטשה את ניירות הערך במחירים נמוכים ממחיר החסר. פעילות זו איפשרה למאור, לפי החשד, לסגור את הפוזיציה ברווחים משמעותיים אותם חלק עם אושרת.

לפי החשד, אושרת הסתיר ממנהליו את עובדת היותו צד לעסקאות אלה, ובכך קיבל את הסכמתם לביצוע הפעילות מבלי שהביאו בחשבון את העובדה כי הוא חולק יחד עם מאור את הרווחים התרמיתיים בפעילות זו.

אופן נוסף, שבו לפי החשד פעלו החשודים, היא מכירת ניירות ערך במיליוני שקלים, כאשר רובם נמכרים בתיאום ובידיעה של גולדמן לחשבונות פסגות, תוך שפעילות זו מותירה רווח של מיליוני שקלים לחשודים בסך של כ-8.7 מיליון שקל.

לפי החשד, החשודים חלקו את הסכום ביניהם והסוו אותו בין היתר באמצעות שימוש בחשבונות קש לרבות בחו"ל.

החשודים מכחישים

פרקליטו של משה גולדמן, עו"ד נתי שמחוני, מסר כי "גולדמן כופר בחשדות המיוחסים לו, והוא תקווה שיתברר כי התנהלותו הייתה כדין".

עו"ד נוית נגב ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגת את הדר אושרת, מסרה: "הדר מכחיש את החשדות. הוא פעל באופן ענייני, כמקובל ולטובת דויטשה בנק".

עו"ד מוטי לזר, המייצג את שאול מאור, מסר: "אני מוצא לנכון לא להגיב על חקירה שמתנהלת".

גם נשותיהם של החשודים נחקרו במסגרת הפרשה. אמש חקרה רשות ניירות ערך באזהרה את יעל גולדמן ואת שירלי אושרת. ברשות מנסים לברר, בין היתר, האם ידעו הנשים על שימוש בחשבונותיהן ובחשבונות של בני משפחה נוספים לצורך הסתרת חלוקת הרווחים האסורים לכאורה.

עו"ד יעל גרוסמן, המייצגת את שירלי אושרת, מסרה: "אין לה שום קשר לא ישיר ולא עקיף לפרשה. היא נחקרה במשרדי הרשות, ובתום החקירה הלכה לביתה מבלי שהוטלה עליה מגבלה כלשהי, וזה מדבר בעד עצמו".

עו"ד מיכל רוזן-עוזר, ממשרד חן-יערי-רוזן-עוזר, המייצגת את יעל גולדמן, מסרה: "לא נפל פגם בהתנהלותה".

כך בוצעה התרמית לכאורה

■ גולדמן ניצל לכאורה את תפקידו כמנהל השקעות בפסגות, במטרה ליצור עסקאות מתואמות והרצת מניות מול חשבונות פרטיים בבית ההשקעות מאור-לוסקי, בתיאום עם שאול מאור. לפי החשד, 3 הבכירים טישטשו עקבות באמצעות שימוש בחשבונות של בני משפחה ומקורבים בארץ ובחו"ל.

■ השלושה חשודים כי פעלו למכירת החזקות של דסק"ש לדויטשה בנק. אושרת עדכן מראש את מאור, שביצע "מכירות שורט", ולאחר מכן מכר מחשבון דויטשה את ניירות הערך במחיר נמוך, שאיפשר למאור לסגור את הפוזיציה ברווח. בנוסף, הם חשודים כי מכרו ניירות ערך במיליונים לחשבונות פסגות וגרפו רווח של כ-8.7 מיליון שקל.

■ גולדמן ומאור תיאמו לכאורה עסקאות לרכישת ניירות ערך במהלך המסחר ומכירתם בשער גבוה יותר לחשבונות פסגות. כך, ועל חשבונם של עמיתי קופות הגמל של בית ההשקעות, הם הרוויחו 2.5 מיליון שקל.