המחירים יורדים? החזיקו חזק

גם בנדל"ן, כשהרכבת מתחילה לדהור מטה, העסק יותר מסוכן

הלוואי שהחיים היו פשוטים כל כך. לא מזמן אמר לנו שר השיכון אורי אריאל ש"אם לא נוריד את מחירי הדירות ייתלו את ראש הממשלה, את שר האוצר ואותי". גם שר האוצר יאיר לפיד אמר לפני מספר ימים ש"אין יום שלא שואלים אותי 'המחירים יירדו?', והתשובה היא שהם יירדו, מפני שהשוק לא יעמוד בזה. אנשים מבינים שאנחנו מוכנים להפסיד כסף על הקרקעות כדי להוריד את המחירים".

רק שעכשיו באה קרן המטבע הבינלאומית ומזכירה לנו שרכבת הרים הרבה יותר מסוכנת בירידות. שר השיכון מדבר באופוריה על ירידת מחירים צפויה בשיעור של 30%? כלכלני הקרן מזכירים בדוח, כי "תיקון במחירי הדיור יהיה בעל השלכות על הכלכלה הריאלית". ירידה של 6.5% במחירי הדיור בשנה אחת תגרום להערכתם לצמצום של 3% בצריכה הפרטית ותפגע קשות במשק כולו.

ככה זה כשהמגמה היא שלילית. כשעדיף לקנות מחר ולא היום. כשהכי טוב לחכות למחרתיים. ירידות מחירים מובילות לקיפאון שמכווץ את הפעילות הכלכלית, גורם לעוד ירידות וכן הלאה. ודאי בענף שמעסיק ומפרנס במעגלים שונים כ-300 אלף משפחות ישראליות לפחות (בנייה, ריהוט, תיווך, שמאות ועוד), ענף שמגלגל מדי שנה עשרות מיליארדי שקלים (המדינה עצמה גוזרת קופון שנתי של כ-20 מיליארד שקל משיווק קרקע ומסים עקיפים וישירים), ושמהווה נדבך מאוד מרכזי בתחושת העושר של הציבור - ציבור שקנה בשנים האחרונות יותר נעליים או טלוויזיות בגלל התחושה שהדירה שלו שווה יותר.

המסקנה מהדוח שמפורסם הערב עגומה: בזמן שממשלת ישראל, בראשות קבינט הדיור של לפיד ומשרד השיכון של אריאל, פועלת בשמחה ובצהלות מתוקשרות כדי להוריד את מחירי הדירות - באמצעות חתימה על "הסכמי גג" מול הרשויות המקומיות, בהקמת הותמ"ל - ועדת-על שתאשר מתחמי ענק במהירות, בדיונים לקביעת "מחיר מטרה" לדירות המשווקות ואפילו להפחתת המע"מ ברכישת דירה ראשונה ועוד - מתריע דוח קרן המטבע באותה ממשלה להתכונן גם להשלכות הרוחביות שעוד יגיעו.

כלכלני הקרן גם רומזים שאין ממש ברירה. כשמחירי הדירות הלכו והתנתקו ממחירי השכירות, כשאלה הראשונים זינקו ב-80% בתוך 6 שנים ואילו מחירי השכירות הסתפקו בעלייה צנועה של כ-50%, ברור שמחירי הדיור הפכו לפחות ופחות רציונליים. "25% מעל ערך שווי המשקל שלהם", בשפת הכלכלנים.

מי שמעדיף כיום לקנות ולא לשכור דירה, בשוק שבו התשואות (ברוטו) עומדות בממוצע על 2%-3% (מחיר השכירות חלקי מחיר הנכס) לא יימצא שום מודל כלכלי שיכול לתמוך במהלך, שנובע רק מתוך אמונה שמה שעלה מוכרח להמשיך לעלות ושאת הרווח הגדול מעסקת נדל"ן הוא יגזור ביום המימוש.

תחזיקו חזק, כותבים בקרן המטבע, כי אוטוטו מתחילות כנראה הירידות. או ששוב יתברר בדיעבד שהכלכלנים המשיכו לזעוק ולהתריע (הם עושים את זה לפחות ב-3 השנים האחרונות), ואילו הרכבת המשיכה לדהור.