"על רה"מ להקפיא את חוק הריכוזיות, שיביא למחדל ענק"

בכנס שנערך היום יצא יו"ר אי.די.בי, אהרון פוגל, להתקפה והוסיף כי "פירמידה גם מגדרת סיכונים"

"מי שחשב שיש בחוק הריכוזיות איזו תועלת, לא חשב על הנזק שעלול להיגרם בעקבות כך", כך תקף היום אהרון פוגל, שמונה לאחרונה ליו"ר אי.די.בי פתוח, את חוק הריכוזיות, אותו חוק שבין היתר הביא לנפילתו של בעל השליטה הקודם בקונצרן אי.די.בי, נוחי דנקנר, ולהעברת השליטה בו לאדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה.

לדברי פוגל, שעומד בראש הפירמידה הגדולה בשוק ההון, יישום חוק הריכוזיות יביא לכך שאחוז ההחזקה של בעלי השליטה בחברות ציבוריות יירד

באופן חד (אל מתחת ל-40%), ובתגובה האחרונים יבקשו למחוק את החברות הללו מהמסחר בבורסה. "הדבר יביא לכך שהציבור לא יוכל להשתתף בהשקעות חדשות. הוא יצטרך לחפש השקעות או הנפקות בחו"ל, ובשורה התחתונה הוא זה שייפגע".

פוגל נשא את הדברים במסגרת כנס יישום חוק הריכוזיות, שנערך על ידי משרד עו"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', ופירמת רו"ח וייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר.

פוגל המשיך ואמר כי "האמת שאני לא מבין את מי שמנפיק היום אג*ח. המחיר הציבורי בלתי נסבל, עדיף לקחת הלוואה מבנק, לפחות אם אתה נתקע יש לך עם מי לדבר". עוד טען פוגל כי "פירמידה היא לא רק דבר שלילי, היא מגדרת סיכונים. הדבר הכי חמור שצריך להקפיד בו הוא עסקאות בעלי עניין".

בהתאם, יצא פוגל בקריאה חד משמעית למקבלי ההחלטות בממשלה: "אין לי מנוס מלנצל את הבמה ולקרוא לרה"מ ולשר האוצר להקפיא את חוק הריכוזיות עד לבדיקה נוספת. אם לא ייעשו כן, יהיו שותפים למחדל ענק שפוגע בציבור.

אלי יונס, המנכ"ל היוצא של בנק מזרחי טפחות, חיזק את דברי פוגל בכל הנוגע להשפעת חוק הריכוזיות על המערכת הבנקאית. "מתוך חמשת הבנקים הגדולים בישראל יהיו, כתוצאה מהחוק, ארבעה בנקים ושתי חברות ביטוח ללא גרעין שליטה. תוצאה אבסורדית שאין לי איך לקרוא לה אלא הלאמה.

"להבדיל מחברות ציבוריות אחרות, כמו טבע - שבה כשמשקיע גדול לא מרוצה מתפקוד הדירקטוריון הוא מארגן קבוצה של משקיעים אחרים ויוצר איום לשם החלפת הדירקטורים - כשמדובר על בנקים וחברות ביטוח, אסור למשקיעים לדבר אחד עם השני, ואין דרך להחליף את הדירקטורים בדרך זו", הוסיף יונס.

"בחברה ללא גרעין שליטה, מינוי דירקטורים יתאפשר רק באמצעות התערבות רגולטורית ישירה. זה מעשה מוזר ביותר", אמר עוד, "הבנקים מהווים מרכיב מרכזי בתיק ההשקעות של הישראלים. אין דרך לנהל תיק של ממש בלי להחזיק מניות בנקים, אך כשמגיעה שעת מבחן אין בידי המשקיעים כלים אלא למכור את המניות שבידם. זה אומר מפולת כללית, אין שום דבר באמצע. מעשה החקיקה של חוק הריכוזיות משול לחלב שנשפך - הרגולטורים יצטרכו לתקן את העיוות הנוראי שעשה החוק".

"המבחן - לאן יעברו ההחזקות"

מוקדם יותר בכנס נשא דברים יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, שטען כי "מאז דיוני ועדת הריכוזיות, היקף בעיית הריכוזיות צומצם ב-20 חברות - מ-68 חברות בשכבה השלישית ומעלה שצריכות להתקפל נשארו בשנתיים האחרונות 48. לגבי רשות ני"ע, מקום שמבני שליטה מורכבים או הסכמים בין בעלי מניות מביאים לכך שבגדר החוק נכנסות חברות אשר לא אליהן התכוון המחוקק, הרי שנפעל לשם קביעת תקנות המחריגות אותן, בשיתוף משרד המשפטים".

עוד הוסיף האוזר כי, "המבחן של החוק הוא לא רק בקיפול פירמידות, החלשת קבוצות ריכוזיות והפרדה של נכסים ריאליים מפיננסיים, אלא גם בשאלה לאן עוברות ההחזקות הללו; באיזו מידה ההחזקות, במיוחד במגזר פיננסי, יעברו לציבור בדרך של פיזור מניות בשוק. בשנים הקרובות, אני מצפה לשינויים חיוביים בשוק ההון".

מנכ"ל אקסלנס, עוזי דנינו, הוסיף כי, *אין ספק שחוק הריכוזיות קיבל את המאפיינים שלו גם כתוצאה מהמחאה החברתית. נוצרה מציאות של אי-ודאות רגולטורית. לצערי, נצטרך להעמיק את המתודה של הערכת השווי, שככל הנראה תהיה בדיסקאונט מסוים".

לטענתו, החוק, שמצמצם את השכבות בפירמידה לשתי חברות ציבורית בלבד, יכלול חברות נוספות באותן שכבות שיהיו פרטיות, וגם הן יצטרכו מענה לאשראי. עם זאת, הוא סבור כי "הרגולטור צריך לאפשר למוסדיים להגיע למספרים גדולים יותר, לשנות את ההגבלה שיש כיום בעניין ההחזקות".

סלומיאנסקי: "אי.די.בי היא אחת ההוכחות לצורך בקיום חוק הריכוזיות"

דבריו של פוגל הסעירו את המערכת הפוליטית. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) שהוביל לאישור חוק הריכוזיות בכנסת, אמר היום כי "מדהים לשמוע ממי שזה עתה מונה ליו"ר אי.די.בי דברים כל כך אבסורדיים. חוק הריכוזיות הוא הצלה של חיי הכלכלה במדינה, שמירה על כספי האזרח הקטן ושחרור המדינה מהריכוזיות הנוראה שבה היא נמצאת. לתשומת ליבו של פוגל, חוק זה עבר פה אחד בוועדת הכספים ובמליאת הכנסת, ודי לחכימא. אי.די.בי היא אחת ההוכחות לחיוניות החוק".

מעמותת אומ"ץ הוסיפו כי "מוטב אם בן משה ואלשטיין ישקלו לפטר את היו"ר החדש, ולשים במקומו מי שיש לו מחויבות אמתית לשינוי דפוסי ההתנהלות של אי.די.בי".

הח"כית זהבה גלאון ממרצ אמרה בתגובה כי, "העובדה שגורמים אינטרסנטיים לוחצים לביטול חוק הריכוזיות, רק מוכיחה עד כמה הוא הכרחי. הקוזאקים הנגזלים שנפגעו מהחוק מתקשים להיפרד מהגישה החופשית שניתנה להם לכספי הפנסיה של הציבור. קונצנרנים כמו אי.די.בי גרפו רווחי עתק על חשבון אזרחי ישראל במשך שנים, ונאבקו בשיניים כדי למנוע כל שינוי שיפחית את יוקר המחייה בישראל ויצמצם את הריכוזיות".