הגיע הזמן להילחץ? אנליסטים: הירידות בשווקים יימשכו

וול סטריט נפלה אמש עד 2.6% והבוקר באסיה צנח מדד הניקיי ב-4.2% ■ אנליסטים בארה"ב מזהירים: הסנטימנט השתנה, אל תתפתו להיכנס עכשיו לשוק ■ כלכלן בבלקרוק: אם השוק יירד עוד 5% זו תהיה הזדמנות קנייה טובה

האם החל תיקון עמוק בשווקים לאחר תקופה ארוכה של עליות ואזהרות חוזרות ונשנות מפי מומחים לפיהן המניות יקרות מדי? שוקי אסיה יורדים היום (ג') בחדות בהמשך לירידות החדות שנרשמו אמש בוול סטריט ומדד הניקיי ביפן נכנס כבר אתמול באופן רשמי לקטגוריית "תיקון" לאחר שהשלים נפילה של יותר מ-10% מהשיא (המדד זינק ב-57% בשנה שעברה בעקבות תוכנית התמרוץ המסיבית של הבנק המרכזי).

למעלה מ-3 טריליון דולר במונחי שווי שוק נמחקו מהשווקים מתחילת השנה. הסיבות לירידות הן ההאטה הכלכלית בסין והפחתת רכישות האג"ח ע"י הפדרל ריזרב, אשר מגבירות את החשש כי כלכלת ארה"ב תיפגע. מטבע הין, שנפל ב-18% בשנה שעברה, בלם את הירידה והחל להתחזק השנה. המטבע נחשב לחוף מבטחים בתקופות של טלטלות בשווקים.

האם מדובר בתיקון קצר-טווח או בגל ירידות עמוק יותר? כלכלנים בארה"ב מעריכים שהירידות עלולות להימשך אם נתוני המקרו שיפורסמו בתקופה הקרובה יאכזבו, אולם לעת עתה הם מדגישים כי התמונה הכלכלית הרחבה הינה טובה יחסית כך שאין סיבה להיכנס לפאניקה.

"מה שמעניין זה לראות כמה תנועה קיבלנו על מעט מאוד מידע", אמר לרשת CNBC ג'ון רוטלדג', אסטרטג השקעות בכיר ב-Safanad. "היה לנו נתון ISM חלש בארה"ב, מדד PMI מאכזב בסין... התיקון כרגע מוצדק".

אמש נפל מדד S&P 500 בשיעור היומי החד ביותר מזה 7 חודשים לאחר פרסום מדד ה-ISM, שירד לרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2013. בוב דול, אסטרטג בכיר ב-Nuveen, אמר לרשת CNBC שמדובר בתיקון בריא לאחר גל העליות האחרון: "לדעתנו זה תיקון נורמלי, היה לנו אחד כזה לפני פחות משנה. השאלה לגבי השוק האמריקאי היא כמה כלכלת ארה"ב יכולה לצמוח ואז שלא נקבל על כך תשובה, נמשיך להיטלטל".

מבחינה טכנית, הן מדד הדאו ג'ונס והן מדד הניקיי ביפן ירדו מתחת לממוצע נע 200 שלהם בפעם הראשונה מאז שנת 2012. מדובר באיתות דובי. מדד S&P 500 רשם מתחילת השנה תשואה שלילית של 3.6%, אך הוא עדיין זינק ב-19% בשנה האחרונה.

רוס קוסטריץ' מקרן בלקרוק, הידועה כשורית למדי על שוקי המניות בשנים האחרונות, אמר שאין שינוי מהותי בכלכלה הגלובלית אלא בסנטימנט המשקיעים: "הכלכלה העולמית לא שונה היום בהרבה מכפי שהייתה לפני חודש, אז המניות היו ברמות גבוהות יותר. מה שהשתנה זה הסנטימנט, בייחוד בשווקים המתעוררים. מבחינה זו, יש כנראה עוד מקום לרדת. אם השוק יירד עוד 4%-5%, זו תהיה הזדמנות קנייה טובה".