"המוח של ביבי מגן על ג'ון קרי בעקבות בלגן החרם"

רון דרמר, שגריר ישראל בוושינגטון: "אנו מעריכים עמוקות את תרומת קרי לביטחון ישראל" ■ JTA: ממשל אובמה מגייס קבוצות יהודיות כדי להדוף ההתקפות על קרי ■ הממשל מכשיר את הקרקע בקהילה היהודית לוויתורים קשים שתצטרך ישראל לעשות במו"מ עם הפלסטינים

תחת הכותרת, "המוח של ביבי מגן על ג'ון קרי בעקבות בלגן החרם", מביא האתר של השבועון "טיים" ציטוטים מפי שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, שמלמדים סנגוריה על שר החוץ האמריקאי בעקבות אזהרת השר, בוועידה במינכן, שקריסת תהליך השלום תחשוף את ישראל לסכנת חרם בינלאומי ולקמפיין לשלילת הלגיטימציה שלה.

במקביל, אמר השגריר לסוכנות הידיעות היהודית JTA: "אנו מעריכים עמוקות את מחויבותו של השר קרי לביטחון ישראל ולמאמצים לסייע לה להשיג שלום בטוח ובר-קיימא עם הפלסטינים". ציטוט זה הוא חלק ממאמר שנושא את הכותרת: "ממשל אובמה מגייס ארגונים יהודיים כדי להדוף ההתקפות על קרי".

לדברי המאמר ב-JTA, פניית הממשל לארגונים אלה נועדה להכשיר את הקרקע בקרב יהודי ארה"ב לוויתורים קשים שתצטרך ישראל לעשות עם קבלת מסמך המסגרת למו"מ עם הפלסטינים שיציג הממשל בקרוב.

דרמר אמר ל"טיים": "אני חושב שקרי השמיע הצהרה שמתארת (מצב קיים). אינני חושב שהוא עשה זאת כדי ללחוץ על ישראל".

"השר קרי מתנגד להטלת חרם על ישראל , והוא הבהיר זאת שוב השבוע", הוסיף דרמר. "גם הנשיא אובמה הבהיר באופן הברור ביותר את התנגדותו (לחרם)".

היחלצותו של השגריר בוושינגטון להושיט יד מסייעת לממשל אובמה בעקבות התקפות אישיות של שרים ישראליים על קרי, בשבוע שעבר, והעובדה שהממשל מצפה שהממסד היהודי בארה"ב יגנה התקפות אלה, מצביעות על החומרה שבה רואה וושינגטון הרשמית את מה שעוזר למחוקק דמוקרטי הגדיר, בשיחה ל"גלובס", כ"אלימות מילולית נגד ידיד אמת של ישראל".

"העלבון האישי לקרי, חמור ובלתי מוצדק ככל שיהיה, אינו הבעיה המרכזית", אמר העוזר. "ההתקפות האלה הן מראה שמשקפת מגמה של דחיית שלום בקרב פלחים באוכלוסיה הישראלית. אני משוכנע שמדובר בפלחים קטנים". קרי עצמו אמר דברים דומים בראיון ל-CNN בשבוע שעבר, בתגובה על ההתבטאויות נגדו: "לרוע המזל, יש אנשים מסוימים בישראל, בפלסטין, בעולם הערבי וברחבי תבל שאינם תומכים בתהליך השלום. בייחוד, ישנם אנשים מסוימים שאינם תומכים ברעיון של שתי מדינות. ישנם אנשים מסוימים שאינם רוצים להטיל שום מגבלה שהיא על ההתנחלויות".

תזכורת: ההתקפות על קרי יצאו מפי שר הביטחון, משה יעלון; השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ; ושר הכלכלה, נפתלי בנט. יעלון אמר, לפי "ידיעות אחרונות", כי "מזכיר המדינה קרי משיחי ואובססיבי; שיניח לנו".

העוזר למחוקק אמר ל"גלובס", שאלה שמתבטאים כך צריכים להביא בחשבון שדבריהם עלולים לשמש נשק בידי מתנגדי הממשל בוושינגטון ולגרום לפוליטיזציה של התמיכה בישראל בקונגרס.

האתר של "טיים"מציין, שדרמר אינו הגורם הישראלי הרשמי הראשון שנחלץ להגנת קרי. שר-החוץ אביגדור ליברמן תיאר את קרי כ"ידיד אמת של ישראל". אבל, מדגיש אתר השבועון, "דברי דרמר ראויים לתשומת לב מיוחדת, בהתחשב בקשריו הקרובים ביותר עם רה"מ נתניהו". (המאמר מציין שדרמר מכונה לעיתים קרובות "המוח של נתניהו").

סיבה נוספת לחשיבות דברי דרמר, לפי "טיים": בעוד שנתניהו לא התייחס ישירות לדברי קרי (על סכנת החרם), הוא אמר למחרת, ש"... מאמצים לאכוף חרם על מדינת ישראל הם בלתי מוסריים ובלתי הוגנים". הדברים פורשו כנזיפה לקרי. דברי דרמר הם ניסיון לתיקון התרשמות זו.

המאמר ב-JTA, מאת רון קמפיס, מתאר את מאמצי הממשל להניע ארגונים יהודיים לגנות את ההתבטאויות שהושמעו נגד קרי בישראל. אכן, כמה ארגונים יצאו נגד התבטאויות אלה, לפעמים בעקבות הפצרות ישירות של הממשל. אבל שת"פ של הארגונים עם הבית הלבן בסוגיה זו משקף גם חשש שנימת הדברים שהושמעו נגד קרי בישראל תפגע ביחסים בין ממשלת ישראל לממשל בוושינגטון.

וכאמור, להשתדלות הממשל אצל הממסד היהודי יש סיבה נוספת, לדברי פקידי רשות ופעילים יהודיים: הממשל שואף להכשיר את הקרקע בקהילה היהודית כולה לפשרות קשות על השטחים ועל ירושלים שגלומות במסמך המסגרת שארה"ב אמורה להציג בקרוב לפני הצדדים.

בדיווח של JTA נאמר, שרוברט ווקסלר, מקורבו של אובמה ולשעבר ציר בבית-הנבחרים, מבקר בקהילות יהודיות ברחבי ארה"ב במאמץ לעשות נפשות לפשרות הצפויות במסמך המסגרת. ג'יי סטריט, השדולה שמתארת את עצמה כפרו-ישראלית ופרו-שלום, פתחה אף היא בקמפיין דומה.