מחר: דיון בוועדת הפנים על דיור בר-השגה בתוכניות בנייה

מדובר בפרק שלם המתייחס לדיור בהישג יד המציע כללים לשילוב דיור בר-השגה, דיור בשכירות ואף פיקוח וקנסות למי שלא יעמוד בתנאים

מחר (שלישי) צפויה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לדון בסוגיית שילוב דיור בר השגה בתוכניות בנייה למגורים. מדובר בפרק שלם המתייחס לדיור בהישג יד המציע כללים לשילוב דיור בר השגה, דיור בשכירות ואף פיקוח וקנסות למי שלא יעמוד בתנאים. באם תאושר ההצעה תהיה זו הפעם הראשונה שרשות מקומית תוכל לקדם דיור בר השגה בשטחה על פי כללים מוגדרים. עוד במסגרת ההצעה מוצע כי יזם או קבלן יוכל לקבל תוספת זכויות לבנייה בתמורה לשילוב דיור מפוקח להשכרה.

בהצעה, אותה יזמה יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב מוצע להסמיך ועדות תכנון מקומיות להורות על שילוב דיור בר-השגה בתכניות מתאר למגורים, לרבות כאלה שנבנות על קרקעות פרטיות. המשמעות הגדולה של התיקון היא שהוא יאפשר בפעם הראשונה לרשויות מקומיות שירצו בכך, לקדם דיור בר השגה בשטחן ולקבוע כללים אותם תוכל הרשות ליישם מול קבלנים ויזמים. כזכור, עד כה לא יכלו עיריות לקדם יוזמות של דיור בר השגה בשטחן אלא במקרים מאוד ספציפיים על קרקע הנמצאת בבעלות הרשות. בשנים האחרונות היו כמה נסיונות לקדם שילוב דיור בר השגה בדרכים שונות אולם יוזמות אלו דחו בשל חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לפיה יש צורך להסדיר הנושא בחוק.

"הגיע הזמן שהממשלה תיקח אחריות על דיור בר השגה", אמרה היום לגלובס חברת הכנסת רגב, "אני אמרתי לכל הגורמים המעורבים שאם לא יאושר מחר הסעיף המתייחס לדיור בר השגה לא תהיה רפורמה בכלל ולא אקדם את החוק. בכנסת הקודמת הועדה ניסתה לשלב דיור בר השגה ולא הצליחה. הרפורמה חייבת לכלול דירות קטנות, דיור בשכירות וגם שכר דירה מפוקח".

עוד על פי ההצעה, יוסמכו ועדות התכנון ברמות השונות לקבוע כי חלק מהדירות בפרויקטים למגורים ייועדו לדיור להשכרה במחירי שוק, וחלק לדיור בר-השגה במחיר מוזל. הוועדות יוכלו בין היתר להציע זכויות בניה נוספות ליזם שיבנה דיור בר השגה, תוך הקפדה על כללים שיבטיחו שקיפות ופיקוח על הליך התכנון וההקצאה של הדירות.

יש לציין שנוסח דומה אושר בממשלה הקודמת כחלק מהדיונים ברפורמה בתכנון, שלא הבשילה בסופו של דבר לכדי חוק. שני הבדלים משמעותיים בנוסח המוצע כעת לעומת הנוסח הקודם הם קביעה כי לא מדובר בהוראת שעה וכי הכללים יוכלו להיות מיושמים על רבע (25%) מהדירות בפרויקט.

האפשרות היחידה היום לקידום דיור בר השגה היא על קרקע מדינה בלבד באמצעות מכרזים. מדובר במכרזי מחיר למשתכן של משרד השיכון ומכרזי השכרה בודדים שפורסמו. מדובר במספר קטן של יחידות דיור שיצאו לבנייה במסגרת המכרזים.

"כדי ליצור מאגר משמעותי של דיור בר השגה, יש חשיבות רבה להסמכת ועדות התכנון, לרבות הוועדות המקומיות בערים, לקדם נושא זה, כחלק אינטגראלי מהליך התכנון", כך עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח ונציג האגודה בקואליציה לדיור בר השגה, "התיקון שמקדמת ח"כ רגב יפתח הזדמנות אדירה לייצר לראשונה דיור בר השגה בהיקף משמעותי גם במרכז הארץ וגם בפריפריה, ויבטיח תמהיל אוכלוסייה מגוון במקום המציאות העגומה של ערים נפרדות לעשירים ולעניים".

באותו הזמן, אדריכלית יעל פדן, רכזת תחום עירוניות בעמותת 'במקום - מתכננים למען זכויות תכנון' מדגישה כי "צריך להיזהר בהגדרת דיור בר השגה. דיור להשכרה במחיר מפוקח הוא הכלי המרכזי ליצירת דיור בר השגה ויש לעגן זאת בחוק. לעומת זאת, דירות קטנות למכירה ודירות להשכרה במחירי השוק החופשי אינן בנות השגה עבור חלקים גדולים מן האוכלוסייה".