הסרגל הדיגיטלי: איזו חברת אשראי מובילה בפעילות הניו-מדיה?

בעוד לאומי קארד וישרכארט עושות עבודה טובה בזירות הדיגיטליות, כאל מדשדשת בזירת המובייל ומטילה צל גם על דיינרס שבבעלותה

כרטיסי האשראי הפכו כבר מזמן להיות חלק בלתי נפרד מהארנק של הישראלי הממוצע. למעשה, כמעט כל ישראלי מחזיק כרטיס אשראי וביוני אשתקד היו בשוק המקומי כ-6.5 מיליון כרטיסים. מי ששולט בשוק הזה הן 3 חברות, ששתיים מהן - ישראכרט וכאל - מחזיקות בשני כרטיסים נוספים (אמריקן אקספרס ודיינרס, בהתאמה). מדובר בשליטה מורחבת, כולל דרך כרטיסים חוץ-בנקאיים, אך אלה עדיין שוליים יחסית לעומת שיעור של 73% של הכרטיסים הבנקאיים.

הישראלים משתמשים לא מעט בכרטיסים שלהם, אך עדיין ביחס נמוך יחסית לממוצע במדינות מפותחות, עם 99.8 פעולות לנפש בשנה לעומת ממוצע של 124.5.

עם זאת, השימוש הניכר נותן את אותותיו גם בעולמות הדיגיטל. בשנים האחרונות החברות משקיעות יותר ויותר בפעילות בערוצי האונליין השונים, לצד מתן הטבות וכן שירותים נלווים, כדי להעניק ערך מוסף דוגמת הזמנת מוניות, אפשרות לתשלום בחניונים ועוד.

במהלך ינואר האחרון בדקנו את הפעילות הדיגיטלית של 5 חברות כרטיסי האשראי המובילות בישראל במסגרת "הסרגל הדיגיטלי" - פרויקט משותף של "גלובס" עם מקאן דיגיטל, יחידת הפרסום הדיגיטלי של מקאן-אריקסון, וסוכנות המדיה החברתית Blonde 2.0. אל המקום הראשון הגיעה לאומי קארד, בזכות פעילות מקיפה וענפה בכל ערוצי האונליין השונים.

במבט כולל, ניתן לראות שכל חברות האשראי צריכות להשקיע הרבה יותר ביצירת מעורבות עם גולשי פייסבוק ולא רק לקדם הטבות. כמו כן, ניתן לראות כי כל החברות משקיעות בקידום אורגני במנועי החיפוש, כשלאומי קארד בולטת בראש לעומת הפעילות המינימלית של דיינרס.

באשר למובייל, רק ישראכרט ולאומי קארד השכילו להתאים את האתר שלהן לגלישה מהמובייל.

1. לאומי קארד: פעילות נכונה בכל הערוצים

לאומי קארד מנצחת בדיגיטל בזכות פעילות נכונה בכל הערוצים הרלוונטיים: האתר נוח לניווט ושומר על קו עיצובי אחיד במסכים ובתפריטים השונים, וכן מאפשר צ'אט עם נציג אמיתי ולא דיגיטלי כמו בישראכרט, מה שמייצר איכות ואמינות לפתרון בעיות, אך מנגד הוא לא תמיד זמין. כמו כן, האתר ניחן בתהליך הרשמה נוח ובמבחר רחב של דרכי צפייה בחיובי הכרטיס כמו טבלאות, גרפים ועוד. בנוסף, תהליך הזמנת הכרטיס באתר פשוט ונוח.

אפליקציית לאומי קארד מתמקדת בעיקר בהטבות, אך מאפשרת גם גישה לחשבון האישי ולקבל הודעות. בנוסף, היא מאפשרת לשלם בחניונים אך רק בתל-אביב, וכן מקיימת שיתוף-פעולה עם שירות המוניות גט טקסי. כמו כן, היא מציעה הזמנת מדבקת אשראי לטלפון, שבאמצעותה ניתן להצמיד את המכשיר להתקנים מיוחדים בבתי עסק שונים ברחבי הארץ ובעולם ולשלם דרך הסלולרי. האתר המותאם למובייל נוח ומעוצב יפה, עם הפנייה להטבות ולשאר שירותים, רק חבל שבחלק מהמקרים הוא פשוט מפנה לאתר הרגיל.

עמוד הפייסבוק מציע את ערוץ הפינוקים, שמאפשר לצבור נקודות על-ידי מילוי משימות שונות, כמו משחקים או צירוף חברים, ואותן ניתן להמיר להטבות שונות. בנוסף, ניתן למצוא פה טאב שירות לקוחות אך כל המיני-טאבים בתוכו לא עובדים. הפעילות עצמה בעמוד נעה בין קידום הטבות שונות בכרטיס האשראי לבין תחרויות בדמות "ספרו לנו על.. ותשתתפו בהגרלה". החברה מצליחה לייצר מעורבות גבוהה יחסית בפייסבוק. עמוד היו-טיוב של לאומי קארד מלא בתוכן, שמורכב ברובו מפרסומות בכיכוב הפרזנטורים, בהן גם כמה סרטונים מקוריים ומשעשעים שלא שודרו בטלוויזיה. עם זאת, כמות הצפיות לא גבוהה יחסית לכמות הסרטונים.

* לאומי קארד היא לקוחה של משרד הפרסום מקאן-אריקסון.

לאומי קארד
 לאומי קארד

2. ישראכרט: אפליקציה נוחה, אתר פנימי מיושן

עמוד הבית של אתר ישראכרט נראה מושך ומעוצב, אך מספיק קליק אחד על חלק נכבד מהפריטים באתר, כולל כניסה לחשבון האישי, וחוזרים אחורה בזמן לאתר הפנימי והלא מעוצב של ישראכרט. לא ברור למה בחברה לא השקיעו מאמץ לא רק בלשמור על קו עיצובי ושפה אחידה, אלא בלחדש קצת את האתר המיושן.

החיבור האישי באתר קצת מסורבל, כשכניסה עם הפרטים האישיים למצב החשבון האישי לא מאפשרת חיבור לאתר ההטבות ולהיפך - לכל אחד חיבור שונה. האתר אמנם מאפשר "שיחה" עם נציג דיגיטלי, אך אין אפשרות באתר לדבר עם נציג אמיתי בשר ודם.

החברה מפעילה אתר מותאם למובייל, אך כזה שמאפשר רק לבחור הטבות ולא מעבר לזה. לשאר הפעולות יש צורך בהורדת האפליקציה, שיש לציין כי היא מתגלה כנוחה במיוחד לשימוש, מעוצבת ופונקציונלית למדי. האפליקציה מאפשרת גישה נוחה לעולם ההטבות, כולל אפשרויות כמו חיפוש הטבות מבוסס מיקום, ניווט לבית העסק או הזמנה ישירות מהנייד, לצד אפשרות לשלם מהנייד במסגרת שיתוף-פעולה עם חברת MyCheck וכן אפשרות להזמין מהסלולר דרך מיזם Taxi Pay.

עמוד הפייסבוק מציג הטבות ואפשרות לפנות לשירות לקוחות בשני טאבים שונים. ישראכרט צריכה לעשות קצת ניקיון וריענון של הטאבים כמו ישראכרט סיטי, תחרות שהסתיימה באוגוסט, או שניים של "אקס פקטור", שהגמר שלה שודר כבר לפני שבועיים. ישנה כמות קטנה יחסית של מעורבות מצד הגולשים, שנובעת בין היתר מכך שהפוסטים ברובם מנסים לקדם הטבות ותחרויות ולא שמים דגש על יצירת שיחה עם הגולשים. ביו-טיוב יש כ-2 מיליון צפיות אך התוכן רובו ככולו מורכב מפרסומות בלבד. בטוויטר אין מה לחפש מלבד הדהוד פוסטים מהפייסבוק.

ישראכרט
 ישראכרט

3. כאל: מפספסת במובייל

האתר של כאל הוא אולי לא המילה האחרונה בעולם העיצוב האינטרנטי, אך הוא בהחלט עושה את העבודה עם אסתטיות ויכולת קלה יחסית למצוא את רוב הפיצ'רים. החברה מציגה מידע נרחב אודות מועדוני הלקוחות השונים שעובדים עמה, מדריכים ואפילו מחשבון חביב על המרת מטבעות בחו"ל. האתר מאפשר גם לבצע שירותי אשראי שונים, אך מנגד חסרה אפשרות לצ'אט אונליין עם נציג.

כאל מפספסת בגדול במובייל: לא רק שהאתר שלה אינו מותאם לגלישה ממכשירים ניידים, אלא גם האפליקציה לא ממש מיטיבה עם המשתמשים. כניסה להטבות תפנה לאתר, באופן שמקשה לקרוא. כניסה לשירות לקוחות תפנה למספר טלפון, ללא יכולת להשאיר הודעה כתובה. מה שכן אפשר לקבל כאן הוא בחינת החיובים של האשראי והזמנת כרטיס חדש.

בפייסבוק רמת המעורבות של הגולשים נמוכה במיוחד. מרביתם עוסקים בקידום הטבות, לצד תחרויות אינסטגרם נחמדות. מנגד, הטאב "רגע קל" כבר ממש לא מעודכן ומתייחס לתחרות לשנה העברית החדשה שהייתה לפני 4.5 חודשים. כך גם עמוד האירועים, שלא עודכן מאז יולי 2013. החברה משתמשת אמנם בפייסבוק כדי לגייס עובדים, אך לא ברור למה לא לאגד אותם תחת "דרושים" ובמקום זאת הם מופיעים תחת שמות הערים שבהן נדרשים העובדים.

כאל
 כאל

4. אמריקן אקספרס: פייסבוק פעיל, אך איפה שאר הרשתות החברתיות?

האתר מצליח לשלב בין עיצוב וצבעוניות לבין הרצון לייצר רוח עסקית בהתאם לקהל היעד של המותג. התפריטים נוחים לתפעול, נוח למצוא את האינפורמציה ודי פשוט להתחבר ולהזמין כרטיס. עם זאת, האתר הפנימי ללקוחות די מאכזב. למעשה ובדומה לדיינרס, מדובר באתר של לקוחות החברה-האם ישראכרט, על כל הבעיות הכרוכות בכך. בכל הקשור להנעה לפעולה, מדובר בחברת האשראי היחידה שלא דוחפת קדימה את הטבות הכרטיס אם כי היא שמה את האפליקציה בקדמת הבמה.

האפליקציה מתמקדת בהטבות ומאפשרת גם ביצוע פעולות בסיסיות. היא יפה ונוחה לשימוש, בדומה לאפיון של אתר הבית. מבחינת אתר מותאם - אין כזה.

בפייסבוק יש מעט לייקים יחסית, אך הם פעילים. הפוסטים נעים בין קידום הטבות שונות לבין פוסטים על ערכי הכרטיס ותחרויות שונות. העמוד שומר על תדירות עדכון גבוהה. מעבר לפייסבוק - אין טוויטר, יו-טיוב או אינסטגרם.

5. דיינרס: חוסר השקעה בטיפול במותג דיגיטלי מזוהה

כרטיס האשראי של דיינרס סובל מעט מחוסר אישיות. דף הבית יושב תחת אתר כאל ולא נהנה מדומיין משלו ועל מובייל אין ממש מה לדבר - בלי אתר מותאם ועם הישענות מלאה על אפליקציית כאל.

האתר עצמו מציע בעיקר מידע נרחב על סוגי הכרטיסים השונים, הצגת הטבות וכן אפשרות להזמנת כרטיס.

חוסר ההשקעה והטיפול הדיגיטלי במותג של דיינרס בא לידי ביטוי גם במדיה החברתית. עמוד הבית אינו כולל כל הפנייה לרשתות החברתיות, שלמעשה מסתכמות בעמוד פייסבוק בלבד. הפעילות שם סובבת באופן כמעט מוחלט סביב הטבות ולא סביב יצירת מעורבות עם הגולשים. גם ההטבות עצמן עמוסות בטקסט, הרבה אותיות קטנות ומעט מדי ויזואל ותמונות מושכות.

מלבד זאת, יש טאבים שמפנים לאתר להצטרפות למועדונים השונים, לצד מתן שירות לקוחות. בעמוד יש תחרות שהסתיימה וטאב אינסטגרם יפה אך שלא ברור הקשר שלו לערכי המותג.

כרטיסי אשראי
 כרטיסי אשראי