"כנסייה בארה"ב שולחת יהודים לפח האשפה של ההיסטוריה"

החתירה תחת ישראל מסלימה: "ציונות - פגיעה בנצרות" ■ מסמך של הכנסייה הפרזביטריאנית בארה"ב קורא לנוצרים לראות את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים דרך עיניהם של נוצרים פלסטיניים ■ "הציונות היא דוקטרינה של מוות"

המלחמה הרעיונית המתמשכת נגד ישראל, כלי נוסף במאמץ לשלול לגיטימציה מהמדינה, יחד עם הקמפיין להטלת חרמים כלכליים עליה, עלתה מדרגה. הכנסיה הפרזביטריאנית בארה"ב, אחד מהארגונים הכנסיתיים העוינים ביותר את ישראל, שעד עתה הסתפקה בקמפיין נגד כיבוש השטחים, פרסמה באחרונה קול קורא למאמינים שמנסה לקעקע את הרעיון הציוני, מגדיר את הציונות כ"דוקטרינה של מוות" ויוצא נגד קיומה של ישראל כמדינה דתית.

המסמך, שנושא את הכותרת "הציונות - לא פיתרון", פורסם ע"י Israel/Palestine Mission Network, קבוצה שמעוגנת בכנסיה הפרזביטריאנית. Religious News Service, סוכנות ידיעות שמתמחה בחדשות דת, נתנה למסמך תהודה כלל ארצית בארה"ב.

הפרסום עורר זעם בממסד היהודי בארה"ב. "המסמך אינו התקפה על מדיניות זו או אחרת של ממשלת ישראל, אלא על עצם הרעיון של שיבת יהודים לציון", אמר הרב אברהם קופר, מראשי מרכז וויזנטל, ארגון יהודי למאבק באנטישמיות. "הכנסיה הפרזביטריאנית הפעילה את הואפציה הגרעינית נגד הרוב המכריע של היהודים".

מאמר באתר של פוקס ניוז, מאת קופר והרב יצחק אדלסטין, שואל בכותרתו: "מדוע כנסיה בארה"ב שולחת את היהודים לפח האשפה של ההיסטוריה"?

בעקבות המחאות, פרסמה הכנסיה הודעה, שבה היא מדגישה את תמיכתה בפתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני: "הכנסיה הפרזביטריאנית (ארה"ב) קוראת להשגת הסדר באמצעות מו"מ בין ישראל לפלסטינים ותומכת בזכותו של כל צד להתקיים בתוך גבולות בטוחים ומוכרים".

"הכנסיה מגנה פעולות של אלימות שמבצעים שני הצדדים, וכן את הכיבוש הבלתי חוקי של שטחים פלסטיניים בידי ישראל", נאמר עוד בהודעה. "הכנסיה שלנו מגנה באופן מוחלט אנטישמיות על כל צורותיה, לרבות הסירוב להכיר בקיום החוקי של מדינת ישראל. בה בעת, אנו מאמינים, שגינוי העוולות שמבוצעות בשמה של ישראל , לרבות הפרת זכויות אדם, אינו מהווה אנטישמיות".

אבל הכנסיה אינה מגנה את המסמך ומסתפקת בהערה שהיא לא יזמה אותו: "קבוצה עצמאית, שמכוונת עצמה אל הכנסיה, אך אינה דוברת בשמה, פרסמה באחרונה מדריך, 'הציונות אינה פתרון'. המדריך הזה נועד לחולל דיון על נושא ישראל-פלסטין, נושא רוגש, שמשתנה תדיר. המדריך לא מומן ע"י הכנסיה והיא לא הוציאה אותו לאור". כאמור, אף מילה על דברי השטנה במסמך.

המדריך עוסק ב"פתולוגיה של הציונות", כהגדרתו, וטוען שמטבעה מבוססת הציונות על אפליית לא יהודים. המסמך קורא לנוצרים לראות את הסכסוך הישראלי-פלסטיני דרך עיניהם של נוצרים פלסטיניים, שהכריזו שהציונות היא תנועה "אפיקורסית".

"ההנחה הבסיסית של המדריך הזה היא, שלשום טענה לעליונות ייחודית אין צידוק בעולם פלוראליסטי שכל רכיביו מחוברים אלה לאלה", נאמר במסמך.

המדריך מתאר בפרטים את הכיכוש הישראלי ומשתמש במונחים כגון "טיהור אתני" ו"אפרטהייד" וטוען שישראל "עוטה את החילונות הלאומנית שלה באדרת של משיחיות קדושה".

המחברים קובלים על כך שהזרמים העיקריים ביהדות (אורתודוכסים, קונסרבטיבים, רפורמים ואחרים) כללו "תפילה למען מדינת ישראל" בספרי התפילה ועובדה זו, לדעת המחברים, מצביעה על כך שרוב אנשי הדת היהודיים מתעלמים מההשלכות האפלות של החיבור בין דת לבין הממלכתיות של מדינת ישראל".

מותחי הביקורת על המדריך מציינים, שהוא כמעט אינו מתייחס לאנטישמיות, לתוקפנות ולטרור שמכוונים נגד הישראלים, או לעובדה שישראל החזירה את חצי האי סיני ואת עזה.

בכנסיה הפרזביטריאנית בארה"ב 2.4 מיליון חברים. לתנועת החרמים, משיכת ההשקעות והסנקציות (BDS) נגד ישראל יש בסיס תמיכה פעיל בקרב חברי הכנסיה, על פי Religious News Service. במושב העצרת הכללית של הכנסיה, שצפוי להתקיים במארס, תיערך הצבעה על הצעת החלטה למשוך את כספי הכנסיה מחברות שמקדמות את הכיבוש הישראלי. הצעת החלטה דומה נפלה ברוב זעום במושב הקודם של העצרת.