"אין סיבה שבישראל לא יתפרנסו מהגז לפחות 50 אלף איש"

איש העסקים אורני איזקסון, המשמש יו"ר לשכת המסחר ישראל נורבגיה: "החברות שלכם הם לא חברות נפט. אלה חברות השקעה פיננסית"

"אם תעשיית שירותי הנפט והגז בנורבגיה מספקת פרנסה לרבע מיליון איש, אז אין שום סיבה שבישראל לא יתפרנסו ממנה לפחות 50 אלף איש", כך אומר ל"גלובס" איש העסקים אורני איזקסון, המשמש יו"ר לשכת המסחר ישראל נורבגיה. נורבגיה, שבה מתגוררים כ-4 מיליון תושבים, נהנית ממאגרי נפט וגז גדולים פי כמה מאלו של ישראל, הנמצאים במימי הים הצפוני. מאז תגליות הנפט הראשונות במדינה בשנות ה-60, השכילה נורבגיה לפתח תעשיית שירותי נפט.

"רישיונות חיפושי הנפט הראשונים בנורבגיה הוענקו לחברות האמריקאיות קונוקו-פיליפס ואקסון", אומר איזקסון, "אבל הנורבגים הקפידו לפתח במקביל התמחות עצמאית בתחום. הם נעזרו לשם כך לא מעט בידע שלהם בתחום המספנות". צעד נוסף שסייע לתעשייה להתפתח היה התחייבות של ממשלת נורבגיה לקחת על עצמה 75 אחוזים מההון הדרוש להשקעה בקידוחים, ובתמורה לכך גם 75 אחוזים מהרווח העתידי.

ב-INTSOK - התאחדות תעשיות הנפט והגז בנורבגיה - חברות כ-220 חברות המתמחות במתן שירותים שונים לתעשיית קידוחי הנפט, כגון בניית אסדות, תכנון הנדסי, הנחת צנרת וציוד נלווה. היקף ההכנסות השנתי של תעשיית שירותי הנפט מוערך בכ-40 מיליארד דולר, כ-40% מההכנסה הכוללת של נורבגיה מנפט וגז. לקראת הידלדלות מאגרי הנפט והגז של נורבגיה העבירו רבות מהחברות בשנים האחרונות את עיקר פעילותן לשווקים הבינלאומיים, מה שמבטיח את פריחתה של התעשייה גם לאחר שיתרוקנו המאגרים בנורבגיה עצמה.

לדברי איזקסון, "הנורבגים אומרים שישראל חייבת לפתח לעצמה ידע ומקורות אספקה משלה בתחום ההנדסה והציוד, לא להיות תלויה רק במקורות חיצוניים. איך אמר לי ידיד נורבגי? החברות שלכם הם לא חברות נפט. אלה חברות השקעה פיננסית".

- אבל ללא ניסיון קודם החברות הישראליות לא יכולות לקבל רישיון לקדוח.

"אז אולי משרד האנרגיה צריך לאפשר לחברות ישראליות שלא קדחו בעומק, אבל גייסו עובדים בעלי ניסיון בקידוחים כאלה - לקבל רישיון. אני בטוח שהרבה עובדים נורבגים בעלי ניסיון ישמחו לעבוד כאן ולהנחיל את הידע שלהם. אחרת לא תקום כאן תעשייה ישראלית לעולם. נוצר כאן מעגל קסמים. זה צריך קמפיין".

עם זאת, איזקסון אומר, כי "היום אין כמעט אפשרות להביא לכאן חברה נורבגית רצינית כל עוד ההחלטות נלקחות בארה"ב. וגם אם הנורבגים יציעו את שירותיהם ביוסטון, זה מאוד קשה כשרוצים להקים תעשייה מקומית וידע מקומי ולגוון את מקורות האספקה".

ועידת גז-טק: "הזדמנות למשק"

בסוף החודש תיערך בתל אביב וועידת גז-טק הראשונה שתעסוק בהכשרת חברות ובעלי מקצוע בישראל לתעשיית הגז הטבעי. לוועידה, הנערכת ביוזמת ארגון Gas-Tech Israel ושגרירויות אוסטרליה וארה"ב, צפויים להגיע מומחים מתעשיות הנפט והגז של אוסטרליה וארה"ב. לדברי ארנון מעוז מיוזמי האירוע, "הגז מהווה הזדמנות אדירה למשק הישראלי לא רק כחומר גלם, אלא כמקור לפיתוח תעשייה חדשה, ממש כמו ההייטק בשנות ה-90".