שלומי לחיאני יושעה לשנה מראשות עיריית בת-ים

זאת בגין כתב אישום שהוגש נגדו בגין לקיחת שוחד - כך החליטה הוועדה המיוחדת להשעיית ראשי ערים הנאשמים בפלילים, בעקבות בקשת היועמ"ש

שלומי לחיאני יושעה לשנה מראשות עיריית בת-ים, בעקבות העמדתו לדין פלילי באשמת שוחד - כך החליטה היום (ה') הועדה המיוחדת להשעיית ראשי רשויות מקומיות, בראשות מנהל בתי המשפט בדימוס, השופט משה גל.

הבוקר הודיע לחיאני לוועדה כי הוא משעה את עצמו. זאת, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הביע את דעתו כי לחיאני צריך להיות מושעה. בעקבות הודעת לחיאני התייתר הצורך בדיון בוועדה המיוחדת. השעייתו של לחיאני תיכנס לתוקף בתוך 14 יום.

בנוסף, החליטה הוועדה המיוחדת, להשעות את לחיאני מתפקידיו כחבר מועצת העיר "בתפקידים שיש להם השפעה מהותית על התנהלותה התקינה של הרשות המקומית או בתפקידים הכרוכים בניהול כספי ציבור". לאור ההחלטה, לחיאני יהיה מנוע בשנה הקרובה מלכהן בוועדות הכספים והמכרזים בעירייה, בוועדת המשנה לתכנון ובנייה או בתאגידים עירוניים.

"יילחם על חפותו"

פרקליטיו של לחיאני, עורכי הדין גיורא אדרת, נתי שמחוני ופרופ' קנת מן, מסרו בתגובה כי לחיאני הודיע הבוקר לוועדה כי הוא משעה את עצמו מראשות העיר על-מנת להתפנות לניהול משפטו.

"לחיאני השקיע את כל מרצו ועשה ימים כלילות לטובת העיר ותושביה, ואין עוררין על כך שהפך את בת-ים מעיר נכשלת לעיר מובילה בתחומי החינוך, הקהילה ואיכות החיים", מסרו הסנגורים.

לדבריהם, "עתה נאלץ לחיאני, בצר לו, לפנות את עצמו מלהמשיך לתרום למפעל חייו, כדי שיוכל להקדיש את כל זמנו להילחם על חפותו ושמו הטוב".

עורכי הדין ציינו כי לחיאני כופר בכל האישומים המיוחסים לו ומשוכנע כי בסופו של יום יוברר כי לא דבק בו כל רבב והוא יזוכה בדין.

השעייתו של לחיאני בידי הוועדה המיוחדת הינה הפעם הראשונה שבה המדינה משעה מתפקידו ראש עיר שהועמד לדין, והמהלך נעשה בעקבות תיקון לחוק הרשויות המקומיות, שעבר בכנסת לפני כחודשיים.

"החלטה מחויבת המציאות"

בדצמבר האחרון, בעקבות עתירות שהוגשו לבג"ץ בעניינו של לחיאני ובעניינם של ראשי רשויות נוספים שהועמדו לדין, עבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת תיקון לחוק הרשויות המקומיות, הקובע כי ראשי ערים הנאשמים בפלילים יעמדו בפני ועדה מיוחדת במשרד הפנים, שתשקול אם להשעותם מכהונתם עד לתום משפטם.

לפי החוק החדש, אם הוגש כתב אישום נגד ראש רשות במהלך כהונתו, או שתלוי ועומד כנגדו כתב אישום שהוגש לפני תחילת כהונתו, בין שהעבירה נעברה בזמן שכיהן כראש רשות ובין אם לפני שהחלה כהונתו, רשאית וועדה להשעות את ראש הרשות מכהונתו, לבקשת היועמ"ש ולאחר שנתנה לראש הרשות הזדמנות להשמיע את טענותיו, אם סברה כי מפאת חומרת האישומים המיוחסים לו בכתב האישום אין הוא ראוי לכהן כראש הרשות.

החוק קובע כי החלטת הוועדה לבחינת ההשעיה תתקבל בתוך 45 ימים מיום שהוגשה לה בקשת היועמ"ש.

בחודש שעבר הגיש היועץ וינשטיין לוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בקשה להשעייתו של לחיאני, בנימוק כי "השעייתו של לחיאני היא החלטה מחויבת המציאות שלא ניתן להימנע ממנה".

נזכיר כי זמן קצר לפני הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו באוקטובר האחרון, פסק בג"ץ כי יש להעביר לאלתר מתפקידם את ראשי ערים שהועמדו לדין פלילי. עם זאת, בג"ץ לא פסל את ראשי העיר מהתמודדות על התפקיד בבחירות. השופטים הבהירו כי "אם ייבחרו המועמדים או מי מהם לכהונת ראש העירייה, תקום חובה על המועצה להתכנס בסמוך לאחר הבחירות לדון ולהכריע בשאלה האם להעביר את ראש העירייה מכהונתו".

בהמשך, ולאחר שלחיאני וכן ראשי העיר, שמעון גפסו ויצחק רוכברגר, שהועמדו לדין, נבחרו מחדש לתפקידיהם, חוקקה הכנסת את החוק המאפשר לוועדה המיוחדת להשעותם מתפקידם.

שוחד מאנשי עסקים

כתב האישום נגד לחיאני הוגש באוקטובר האחרון, והוא כולל 4 אישומים: שני אישומים שעניינם לקיחת שוחד בהיקף מצטבר של 900 אלף שקל מבעלי עסקים בבת-ים; אישום העוסק בעבירה של מירמה והפרת אמונים ביחס לפנייתו של לחיאני לתשעה עובדי עירייה, בבקשה שייטלו הלוואות מהבנק ויעבירו לו את הכספים; וכן אישום שעניינו ניגוד העניינים בו היה מצוי לכאורה לחיאני, בכך שהיה לכאורה בעל מניות בחברה המפיצה מקומון בבת-ים, בשעה שהעירייה התקשרה עם אותו מקומון ברכישת שטחי פרסום. בעניין זה מואשם לחיאני במירמה והפרת אמונים, עבירה על פקודת העיריות ועדות שקר.

אתמול (ד') הגיש וינשטיין לוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות בקשה להשעות מתפקידו גם את ראש העיר נצרת עילית, שמעון גפסו, המואשם אף הוא בלקיחת שוחד.

יצוין כי יצחק רוכברגר, ראש העיר רמת-השרון, העומד לדין בגין הפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד, בחר להשעות את עצמו מתפקידו מרצונו, ללא שעניינו הגיע לוועדה המיוחדת.

מעמותת "שבי"ל - שקיפות בינלאומית ישראל" נמסר בתגובה: "אנחנו מחזקים את ידי הוועדה המיוחדת להשעיית ראשי רשויות על ההחלטה הראויה שקיבלה. לא ייתכן שראשי רשויות ימשיכו לכהן בתפקידם ולהיות מופקדים על כספי ציבור בעוד שכתב אישום בגין עבירה על טוהר המידות תלוי ועומד בעניינם. בכך קבעה הוועדה תקדים חשוב המחזק את שלטון החוק ואת המאבק נגד השחיתות".

עוד מוסרת עמותת "שבי"ל" כי בתוכניתה לתמוך ולחזק את מערך "החיוב האישי" המוטל על נושאי תפקידים ברשויות המקומיות, עובדים או נבחרים, בגין הוצאה כספית מקופת הרשות שלא כדין.