קרי: רק ציטטתי אחרים שמאיימים בחרם; אני מתנגד לכך

אומר בראיון ל-CNN, בתגובה על הביקורות נגדו בישראל: "אנשים כבר התקיפו אותי בקליעים אמיתיים, לא במילים; אני לא נבהל" ■ "אני יכול להסתכל לנתניהו בעיניים ולומר שמצבה של ישראל עתה טוב יותר משהיה לפני ההסכם עם איראן"

שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, הדף אמש (ד') האשמות של גורמים ישראליים כאילו הוא מקדם את איום החרם על ישראל וטען שאלה שמטיחים בו האשמות אלה מתנגדים לתהליך השלום ולרעיון של שתי מדינות לשני עמים.

בראיון ל-CNN נשאל קרי: אמרת באחרונה שאם תהליך השלום לא יתקדם, יגברו המאמצים להטיל חרם על ישראל. פוליטיקאים ישראליים תקפו אותך באופן אישי במילים קשות מאוד בעקבות דברים אלה. האם תוכל להבהיר מה הייתה כוונתך כשדיברת על החרם; האם אתה בכלל תומך במשיכת השקעות מישראל ובהטלת חרם עליה? וכן, מה תגובתך על ההתקפות הקשות עליך שיצאו מישראלים, בעלי ברית של ארה"ב?

תשובת קרי הייתה מתריסה: "בראש ובראשונה, את דבריי צריך להציג כיאות ולא באופן מעוות. לא עשיתי דבר חוץ מלצטט מה שאנשים אחרים אומרים על הבעיה. אני עצמי התנגדתי תמיד לחרמים. למעשה, אפילו טסתי לווילנה בחודשים שחלפו כדי להיפגש עם 28 שרי-חוץ של האיחוד האירופי וקראתי להם להימנע מנקיטת צעדים כלשהם נגד ישראל כדי לתת לנו (ארה"ב, ישראל והפלסטינים) מרווח לנהל מו"מ. הרקורד שלי ב-29 שנותיי בסנט ברור כשמש. רקורד ההצבעות שלי בסנט מצביע על תמיכה של 100% בישראל".

שר החוץ האמריקאי החזיר לתוקפיו באותה מטבע: "לרוע המזל יש אנשים מסוימים בישראל, בפלסטין, בעולם הערבי וברחבי תבל שאינם תומכים בתהליך השלום. בייחוד, ישנם אנשים מסוימים שאינם תומכים ברעיון של שתי מדינות. ישנם אנשים מסוימים שאינם רוצים להטיל שום מגבלה שהיא על ההתנחלויות".

"כאן ישנם אנשים אחרים", הוסיף קרי, כנראה ברמז לעצמו. "אני לא רוצה להיכנס לזה. אני חושב שמה שחשוב הוא לראות את הצד החיובי, כלומר העובדה שרוב האנשים בישראל, רוב הפלסטינים, רוב האנשים באזור מאמינים בשלום ורוצים בשלום ומאמינים שהשלום יחזק את כולם".

קרי החל לדבר על מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל אך שב במהרה לעסוק בהאשמות שהוא תומך בחרם על ישראל. הוא אמר בנימה של כעס: "אף אחד לא צריך לעוות את מה שאנו עושים או אומרים בגלל התנגדות לתהליך השלום, או לרעיון של שתי מדינות או בגלל מה שלא יהיה. אני יכול לומר לך, ידידי, אנשים 'התקיפו' אותי בעבר בקליעים אמיתיים, לא במילים, כך שאי אפשר להפחיד אותי. אני לא עומד לחזור בי (מהתמיכה) במחויבות הנשיא אובמה לנסות למצוא שלום במזה"ת".

הוא חזר על התחייבות וושינגטון לתמוך בביטחון ישראל: "ארה"ב, באמצעות הנשיא אובמה, מדיניותו וההוצאה לפועל של מדיניות זו, מחויבת לגמרי לביטחונה של ישראל. זו התחייבות משוריינת. ישראל צריכה להבין שאנו נתייצב תמיד לימינה בכל מה שנוגע לצרכי הביטחון שלה".

קרי הוסיף, כי בצד ההתחייבות לביטחון ישראל, "ננסה תמיד להיות הוגנים במאמצינו להשיג הסכם סופי מאוזן בין שהצדדים".

"זה עניין של שני הצדדים, לא שלנו", הוסיף שר החוץ. "הצדדים הם אלה שצריכים לנהל את המו"מ. אנו עושים כל מה שביכולתנו לעודד אותם להישאר ליד שולחן הדיונים, לדון בכל אותן סוגיות סבוכות, ולנסות לשנות את הדינמיקה שפוגעת במזרח התיכון שנים כה רבות ושבגינה נהרגו ישראלים בירי רקטות מעזה וממקומות אחרים. אנו רוצים לשנות זאת, ועל זה אנו עובדים".

קרי הגן על ההסכם עם איראן. הוא אמר, שהאיראנים הפסיקו, "פשוטו כמשמעו", את בניית מתקן המים הכבדים באראק ושהם התירו לפקחים בינלאומיים להיכנס למתקנים בפורדו ובנאטאנז. "זה דבר שהם לא היו צריכים לעשות קודם לכן", אמר שר החוץ. "עכשיו, יש לנו שם אנשים מדי יום ביומו. למעשה הקפאנו את התכנית הגרעינית האיראנית וגללנו אותה אחורה כי הם נאלצו להשמיד חלק מהמאגרים שלהם".

"לכן אני יכול בהחלט לשבת ולהביט לנתניהו בעיניים, כפי שאכן עשיתי, ולומר: אני מאמין שישראל והאזור בטוחים עתה יותר מכפי שהיו לפני שנחתם ההסכם", אמר קרי.

הראיון ב-CNN היה שיאו של מאמץ מאורגן של משרד-החוץ האמריקאי והבית הלבן להדוף את הביקורות על קרי שהשמיעו בכירים בירושלים, כשר הביטחון, משה יעלון, השר לעניינים אסטרטגיים יובל שטייניץ ושר המסחר, נפתלי בנט, בעקבות התבטאותו קרי על החרם. בימים שחלפו אמר דוברת הסטייט דיפרטמנט, כי לקרי יש "עור עבה" וכי הוא "מתמקד בסוגיות שעל הפרק ולא בהתקפות האישיות שמכוונות נגדו". לדבריה, שר החוץ אינו מתכונן לבזבז זמן על הביקורות נגדו אך הוא חושש מהשפעתן על תהליך השלום.

היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, סוזאן רייס, כתבה בחשבון הטוויטר שלה, כי ההתקפות האישיות נגד קרי שיצאו מישראל משוללות בסיס ואינן קבילות.