חדשנות ישראלית: מעצבים ישראלים יציגו בתערוכה בינלאומית

מכון הייצוא יחשוף עיצוב ישראלי חדשני לקניינים בתערוכת עיצוב בינלאומית - Ambiente, שנערכת בפרנקפורט ומהווה אירוע פסגה עולמי בתחום החדשנות של מוצרים מסחריים

בשבוע הבא תקבל ישראל לראשונה ייצוג משמעותי בתערוכת Ambiente 2014, למוצרי צריכה, הנערכת במרכז הירידים בפרנקפורט, גרמניה. 12 חברות ומעצבים ישראלים, רובם צעירים וחדשנים, יציגו לראשונה בביתן לאומי שמקים מכון הייצוא. הביתן הישראלי ממוקם באולם ה-Young & Trendy - בחירה מיתוגית מסקרנת והולמת את סגנון העיצוב וקווי הייצור של המעצבים הישראלים.

תערוכת Ambiente היא אירוע פסגה עולמי בתחום החדשנות של מוצרים מסחריים. היא מיועדת לחשיפה בפני קניינים ו"ציידי חדשנות" של רשתות ענק בעולם, משווקים באינטרנט, חנויות קונספט ובתי עיצוב. התערוכה מתמקדת בקטגוריות "Dining, living and giving" - כלי אוכל, כלים ומתנות, רהיטים קלים לבית ולגינה הביתית, פריטי נוי, חפצים שימושיים ודקורטיביים וחפצים יעודיים לעונות החגים השונות - שוק עצום במדינות השפע.

כ-4,700 מציגים מ-80 מדינות מציעים את מרכולתם לכ-140 אלף מבקרים מרחבי העולם. בתחום הקמעונאי הרווי מאוד בהיצע מוצרים, יש יתרון לעיצוב ייחודי ודווקא בתי עיצוב "קטנים" יכולים לתפוס את עינם של מפיצים המחפשים בולטות ושונות. העיצוב הישראלי הוא ענף ייצוא מבוסס חדשנות, הזקוק לעידוד כדי להגדיל את פוטנציאל הצמיחה שלו.

לדברי קרולין נווה, מנהלת ענף עיצוב, בית ומשפחה במכון היצוא: "יש מגמה מתפתחת של מעצבים שמיצו את השוק הישראלי ומוכנים לפרוץ לשוק הבינלאומי. מכון היצוא פועל לקידום וסיוע למעצבים אלה, בתוכנית המעניקה להם כלים פרקטיים לכניסה לתהליך הייצוא. התוכנית כוללת קורסי ייצוא וקידום בתערוכות עיצוב, דוגמת אמביינטה".

היערכות מקדימה

מפגש עם מאתרי החדשנות של איקאה או טארגט, או עם הקניינים האנינים של חנויות המוזיאונים הגדולים בעולם, הוא חלומו הרטוב של כל מעצב שרוצה לגדול (כמעט). מספר חברות עיצוב ישראליות עצמאיות, כמו מונקי ביזנס ואחרות, פרצו בעזרת תערוכות דומות. אולם הכניסה לתערוכה מסחרית מסוג זה יקרה ודורשת היערכות מקדימה ומנגנון היענות מיידית לאחר התערוכה.

12 הנבחרים, שיציגו בתערוכת אמביאנטה הנפתחת ברביעי הקרוב, הם אלישבע מנקין, בעלת המותג "הוק אנד לוק", מעצבת תעשייתית בוגרת בצלאל, העובדת במושב אליאב שבדרום. מנקין מציגה ליין של כלי הגשה "חכמים" כמו קערת פירות העשויה מבסיס מתכתי ואריג גמיש, המתאים עצמו לתכולת הקערה. בגמר האירוח הקערה מתקפלת וחוסכת מקום אחסון. נועה חבס, בעלת המותג "נויקי", אף היא בוגרת עיצוב תעשייתי בבצלאל, מייצרת פריטים דקורטיביים, פונקציונליים והומוריסטים לבית.

טיבה ליבנה, בעלת המותג Tiva Design מציגה בתערוכה שטיחוני PVC מודפסים בדוגמאות אריחים "רטרו", בסגנון שטיחים מזרחיים ואריחי רצפה מצויירים. מלי הולנדר במותג "malinca", בוגרת מגמת עיצוב טקסטיל בשנקר, מעצבת תיקים בחומר ייחודי, פרי פיתוח עצמאי שלה. כתוצאה מעיצוב חומר הגלם, כל תיק הוא ייחודי בטקסטורה ובמראה, ומעוטר בהדפסות טקסטיל מיוחדות עם ציפוי PVC. אופק וורטמן, אמן, מעצב ואנימטור, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, מציג מוצרים המשלבים עיצוב תעשייתי ועיצוב גרפי. בתערוכה יציג "שעונים מילוליים", שעונים עליהן מודפסים משפטים כמו: time is money, שעונים על תמונות גרפיטי שצולמו ברחוב ועוד.

אסא מנדל, בעל הסטודיו ASSA DESIGN מעצב תעשייתי ותיק, יוצר מדפים מודולריים מחומרים טבעיים, ליינות, ספרים, תבלינים, נעליים ועוד. אסף גולדשטיין ואופיר ברוכי בעלי הסטודיו TOUCHWOODISIGN, בוגרי המחלקה לעיצוב תעשייתי במכללת הדסה, יציגו משחקים להרכבה עצמית ומוצרי נוי מעץ צפצפה. יערה ניר כחלון, בוגרת בצלאל, יוצרת כלי בית מקרמיקה המשלבים פשטות חגיגית ומפתיעים במשקלם הקל. הכלים עמידים לשימוש בתנור, במיקרוגל ובמדיח כלים.

יעל כרמון בעלת הסטודיו לעיצוב Hollamama, מעצבת תכשיטים מודרניים ומוצרים דקורציה לבית. בתערוכה תציג כרמון מראות מעוצבות בדמויות חיות וקולקציית תכשיטים "חמסה חמסה". ברברה שור, מעצבת מוצרי פופ ירושלמית, תציג את מוצריה האופייניים: מפות, סינרים, כדים וקערות מודפסים בצבעוניות. ניר איילון ושרון יחיה, בעלי המותג "סינק סקין", מציגים מסננת צבעונית לכיור המטבח, מחומר מתכלה. ניתן לזרוק אותה יחד עם הפסולת המצטברת בכיור. חברת CoverTop מתמחה בפיתוח אביזרים למכשירים ניידים בסביבת העבודה. החברה מציגה בתערוכה כיסויי סיליקון מסנני קרינה למחשב נייד וטאבלטים.