"תיקון 20 יצר נתיב עוקף לאישור שכר הבכירים בחברות"

בית ההשקעות מור: "אותן חברות שמגייסות מהמוסדיים אג"ח, מתעלמות מעמדתם על מדיניות התגמול. הכלבים נובחים והשיירה עוברת".

"הסעיף בתיקון 20 שמאפשר לדירקטוריון לאשר מדיניות תגמול גם כשבעלי המניות מתנגדים לה, מעקר את מטרת המחוקק, ויוצר נתיב עוקף לאישור תגמול שכר הבכירים בחברות ציבוריות", כך אומר צחי קלמין, מנהל מחקר ואסטרטגיה ב-More בית השקעות. או במילים חריפות יותר, כהגדרתו, "הכלבים נובחים והשיירה עוברת".

מור בית השקעות עוסק בניהול תיקים לגופים מוסדיים וללקוחות בעלי עושר פיננסי גבוה, וכן מנהל כספי משקיעים בחברת ניהול התיקים ובחברה הבת, מור ניהול קרנות נאמנות. לדברי קלמין, הסעיף המדובר, 267 א'(ג) לתיקון, "מאפשר אישור חבילות שכר לנושאי המשרה הבכירים, תוך התעלמות מוחלטת מהתנגדות הציבור ובעלי מניות המיעוט".

"מטרתו הראשונית והמקורית של תיקון 20 הייתה לבלום את חגיגות השכר הלא מרוסנות, ולצמצם את פערי השכר בין שדרת ההנהלה לבין העובדים הזוטרים ועובדי הקבלן באותן חברות", אומר קלמין. "המצדדים בתיקון טענו שהסיטואציה שבה אנשים יכולים לנכס לעצמם שכר מבלי שזה הצדיק את עצמו בפועל בתוצאות החברה, היא בעייתית.

"לעומתם, המתנגדים גרסו שהחברה ומנהליה יהיו נתונים לחסדי בעלי מניות המיעוט, שלא בהכרח רואים את טובת החברה ומנהליה, ושאינם חבים את חובת הזהירות כמנהלי החברה". לדבריו, התוצאה הייתה "ניסוח פשרני" שלמעשה מעקר את מטרת המחוקק.

"לבחון שוב את ניסוח החוק"

כדוגמה מציין קלמין את חברת ההחזקות ארקו שבשליטת אריה קוטלר, אחת מהחברות בה הדירקטוריון השתמש בסמכותו ואישר מדיניות שבעלי המניות התנגדו לה. "בארקו, הדירקטוריון אישר לשלושת נושאי המשרה הבכירים שכר חודשי של עד 300 אלף שקל בחודש, בונוס שנתי של עד 7.5% מהרווח לפני מס ועוד", הוא אומר.

"בחברת הנדל"ן נתנאל גרופ", הוא מוסיף ומדגים, "הדירקטוריון אישר למנכ"ל חבילת תגמול מפנקת של עד 80 אלף שקל בחודש ומענק שנתי של עד 7 משכורות. אך בזאת לא תמה עזות המצח, שכן אישור חבילת השכר על אף התנגדות הציבור, לא מנע מהחברה לפרסם ביום שלמחרת תשקיף מדף להנפקת אג"ח בהיקף של 42 מיליון שקל מהציבור - אותו ציבור שהתנגד לאישור חבילת השכר".

- מדובר בחברות שפועלות בהתאם לתיקון. אתה ממליץ לשנות את התיקון?

קלמין: "לדעתי, על המחוקק לבחון שוב את ניסוח החוק ומשמעותו, ולייצר עבור הדירקטוריונים כללי עבודה ברורים לאישור מדיניות תגמול ושכר חרף התנגדות הציבור. בנוסף, על מנהלי ההשקעות של הגופים המוסדיים לתת את דעתם על חברות, אשר מצד אחד מתדפקות על דלתם לצורך גיוסי כספים, ומצד שני מתעלמות מעמדתם בנוגע לאישורי חבילות תגמול ושכר".