זינוק של 100% בתלונות נגד אגרת רשות השידור

מתוך 473 אלף מכתבי גבייה שנשלחו בספטמבר, רק 15 אלף בתי אב שילמו את האגרה, והרשות הצליחה לגבות במבצע 5 מיליון שקל בלבד ■ הרשות מודה: "בחלק מהמקרים החיובים ע"י עורכי הדין נעשו ללא הצדקה"

מבצע ה"גישוש" של רשות השידור, במסגרתו נשלחו לכ-500 אלף בתי אב דרישות לתשלום אגרה, העלה את חמת הציבור והביא לגל של תלונות לנציב קבילות הציבור של הרשות.

מנתונים שהעביר הנציב, דדי מרקוביץ', לוועדת הכספים של הכנסת בראשותו של ח"כ ניסן סלומיאנסקי, עולה כי רק בעקבות המבצע שהתקיים בספטמבר האחרון הגיעו 1,045 תלונות - מה שהביא להכפלת התלונות נגד רשות השידור בשנת 2013 לעומת השנה הקודמת.

כפי שפורסם ב"גלובס", מתוך 473 אלף מכתבי גבייה שנשלחו סמוך לראש השנה לציבור, רק 15 אלף בתי אב שילמו את האגרה בסופו של דבר, והרשות הצליחה לגבות במבצע 5 מיליון שקל בלבד.

בסך-הכול 2,611 תלונות בנושא אגרה הוגשו בשנת 2013 מתוך 3,443 תלונות בסך-הכול - זאת לעומת 1,761 תלונות בנושא אגרה בשנת 2012 מתוך 2,944 תלונות באותה השנה.

יש לציין כי מאז ראשית שנת 2014 הורה שר התקשורת גלעד ארדן לרשות השידור להפסיק להעביר את הגבייה למשרדי עורכי דין חיצוניים, מהלך שעשוי להפחית משמעותית את מספר התלונות בנושא.

נושא אחר שמטריד במיוחד את צופי ערוץ 1 הוא מסגרות השידור, כלומר אי-עמידה של הערוץ בלוחות הזמנים שהוא קובע. התופעה מטרידה במיוחד לנוכח השימוש ההולך והגובר בממירים מקליטים בקרב הציבור, מה שמביא לכך שהזמנת ההקלטות לא צולחת בשל אי-עמידה בזמנים.

עם זאת, ניתן לראות כי הנושא נמצא במגמת שיפור, שכן 171 תלונות הוגשו בנושא בשנת 2013, לעומת 388 תלונות ב-2012. על חוסר איזון בשידורים התלוננו 123 צופים ומאזינים (לעומת 161 ב-2012).

ערוץ 1 הוא הגוף שסופג את מספר התלונות הרב ביותר - 313 בשנת 2012, מה שמוכיח רלוונטיות ציבורית, ואחריו באופן טבעי רשת ב' עם 232 תלונות. רשת אחרת שמעוררת אמוציות, ככל הנראה בשל קהל מאזינים מסור, היא קול המוסיקה עם 28 תלונות - כפול מרשת ג'.

פרט לתלונות בנושא האגרה, 211 תלונות בלבד נגד רשות השידור נמצאו מוצדקות. יש לציין כי מדובר בנתונים גולמיים בלבד, וכי הדוח המלא עדיין לא גובש באופן סופי, והוא צפוי להתפרסם בעוד מספר חודשים.

מרשות השידור נמסר בתגובה: "כל פעילות גביית חובות כרוכה בחיכוך עם האזרחים החייבים בתשלום על-פי חוק. מאחר שמשנת 2012 החל האגף בפעילות אינטנסיבית לאכיפת חובת התשלום באמצעות עורכי הדין, יצרה פעילות זו חיכוך עם אוכלוסיות רחבות שהתעלמה במשך שנים לפניות אגף הגבייה לבוא ולהסדיר את חובם בסניפי הגבייה.

"בחלק מהמקרים נמצא כי יצירת החיובים על-ידי עורכי הדין נעשתה ללא הצדקה פוזיטיבית. תלונות אלה נמצאו מוצדקות וטופלו בהתאם. בנוסף, בימים אלה פועל סמנכ"ל הגבייה בפועל, אשכנזי יואב, לצמצום התופעות שהיו קיימות בעבר ולמיגורם, ולצד זאת להפעיל תפיסת שירות חדשנית מקצועית, יעילה ואפקטיבית שזכאים לקבל ציבור משלמי האגרה".