רשות השידור עיקלה רכב נכה לילד עם תסמונת דאון

רשות השידור עיקלה רכב וחשבון בנק למשפחה חרדית קשת-יום עם טלוויזיה ששימשה ללימוד ילד עם תסמונת דאון; "הם לא באו לבדוק, עוול שאין לתאר" ■ בעקבות פניית "גלובס" יבוטל העיקול ■ סיפור שלא ייאמן

רשות השידור עיקלה רכב וחשבון בנק של משפחה חרדית שהחזיקה במסך טלוויזיה ששימש ללימודיו של בנה הלוקה בתסמונת דאון. אל "גלובס" הגיעה סיפורה של משפחת כ', משפחה קשת-יום ממושב בדרום, שנתקלה בהליך גבייה אגרסיבי באמצעות עורכי דין שנשלחו על-ידי רשות השידור לגבות את אגרת הטלוויזיה.

המשפחה שיגרה מכתב מטעם עורך דינה אברהם נח לרשות השידור בדרישה לבטל את תיק ההוצאה לפועל שנפתח לה. רק בעקבות פניית "גלובס" הסכימה רשות השידור לבטל את העיקול במהלך הימים הקרובים.

לדברי אבי המשפחה, לפני מספר חודשים התקשר לבית המשפחה אדם שהזדהה כאיש רשות השידור ושאל אם יש מכשיר טלוויזיה בבית. לדבריו, ענה לו האב כי בשל מצבו של בן הזקונים שלו (מתוך 4 ילדים) בן ה-8, הסובל משורה של קשיים גופניים, נרכש עבורו מסך טלוויזיה בעזרתו הוא לומד לימודיים בסיסיים הנדרשים לתפקודו.

אבי המשפחה אינו עובד, וכך גם האם, המוכרת כנכה 41%. המשפחה מתפרנסת מקצבאות הנכות והביטוח הלאומי. האב הזמין את איש רשות השידור לבית לבדוק את שימושי המסך.

ואולם, לדבריו, איש לא הגיע לבדיקה, ורשות השידור החלה לשלוח - בזה אחר זה - מכתבי דרישת תשלום אגרה. בני המשפחה פנו באמצעות עורך דין לרשות השידור בהבהרת מצבם, וצירפו שורה ארוכה של מכתבים ואישורים רפואיים.

לפני שבועיים, לאחר שהגבייה הועברה למשרד עורכי הדין פרנקל את קורן, שנחשב לאחד ממשרדי הגבייה הגדולים ביותר של רשות השידור, עוקלו חשבון הבנק של המשפחה ורכבם. יש לציין כי מטרתו העיקרית של הרכב הוא להסיע את הבן לשורה של טיפולים ובהם ריפוי בעיסוק וטיפולים פרא-רפואיים.

"עשו לנו עוול שאי-אפשר לתאר", אמר האב ל"גלובס". "הכניסו אותנו לברוך, שנינו לא עובדים חיים מקצבת נכות וביטוח לאומי, מכניסים את הידיים לכיס שלנו. אמרתי למה לא באתם לבדוק? אבל הם שלחו רק מכתבים".

במכתבו כתב עו"ד נח לרשות השידור: "חרף מצבם הכלכלי האישי והרפואי הקשה, ולמרות שהם אינם מחוברים לחברת כבלים ואינם צופים בטלוויזיה אלא עושים בה שימוש כמוניטור בלבד, הוגשה כנגדם תביעה בגין אי-תשלום אגרות לרשות השידור, והחלו ננקטים כנגדם הליכי גביה ועיקולים. מרשיי פנו הן לרשות השידור והן למשרד עורכי הדין פרנקל את קורן בבקשה כי יואילו לבטל את ההליכים המשפטיים כנגדם נוכח מצבם הקשה. אלא שלדאבון הלב נפלו פניותיהם הרבות על אוזניים ערלות, וכאמור לעיל הוטל אף עיקול על הרכב שמשמש להסעת בנם הנכה לטיפולים".

עם סוף השנה שעברה הורה שר התקשורת גלעד ארדן להפסיק להעביר תיקי חייבים מרשות השידור למשרדי עורכי דין חיצוניים. ואולם קרוב ל-100 אלף חייבים עדיין מטופלים על-ידי משרדים כאלה, מהתקופה שלפני הוראת השר וההחלטה ברשות השידור שהגיעה בעקבותיו.

קריטריונים ברורים לבעלי צרכים מיוחדים

מרשות השידור נמסר בתגובה: "ראשית, נבקש להדגיש כי בעקבות הצעתה של חברת הוועד המנהל, גאולה אבידן, בימים אלה ממש שוקדים ברשות השידור על הכנת קריטריונים ברורים בנוגע לתשלום אגרה לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים. אנו בטוחים כי מסמך שכזה ימנע הישנות מקרים מסוג זה, ויינתן מענה ברור לסוגיית תשלום אגרה לאוכלוסייה זו.

"בעקבות המצב העולה ממכתבו של עורך הדין, הוחלט לקבל את טענות בני הזוג בדבר אחזקת מקלט טלוויזיה ללא פוטנציאל קליטה. בהתאם לכך הוסר החוב, והועברה פנייה לביטול התיק וההליכים המשפטיים, לרבות ביטול צו העיקול על הרכב. אנו מאחלים למשפחה בריאות שלמה".