מנכ"ל 018: לעצור מיד את מבצע השיחות לחו"ל של הוט

איציק בן-אליעזר במתקפה חסרת תקדים על משרד התקשורת: "הוט נוקטת בשיטה בריונית בשוק כתוצאה מאי-התערבות המשרד"

אם כבר משרד התקשורת מתערב במבצעים, אז עד הסוף. חברת 018 אקספון פנתה הבוקר (ב') למשרד התקשורת בדרישה לעצור את המהלך החדש של הוט מאתמול, במסגרתו היא מעניקה שיחות בינלאומיות ללא הגבלה תמורת 10 שקלים בחודש לרשימת יעדים מבוקשים.

בפנייה של מנכ"ל 018 אקספון, איציק בן-אליעזר, הוא כותב כי ההצעה אגרסיבית באופן יוצא דופן, ואין ספק כי היכולת של קבוצת הוט להציע חבילה כזו נובעת בין היתר מהעובדה שכבעלת תשתית היא אינה רואה מבנה עלויות דומה לחברות העצמאיות.

לדבריו, העיתוי, ערב הקמת השוק הסיטונאי וערב קביעת אסדרה חדשה בשוק השיחות הבינלאומיות, אינו מקרי.

"אך אינני מוטרד רק מיכולתה של קבוצת הוט להציע הצעה כזו", כותב בן-אליעזר, "אני מוטרד בעיקר מהשיטה הבריונית של קבוצת הוט ומאי-התערבותכם המתמשך באופן פעולתה זה: שנתיים מאז אימוץ מסמך המדיניות בעניין השוק הסיטונאי, והוט אינה משתפת פעולה בעניין עם אף גורם, לרבות המשרד.

"לצערנו, השיטה שלה (שכוללת בדרך-כלל אמירה: 'הרשת שלנו לא מתאימה') עובדת, ועד כה המשרד לא הוציא רשימת שירותים ומחירים עבור שוק סיטונאי ברשת הוט. הוט מושכת זמן (ויש לומר לשבחם בהצלחה רבה), כך ש'או שהכלב ימות או שהפריץ ימות'".

בן-אליעזר מוסיף כי זו הפעם השנייה שקבוצת הוט פועלת להחריב שוק של המתחרים הפוטנציאליים שלה. לדבריו, גם כניסתה לעולם ה-ISP הייתה מהלך אגרסיבי, שעד היום אף חברה שאינה בעלת תשתית אינה יכולה לעמוד בו.

לטענתו, קבוצת הוט, שלא הייתה פעילה בשוק ה-ISP, גרמה במכוון לזילות שירותי ה-ISP (מעבר למחיר, די במבט חטוף בפרסומות שלה), ובכך השיגה שתי מטרות: פגיעה אנושה במתחרים הפוטנציאליים בשוק הסיטונאי באמצעות שחיקת המחיר ומעבר לקוחות ISP אליה; יכולת להציע הצעת ערך כוללת (טלוויזיה ואינטרנט כולל ISP וטלפון).

בן-אליעזר חזר והדגיש את מה שידוע ומוכר, ואף משרד התקשורת הכיר בכך: "הוט היא היחידה שיש לה את היכולת העסקית, ולצערי גם הרגולטורית, להציע חבילות הכוללות טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה, וזה מה שהיא עושה ללא הפרעה כשנתיים, כאילו כל אסדרת השוק אינה נוגעת לה".

בן-אליעזר מתח ביקורת על משרד התקשורת וכתב: "מדוע הופסק מבצע חבילת ה-100 מגה של בזק? כיצד הגבלתם את התעצמותה של קבוצת הוט שמאיימת על התפתחות תחרות בשוק הקווי? חוסר המידתיות זועק לשמיים, אך ברור לך שלא להגן על קבוצת בזק אני בא, אלא לבקש מכם להיות עקביים. אם התחרות אמורה להתפתח באמצעות השוק הסיטונאי, אנא תנו לה הזדמנות ותפסיקו לתת להוט לפעול כבת המועדפת של השוק.

"לצערי, בשל העובדה שאינכם מונעים מהוט לפעול באגרסיביות ולשווק סל שירותים מלא, להוט אין מה להפסיד מדחיית הקמת שוק סיטונאי. אני מציע שתפסיקו את מצג-השווא כאילו הוט נט, הוט מערכות תקשורת בכבלים והוט טלקום הן ישויות עצמאיות - כולנו יודעים שהן ישויות פיקטיביות שאין להן מטרת רווח עצמאית".

הוא המשיך והדגיש "כל יום שעובר מחזק את הוט ומחליש את השחקנים הפוטנציאליים בשוק הסיטונאי. מאות אלפי לקוחות חדשים הצטרפו לשירותי הבנדל של הוט. מדף המכירה החזק שלה הביאה אותנו, ה-ISP והמב"ל, לשחוק את המרכיב שלנו בחבילה לסף הפסד ומקשה עלינו לפעול.

"המשך ההתעלמות מהצעדים האלימים של הוט, שמנצלת את מעמדה העדיף ואת התשתית שלה כדי לחסל את המתחרים שאין להם תשתית משלהם, תוך כדי תקיעת מקלות בגלגלי השוק סיטונאי, תביא לפגיעה אנושה בתחרות, בשוק ובסופו של יום בציבור הרחב, שייאלץ שוב לשלם את הרנטה המונופוליסטית לכיסיה של הוט".

בן-אליזר קרא למנכ"ל משרד התקשורת, אבי ברגר, לאזן את מגרש המשחקים הנוכחי, להורות להוט להפסיק מיד את מבצע המב"ל ולבחון שוב את רמת המחירים שהוט מציעה ב-ISP, וכן להפסיק את שיווק החבילות המלאות של הוט - וכל זאת עד לכינון שוק סיטונאי.

מחברת הוט נמסר בתגובה: "Hot017 מובילה בשורה צרכנית לשוק השיחות הבינלאומיות עם שיחות ללא הגבלה ב-10 שקלים לחודש ומפחיתה בעשרות אחוזים את המחיר לצרכן. חברת Hot017 מביאה לשוק הצעה פשוטה ומשתלמת במחיר הוגן, שהוא גם כלכלי וגם צרכני. יש לציין כי הצעה דומה קיימת בשוק הסלולר מזה כמעט שנתיים, והיום Hot017 מביאה בשורה זו גם לשוק הנייח".