החבילה הצרה החדשה ב-yes ובהוט תעלה 120 שקל לחודש

בשבועות הקרובים, לאור דרישת ארדן, ישיקו הוט ו-yes חבילות צרות חדשות, זולות במחצית מחבילות הבסיס ורחבות מהחבילות הצרות ששיווקו עד כה ■ מי שיבקש ערוצים נוספים ישלם הרבה יותר, וממירי HD אינם כלולים בחבילה

שנתיים אחרי שהתבשרנו על חבילות צרות ומאכזבות בהוט וב-yes, מתפרסם היום (ד') הרכבן של חבילות צרות חדשות, זולות יותר, שיושקו בקרוב, לאחר ששר התקשורת גלעד ארדן הורה להוט ול-yes לגבש חבילה בסיסית חדשה בעלות של 120 שקל בלבד - מחצית ממחירה של החבילה הרגילה.

החבילות הצרות הנוכחיות יקרות יותר ודלות יותר מאלה המושקות כעת. עלותן היא כ-170 שקל (אולם במבצע מיוחד שמוצע ניתן לרכוש אותן ב-150 שקל), וכוללות 16 ערוצים בלבד - כשמרביתם הם ערוצים שאינם ערוצי החברות עצמן. לחובבי הספורט ולילדים, למשל, הן ממש אינן נותנות מענה: הן כוללות ערוץ ספורט בסיסי אחד וערוץ ילדים בסיסי. לכן החידוש העיקרי - פרט למחיר ולהיצע - הוא באופי שניתן לכל חבילת יסוד.

בתוך כך, ארדן עצר את השימוע שנמשך במועצת הכבלים והלוויין על החבילה הבסיסית שגיבשו שם. את החבילות, שגובשו בשבועות האחרונים בין השר, צוות משרדו והחברות, צפויות הוט ו-yes להציע כבר בתוך שבועות ספורים.

חברת הלוויין תציע 3 חבילות צרות בעלות זאת - חבילת יסוד בעלת אוריינטציה לילדים, חבילת ספורט וחבילת העשרה. הוט תציע שתי חבילות יסוד - ילדים וספורט.

בשתי החברות יוכלו המנויים להוסיף חבילות נוספות וערוצים נוספים לחבילה הבסיסית בעלות משתנה, אך בעוד ש-yes התחייבה לאפשר ללקוחות החבילה הצרה לקנות גם שירות VOD - חברת הוט אינה מתחייבת לעשות זאת, אך תשלב זאת במבצע טריפל, שיכלול טלפונים וחיבור אינטרנטי מהיר.

לקוחות הוט יהיו מוגבלים יותר מלקוחות המתחרה מבחינת יכולתם להוסיף ערוצים לחבילת היסוד.

עוד חשוב לדעת כי הממירים שמקבלים מנויי חבילות היסוד אינם ממירי HD, ולכן הם לא יוכלו גם לרכוש ערוצי HD, אלא אם יקנו ממיר בעלות נוספת.

מה בפנים, מה בחוץ?

החבילות של yes יכללו את ערוצי הבסיס - 1, 2, 10, 33, 23, 24, ערוץ הקניות, 9, הערוץ הקהילתי ערוץ הכנסת, הערוץ בערבית וערוץ yes Base, כאשר לחבילת הילדים יתווספו הערוצים CNN, MGM, נשיונל ג'יאוגרפיק, CBS דרמה, ג'וניור, הופ, ערוץ הילדים, ZOOM, וג'ים ג'ם.

לחבילת הספורט יתווספו, MGM, BBC WORLD, בלומברג, CBS reality, ONE, SPORT5, EUROSPORT, FOX SPORTS, אקסטרים ואגו. לחבילת ההעשרה יתווספו הערוצים נשיונל גי'אוגרפיק, היסטוריה, CBS ריאליטי, יס דוקו, ביוגרפיה, החיים הטובים, BBC אנטרטיינמנט, ערוץ האופנה ו-CNN.

הוט מציעה, פרט לערוצי העידן פלוס, גם את ערוצי הרדיו בחבילת הבסיס ולצדם את ערוץ הסרטים הבסיסי של HOT ואת ערוץ MGM, ערוץ סדרות חדש מוכוון לצעירים ואת ערוץ BBC אנטרטיינמנט, החיים הטובים, ערוץ 8, 24, E!, ערוץ 9, הערוץ בערבית, את הערוץ הקהילתי, ערוץ הקניות, ערוץ ההידברות, ובחבילה בעלת אוריינטציית הילדים יתווספו הערוצים לולי, ניקלודיאון ג'וניור, לוגי, MTV, ו-89 - ערוץ מוזיקה לקהל הצעיר. בחבילת הספורט יתחלפו ערוצים אלה בארבעת ערוצים - ספורט 5, ONE, TRACE ואקסטרים ספורט.

ערוצים נוספים? עשרות שקלים

עלותם של הערוצים הנוספים, אם יבקש לקוח של אחת החברות לרכוש אותם, יהיו גבוהים - ולפעמים אף משמעותית מעלותם היום. כך למשל, ערוץ הוט 3 לבדו עשוי להגיע למחיר של 50 שקל ללקוח שירצה להוסיף אותו, ומחיר ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק בחברת הכבלים יגיע ל-35 שקל.

בעוד שבכבלים הציעו אפשרות רכישה של ערוצים בודדים, ב-yes מציעים בנוסף לאפשרות זו גם רכישת חבילות ערוצים, וכך מחירה של חבילת ערוצי הספורט עשוי להגיע לכ-61 שקל, אם לקוח יבקש להוסיפה לחבילת הבסיס החדשה.

יש לציין כי מבנה החבילות הוא כזה, שיאפשר לחברות להרוויח כסף, בעיקר מהערוצים שיירכשו בנוסף. חבילת היסוד המוכוונת למשפחות עם ילדים אינה כוללת, למשל, ערוץ ספורט כלשהו. כל רכישה של ערוץ ספורט בודד תעלה עשרות שקלים.

באותה מידה, צרכני חבילת היסוד המיועדת לחובבי ספורט, לא יהנו מכל ערוצי הספורט שיש לחברות להציע, והם עשויים להמשיך ולרכוש את ערוצים בתשלום רב יותר. כעת, משתעבור ההחלטה לידי מועצת הכבלים והלוויין, שתתבקש מחר לאשר אותה, יהיה עליה גם להדק את הכללים הקובעים את הזיקה בין ערוצי החבילות השונות ולמנוע זליגת תכנים.

פגיעה בחברות החדשות שיקומו

בחברות מעדיפים פחות את לקוחות החבילה הבסיסית, שכן אלה לא נתפסים כצרכני טלוויזיה, שהם הלקוחות הטבעיים של הפלטפורמות. הדבר גם מעלה את שאלת נחיצותו של המוצר למי שאינו חובב טלוויזיה ויכול לבחור באפשרות של פלטפורמת העידן +, ללא תשלום דמי מנוי חודשיים וללא תלות בחברה ובשירות הלקוחות שלה.

ההוזלה של חבילות היסוד - שהן דלות משמעותית מחבילות הבסיס המוכרות ואשר על-פי כך יקרות פי שניים - תשפיע גם על התחרות בשוק, במיוחד על כניסתן של חברות אחרות שיבקשו להציב אלטרנטיבה בתחום המדיה, ובהן חברות כמו של סלקום, פרטנר ואפילו גולן טלקום.

העיקרון שלפיו כל צופה ישלם רק על מה שהוא צורך אמור היה לעמוד בבסיס התחרות שאותן חברות חדשות צפויות היו לעורר, ומהלך כזה, אם יתפוס תאוצה, ישהה עוד יותר את כניסתם של השחקנים החדשים לשוק.

השר ארדן מסר היום: "מחיר החבילות החדשות נמוך בחצי מהמחיר הממוצע בו נמכרות החבילות כיום. החבילות החדשות יציעו תמהיל ערוצים מגוון, והצרכן יוכל לבחור את התכנים המתאימים לו ביותר. זו חלופה אמיתית לחבילות המנופחות והיקרות המוצעות לציבור. אין צורך לשלם על עשרות ערוצים מיותרים, כאשר ניתן לקבל חבילה איכותית במחצית המחיר".

איך תדעו שהחבילות הצרות קיימות, ולמה לא ידעתן עליהן עד עכשיו?

השר ארדן קרא לגולשים בעמוד הפייסבוק שלו לשתף את הבשורה באשר לחבילות החדשות, שכן לדבריו, "אני לא בטוח ש-yes והוט ישווקו את המידע הזה באגרסיביות רבה, אם אתם מבינים למה אני מתכוון, לכן בואו נעשה את זה אנחנו: החל מהשבוע הבא אפשר יהיה לשלם פחות על הטלוויזיה שלנו. כל שצריך הוא לבקש. דאגנו שאלה יהיו חבילות מגוונות עם כ-20 ערוצים לא נידחים. אתם תדאגו לדרוש אותם מ-yes ומהוט".

החבילות הצרות הן מוצר שחברות הכבלים והלוויין לא משווקות מתוך רצון טוב.

רק היום פורסם במגזין "פירמה" של "גלובס" כי סמנכל"ית הרגולציה ב-yes, מיכל רפאלי-כדורי, אמרה כי חבילה צרה היא דבר מיותר.

בעבר, בלחץ של שר התקשורת הקודם, משה כחלון, הוט ו-yes חויבו להציע חבילות צרות, ועלותן נעה סביב 150 שקל לחבילה. מועצת הכבלים והלוויין מצאה כי החברות הסתירו אותן מהציבור ודאגו לא לקדם אותן.

בעקבות הדברים יצאה המועצה לשימוע נוסף בנושא, ובו ניסחה חבילות חדשות אשר אמורות היו להיות מורכבות על-פי טעמו של כל מנוי שיבחר בהן. החברות התנגדו נחרצות למהלך, והבהירו כי מדובר בחבילה שתפגע בהן כלכלית, ואשר אין לה אח ורע בעולם.

לאחר שבחן את הדברים, החליט השר ארדן לעצור את השימוע והורה להוט ול-yes לגבש חבילות מוזלות, נגישות ופשוטות יותר בעלות של עד 120 שקל. העבודה התבצעה בנפרד מול כל חברה בשבועות האחרונים, והחבילות יוצעו כבר בשבועיים הקרובים לציבור.

במשרד התקשורת בוחנים כעת אם לצאת בקמפיין שיעדכן את הציבור בכך שהחבילות מוצעות לציבור, מתוך הבנה כי החברות לא יציעו אותן וולונטרית למנויים.

מה כוללות החבילות
 מה כוללות החבילות