פרשת הבר-נוער: האם הנאשם ברצח חגי פליסיאן ישוחרר?

מידע חדש בפרשת הבר-נוער מערער את אמינותו של עד המדינה בפרשה, שעליו נשען עיקר התיק; אמש הוא נחקר במשטרה, והיום הוא יובא להארכת מעצר ■ גורמים בפרקליטות מעריכים כי ייתכן שפליסיאן ישוחרר בקרוב

לבית המשפט בתל-אביב יגיע הבוקר (ה') עד המדינה בפרשת הרצח בבר-נוער בדיון להארכת מעצרו, ונראה כי הדרמות סביב התיק הזה לא מפסיקות גם חודשים אחרי הגשת כתב האישום.

מידע חדש שאסור בשלב זה בפרסום הגיע למשטרה ולפרקליטות ומערער באופן ממשי את אמינותו של עד המדינה בפרשה, שעליו נשען עיקר התיק. בעקבות המידע נעצר אתמול (ד') עד המדינה ונחקר במשך שעות ארוכות ביחידה המרכזית של מחוז תל-אביב.

על-פי הדיווח בגלי צה"ל, גורמים בפרקליטות אמרו כי אם המידע יאושר בתום החקירה, יהיו לכך השלכות כבדות על המשך ניהול התיק, וייתכן כי התביעה תאלץ לחזור בה מכתב האישום ולשחרר את חגי פליסיאן, הנאשם ברצח.

פליסיאן שוחח אתמול מבית הכלא עם חדשות ערוץ 2. "כל הזמן אמרתי שמדובר בשקרים, שמדובר בעלילות, אבל אף אחד לא האמין לי", סיפר. "למרות שזעקתי את האמת שלי, בחקירות הסתכלו עליי וגיחחו - עשו ממני צחוק".

איילה כץ, אימו של ניר כץ שנרצח בבר-נוער לפני יותר מ-4 שנים, אמרה בראיון לתוכנית "נכון להבוקר" עם אילנה דיין בגלי צה"ל כי בעקבות קריסת תיק הבר-נוער, "הרבה אנשים מפחדים עכשיו וחוזרים לתחושה שהרוצח מסתובב שם בחוץ. יש שתי אפשרויות: או שהוא עשה את זה - או שהוא לא עשה את זה. ולנו, המשפחות של הקורבנות, אין שום יכולת דעת מה האפשרות הנכונה".

עורך דינו של פליסיאן: "יש ממצאים שמזכים את מרשנו"

בשלב זה צו איסור פרסום הוטל על פרטיה של החקירה המחודשת, אך אין זו הפעם הראשונה שישנן בעיות שצצות במהלך ניהול התיק בעניינו של עד המדינה, בנוגע לסדקים בעדותו.

לפני 9 חודשים אמר מפקד היחידה המרכזית, תת-ניצב גדי אשד, מחוץ למטה של משטרת מחוז תל-אביב: "הצלחנו לגייס אדם מתוך הקהילה עצמה והצלחנו לחתום איתו על הסכם עד מדינה, ואז נוכל לומר שתיק דגל ברמה אסטרטגית כזאת הגיע לסיום המוצלח ולפיענוח".

היום, לאחר ההתפתחויות האחרונות, נראה כי תיק הדגל הזה יורד לטמיון, וכי הנאשם ברצח, חגי פליסיאן, ימצא את עצמו חופשי בקרוב, כפי שמבטיח עורך דינו משה יוחאי.

"הפרקליטות גילתה ממצאים אשר מזכים את מרשנו, והם בוחנים אותם עכשיו", אמר עו"ד יוחאי, "אני מעריך שזה כמו מוות איטי, ובשבוע הבא חגי פליסיאן ישוחרר לביתו".

עורך דין נוסף של הנאשם חגי פליסיאן, יוגב נרקיס, אמר בראיון לתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל כי הוא מעריך שמרשו ישתחרר בקרוב מהכלא.

"אין לי מושג מי ביצע את הרצח, אבל בוודאות זה לא היה חגי פלסיאן", אמר עו"ד נרקיס. "הראיות החיצוניות מספרות שכן, אבל הן לא מתיישובות עם אף אחד מהדברים שאומר עד המדינה". הוא הוסיף כי "המשטרה, בלהיטות, מעוותת את הדברים שאמר עד המדינה".

הסימנים לבעייתיות של עד המדינה תמיד היו שם

אבל אי-אפשר להגיד שבתשעת החודשים האחרונים, הסימנים לא היו שם. אין-ספור בעיות צצו עם עד המדינה בתיק, מהבריחה שלו בשלב המעצרים ועד לדרישות שהציב לפרקליטות באשר לתגמול כספי בתמורה לעדותו. אותו העד אסף ראייה מפלילה מרכזית אחת נגד חגי פליסיאן - קלטת בה נשמע פליסיאן כשהוא אומר: "עשינו עבודה נקייה בבר-נוער".

עו"ד ערן צלניקר, שעד לא מזמן ליווה את התיק, אומר שכבר חודשים רבים שצוות ההגנה של פליסיאן מספק גם להקלטה הזו הסבר. "עוד בהתחלה באנו ואמרנו שההקלטה הזאת 'מבושלת', שההקלטה הזו היא בעצם תסריט שכתב עד המדינה עבור חגי פליסיאן, שבכלל נועד כדי לקשור אותו לשאול גנון מהבר-נוער", סיפר צלניקר.

מנגד, פרקליטו של עד המדינה, עו"ד יאיר רגב, אמר בתוכנית "בוקר טוב ישראל" כי "הוא השעיר לעזאזל שמצאה המשטרה". הוא טען כי "המשטרה והפרקליטות חוששות מפאשלה בבית מהשפט, מזיכוי מהדהד. אז יבואו יגידו להם 'איזה מטומטמים אתם'. כרגע הם מענישים את עד המדינה".

לאחרונה נחשף כי עד המדינה מסר מידע גם באשר לפרשה אחרת, פרשת רצח הסוכן המשטרתי אייל סלהוב בחולות פרדס-כץ לפני 8 שנים. ההקלטה נחשפה בתוכנית התחקירים "עובדה" בערוץ 2. אלא שאז החליטו החוקרים כי עד המדינה - שמהווה את עמוד-השדרה של תיק הבר-נוער כולו - אינו אמין, ובעקבות המידע החדש ייתכן כי ישוב גם הוא להיות תיק בלתי מפוענח.