קרן נורבגית: נמשיך לא להשקיע באפריקה ודניה סיבוס

זאת בשל מעורבות החברות בבנייה בהתנחלויות ■ האיסור שהוטל בשנת 2010 הוסר באוגוסט אך היום מבהירה ממשלת נורבגיה: לא נשקיע בחברות הישראליות שבונות במזרח ירושלים

קרן ההשקעות הריבונית של נורבגיה חוזרת על החלטתה שלא להשקיע באפריקה ישראל ודניה סיבוס בשל מעורבות חברת הבנייה שבשליטת לב לבייב בבנייה בהתנחלויות. כך דווח היום (ה') בסוכנות הידיעות רויטרס.

כזכור, בשנת 2010 חיסלה קרן השפע של נורבגיה את ההשקעות באפריקה ודניה סיבוס בגלל הבנייה בהתנחלויות. האיסור הוסר באוגוסט האחרון אך היום חוזרת ממשלת נורבגיה על החלטתה ומצהירה: לא נשקיע בחברות הפעילות בבנייה בשטחים. כמו כן שר האוצר של נורבגיה הודיע כי הקרן לא תשקיע בחברה ההודית Sesa Sterlite, יצרנית האבץ והאלומיניום הגדולה בהודו.

קרן ההשקעות הריבונית של נורבגיה הוקמה לצורך השקעות תקבולי ממשלת נורבגיה מהכנסות מכירות הנפט. מדובר בקרן ההשקעות הריבונית הגדולה בעולם עם נכסים בשווי 810 מיליארד דולר.

הקרן מנועה כעת מלהשקיע באג"ח של מדינות כגון צפון קוריאה, סוריה ואיראן, אם כי אף אחת מהמדינות הללו לא מנפיקה כעת אגרות חוב. באשר לחרם על אפריקה ישראל, ממשלת נורבגיה נימקה אותו בשל "המשך ההפרות החמורות של זכויות אדם באמצעות המשך הבנייה במזרח ירושלים".

דוברת אפריקה ישראל מסרה כי החברה וחברות הבנות שלה "פועלות בארץ ובעולם לקידום פעילותן העסקית בהתאם לחוק הנהוג בכל מדינה בה היא פועלת. לאור זאת, לא נותר לנו אלא להצר על החלטה זו המתייחסת לאפריקה ישראל ולחברות ישראליות גדולות נוספות ולהביע תמיהה כיצד היא משרתת את טובתם של אזרחי נורבגיה שכספיהם מנוהלים על ידי קרן זו".