יוני בן-מנחם נגד אמיר גילת: יביא לקריסת רשות השידור

הסלמה במערכת היחסים בין מנכ"ל רשות השידור ובין היו"ר ■ בן-מנחם: "גילת מפיץ ספינים לקראת פרסום דוח ועדת לנדס כדי לגרום נזק לרשות ולעובדיה"

הסלמה במערכת היחסים בין מנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם, ובין היו"ר אמיר גילת. במכתב ששלח בן-מנחם לעובדי רשות השידור הוא כתב כי גילת מנסה ליצור "כאוס" ברשות השידור בחודש האחרון לכוהנתו.

"גילת טוען כי הנהלת הרשות לא מעבירה לוחות שידורים ו'תוקעת את התקציב', בעוד שהאמת היא שההנהלה העבירה למוסדות את לוחות השידורים ואת תוכניות העבודה לשנת 2014 של ערוץ 1 וערוץ 33 לפני 3 חודשים וכן את עקרונות התקציב", כתב בן-מנחם.

לדברי בן-מנחם, גילת מפיץ "ספינים לקראת פרסום דוח ועדת לנדס כדי לגרום נזק לרשות השידור ולעובדיה".

המנכ"ל בן-מנחם התייחס למכתבו של היו"ר גילת לחברי מליאת רשות השידור, עליו דווח כאן לראשונה, ובו הוא משווה בין הנהלת רשות השידור להנהלת בית-החולים הדסה. "סוג גלוי הוא כי בעקבות פרישת העובדים, רשות השידור נמצאת במחסור בכוח-אדם במחלקות שהן חיוניות ומתנהלות בקושי רב. גילת נמנע לציין שהיו צריכים לפרוש כ-700 עובדים במסגרת הרפורמה, ולא רק להיקלט 150 עובדים. כל העובדים שנקלטו, נקלטו בתהליך תקין על-פי החלטת הוועד המנהל, שקבע מפתח של שני פורשים תמורת כל עובד שנקלט.

"כמן כן, נקלטו ממלאי-מקום במקום עובדים שיצאו לחופשה עקב היריון או מחלה. עובדים אחרים נבחרו במכרז וחלקם האחר בוועדות קבלה על-פי הנוהל ועל-פי חוות-הדעת המשפטיות. גילת השמיט את העובדה שבטיוטת הדוח כתוב שהמצב השתפר לעומת שנים קודמות. עוד יצוין כי חלק מהעובדים נקלטו במערכות בהוראת בין הדין לעבודה - גם את עובדה זו בחר היו"ר להשמיט".

באשר לאגף הגבייה ברשות השידור כתב בן-מנחם: "בשנת 2010 הוכן דוח על אגף הגבייה על השנים 2006-2008, על-ידי רואה חשבון חיצוני. הדוח העלה ממצאים חמורים אשר הועברו ללשכה המשפטית. גם פה כמובן 'שכח' גילת לציין כי מדובר על תקופה שהמנכ"ל הנוכחי וההנהלה הבכירה לא כיהנו בתפקידיהם הנוכחיים. לכן, סמוך ובטוח שניסיונותיו הנואלים להטיח רפש בהנהלה נדונו לכישלון מראש ומעלים במקרה הטוב גיחוך".

בן-מנחם כינה את ועדת האיתור שבחרה באילן דה פריס לתפקיד מנהל ערוץ 1 "מחטף", וכתב: "גילת שוכח שהוא היו"ר ולא המנכ"ל. אל דאגה, אנחנו לא שכחנו. אנו נמשיך להיאבק בהחלטות לא חוקיות (כך במכתבו של בן-מנחם ולטענתו - ל"א) אלה של גילת, שכל מטרתו היא להביא להריסתו המוחלטת של השידור הציבורי ללא יכולת שיקום...

"אמיר גילת מנסה להטעות אתכם, את חברי הוועדה המנהל ואת חברי מליאת רשות השידור. הוא מנצל את חוסר ההסכמה המהותי, ולאורך שנים, שבין חלק מחברי אגודת העיתונאים לבין ההנהלה, כדי להביא לאנדרלמוסיה ונקיטת עיצומים - במקום להתרכז בדרישות העובדים המוצדקות והמוקפאות על-ידי האוצר במשך שנים".

בן-מנחם טוען כי בימים האחרונים פנו חברי ועד מנהל ומליאה לרשויות החוק והאכיפה "בקשר להתנהלותו שלוחת הרסן של אמיר גילת כדי לשמור על השידור הציבורי".

לדבריו, "התנהגותו הבלתי אחראית של גילת תביא לקריסת השידור הציבורי, שהוא ביתנו ומקור פרנסתנו. נכון שהרשות זקוקה לרפורמה, אך דרכו של גילת היא 'לשרוף את המועדון' ולא להבריא את רשות השידור".

יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, מסר בתגובה כי " מכתבו של המנכ"ל הוא תגובה למכתב ששלח היו"ר ביום חמישי האחרון לחברי המליאה המדבר בעד עצמו (מצ"ב). בנוגע לעיצומים, יו"ר הרשות ויו"ר ועדת הכספים, דוד חיון, תומכים בהגדלת תקציב ההפקות הפנימיות. ועדת הכספים אף הנחתה את ההנהלה להגדיל את תקציב ההפקות הפנימיות ולהעמידו על לפחות 12 מיליון שקל ( הסכום שהוקצב לנושא אשתקד)".

יו"ר ועד עובדי ההנדסה בטלוויזיה, משה שגב, מסר בתגובה: "אמיר גילת לקח את עצמו את המשימה לקדם את ועדת לנדס. הוא רוצה לצור את הפלטפורמה המתאימה לסגירה של רשות השידור. צריך להבין שיש פה מגמתיות ותוכנית סדורה כיצד לעשות זאת. אמיר גילת, גלעד ארדן ורם לנדס שותפים כולם לקנונייה".

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, אחיה (חיקה) גינוסר ,אמר היום (א') בתגובה למסקנות ועדת לנדס, עליהן דווח ב"גלובס" לראשונה ולפיהן צפויה הוועדה שמינה השר ארדן להמליץ על סגירת רשות השידור, כי אלה "מסקנות הבאות לבצע מכירת חיסול במחירי סוף העונה לשידור הציבורי בישראל. המסקנה היחידה הראויה היחידה שהוועדה הזאת הוציאה מתחת ידיה היא שצריך אכן להחליף את כל שדרת הניהול ברשות, זאת האחראית לניהול כושל נמשך.

"כל הנושאים האחרים שהועדה עסקה בהם - כולל התייעלות וצימצום מצבת כוח-האדם - טופלו ביסודיות רבה יותר בדיוני הרפורמה שאגודת העיתונאים בירושלים סמכה עליהם את ידיה. הדרך להבראת רשות השידור ולהבטחת שידור ציבורי עצמאי, מקצועי ובלתי תלוי בישראל עוברת ביישום הסכם הרפורמה - ובו בלבד".