גם שוק המניות מחפש מדליה: איך לנצל את השוק הרוסי?

על רקע אולימפיאדת החורף הנוצצת ברוסיה ודעיכת מדדי המניות במדינה: קרן הסל RSX מאפשרת חשיפה מפוזרת לשוק המניות בכלכלה המהווה פוטנציאל גדול שאינו מנוצל

בסוף השבוע האחרון נפתחה אולימפיאדת החורף ברוסיה, שרושמת שיא תקציבי חדש בתולדות המשחקים האולימפיים (כולל משחקי הקיץ) - סכום עתק של למעלה מ-50 מיליארד דולר. טקס פתיחה מפואר ונוצץ, מגלשות ומתקנים שנבנו יש מאין, ערמות שלג מלאכותי באזור שדומה לאקלים הישראלי - אלה רק סימנים בודדים של התפאורה בסוצ'י.

אולם, כשמסתכלים על ביצועי כלכלת רוסיה או שוק המניות המקומי, התמונה היא הרבה פחות ורודה. קצב הצמיחה הכלכלית בשנת 2013 עמד על 1.3% בלבד - נמוך לא רק בהשוואה לשאר השווקים המתעוררים אלא גם לכלכלות בוגרות של העולם המפותח. מדד המניות ברוסיה הציג בשנה שעברה ירידה של כ-5%, ביצועי חסר לעומת מדד MSCI הגלובלי, והוא המשיך לצלול גם מתחילת השנה, בליווי ירידה חדה גם במטבע המקומי.

הפאניקה השוררת בשווקים המתעוררים פגעה גם בסנטימנט המשקיעים כלפי רוסיה, והובילה לבריחת כספים בהיקפים גדולים: מתחילת השנה יצאו מהשוק הרוסי כ-1.6 מיליארד דולר, כמחצית מהסכום שיצא מאפיק זה בשנת 2013 כולה.

אין ספק כי ישנן סיבות טובות לזהירות המשקיעים מרוסיה - שחיתות וחוסר יעילות, האטה כלכלית ניכרת, התלות הגדולה של המשק הרוסי במחירי הסחורות, מאזן סחר שלילי ועוד. אולם בעוד בעיות אלה אינן ייחודיות לרוסיה, אלא מאפיינות את מרבית השווקים המתעוררים בתקופה האחרונה, התמחור של שוק המניות ברוסיה נמוך במיוחד. מכפיל הרווח של המדד הרוסי עומד על 6 - כמחצית מהממוצע של השווקים המתעוררים וכשליש ממכפיל S&P 500 האמריקאי.

חברות רוסיות, בעיקר במגזר האנרגיה, נוקטות לעתים קרובות מדיניות דיבידנד נדיבה. גם בהסתכלות על נתוני המקרו בולטת רוסיה לטובה לעומת מדינות מתפתחות רבות, עם יחס חוב לתוצר נמוך מ-10%, בין הנמוכים בעולם, עם רזרבות גדולות ברשותו של הבנק המרכזי. בעוד כלכלת רוסיה נשענת במידה רבה על יצוא האנרגיה, מחירי הנפט והגז מציגים יציבות יחסית, והדבר עשוי להיטיב עם נתוני הסחר.

המפתח: יישום רפורמות מבניות

לשוק המניות הרוסי ניתן להיחשף דרך קרן סל Market Vectors Russia ETF (RSX). זו הקרן הסחירה והמפוזרת ביותר בין אפיקי ההשקעה ברוסיה, אשר מנוהלת ע"י Van Eck, חברת ניהול השקעות המתמחה בשווקים מתעוררים.

לקרן RSX היקף נכסים של כ-900 מיליון דולר, לאחר פדיונות כבדים מתחילת השנה, ומחזור המסחר היומי מוערך בממוצע בכ-100 מיליון דולר. הקרן נוסדה באפריל 2007 וגובה דמי ניהול של כ-0.62% בשנה. מבחינת החשיפה הענפית, כ-42% מנכסי RSX הם במגזר האנרגיה, כ-16% במגזר הסחורות (כרייה, דשנים וכימיקלים), כ-13% במגזר שירותי תקשורת, כ-11% במגזר הפיננסי, ובנוסף חשיפה נמוכה יותר לתחומי הצריכה והטכנולוגיה.

לקרן RSX 48 החזקות, והגדולות ביניהן הן חברת הגז המובילה Gazprom, הבנק הגדול ברוסיה Sberbank, חברות הנפט Lukoil, Rosneft ו-Surgutneftegaz, יצרנית הגז העצמאית הגדולה אחרי גזפרום Novatek, רשת הקמעונאות Magnit, ואף חברת האינטרנט המובילה ברוסיה, "הגוגל הרוסי" Yandex, שמניותיה נסחרות בארה"ב בסימול YNDX.

הכלכלה הרוסית מהווה, ללא ספק, פוטנציאל גדול, אך לא מנוצל. יישום רפורמות מבניות וחזרה למסלול צמיחה עשויים להחזיר את אמון המשקיעים, ובכך להוביל להישגים, לא רק בספורט אלא גם בשוק המניות.

הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם