ריקי בכר עתר נגד הכוונה לא להאריך לו את החוזה

בכר לביה"ד: מוכן לקבל שכר מינימום בתקופה שאחרי סיום החוזה ■ לדבריו, מדובר באפליה מחמת גיל שחוברת לשיקולים הנוגעים לפגיעה בהתארגנות

בצל סכסוך העבודה בבנק דיסקונט עתר יו"ר ועד העובדים, ריקי בכר, לבית הדין לעבודה בתל-אביב בכדי להוציא צו מניעה נגד כוונת הבנק שלא להאריך לו את החוזה המסתיים בסוף החודש הבא.

העתירה הוגשה על רקע הטענה כי מדובר בפגיעה בעיקרון השוויון ובאיסור לאפליה מטעם גיל. העתירה הוגשה בידי עורכי הדין בני כהן, אלי כהן ומורן סבוראי. הדיון בנושא נקבע ליום שני הבא, כשכהן צירף לתיק גם את פרופ' הדרה בר-מור.

עוד עולה מהעתירה כי בכר מסכים לכך שהחל מסוף מארס ועד לסוף הקדנציה שלו בעוד כשנה וחצי הוא ישתכר בשכר מינימום, וזאת לעומת השכר הנוכחי שלו המוערך במעל ל-100 אלף שקל בחודש.

בכר (69) עובד בדיסקונט קרוב ל-48 שנים, בתוכן הוא מכהן כיו"ר הוועד יותר מ-30 שנה. לפני כשנתיים הגיע בכר לגיל פרישה, אולם הנהלת הבנק החליטה לאפשר לו להמשיך ולהישאר בתפקידו באמצעות העברתו לחוזה אישי, המסתיים בסוף מארס הקרוב.

לפני שנה הפתיע בכר את הבנק כשהחליט להתמודד שוב לקדנציה כיו"ר ועד העובדים. אז שלח לו הבנק מכתב המבהיר כי למרות זאת, לא יאריך לו את החוזה מעבר למארס 2014.

לפני מספר חודשים הבהירה שוב הנהלת הבנק בראשות היו"ר יוסי בכר כי לא יאריכו לו את החוזה, וכי יסיים את תפקידו בסוף החודש הבא.

ברקע של כל האירועים הללו קיים כמובן סכסוך העבודה בין הצדדים, המתקיים מזה קרוב ל-10 חודשים בעיקר בנושא הסכם השכר.

בעתירה טוען ריקי בכר כי אם הבנק לא האריך את החוזה שלו מבחינת גיל, הרי שמדובר באפליה; ואם החליטו שלא להאריך לו את החוזה בשל העובדה שהוא מקשה על גיבוש הסכם קיבוצי חדש, הרי שמדובר בטענה לא עניינית שיש בה ניגוד עניינים של מקבלי ההחלטות בבנק, שמצד אחד מנהלים עם בכר משא-ומתן על הסכם קיבוצי, ומצד שני מחליטים האם להאריך לו את החוזה.

מנגד, בבנק כתבו לבכר מכתב שצורף בנספחים של הגשת העתירה, ממנו עולה כי ריקי בכר ידע כי הבנק לא מתכוון להאריך לו את החוזה מעבר למארס 2014, כבר כשהתמודד בפעם האחרונה על תפקיד יו"ר ועד העובדים, ולמרות זאת החליט להתמודד, וכעת הוא דורש להאריך לו את החוזה.

בעתירה כותב בכר: "חוברים לשיקולים לאפליה מחמת הגיל גם שיקולים הנוגעים לפגיעה בהתארגנות, בתקופה של משא-ומתן סוער ביותר בעניינים קשים שבמחלוקת. כלומר, הבנק הוסיף חטא על פשע כאשר החליט לסיים את עבודתו של בכר תוך שקילת שיקולים אסורים ופסולים".

במסגרת העתירה חוזרות מספר טענות אל יו"ר הבנק יוסי בכר, בו רואה ריקי בכר כאחראי להחלטה שלא להאריך לו החוזה. כך לדוגמה, נטען בעתירה כי מנכ"ל הבנק הפורש ראובן שפיגל הסכים להאריך לבכר את החוזה מכוח ההסכם הקיבוצי, אולם היו"ר יוסי בכר סירב לכך, ובסוף הוחלט על הארכה לשנתיים בלבד. בעתירה טוען עו"ד כהן כי התערבות יו"ר הבנק בסוגייה נעשתה שלא כדין, שכן זה אינו בתחום פעילותו או סמכותו של היו"ר.

עוד עולה מהנספחים המצורפים לעתירה כי הבנק שלח בדצמבר אשתקד גם מכתב ליו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, ובו ביקש לשקול להדיח את בכר על רקע התבטאויותיו כנגד הנהלת הבנק, עליה אמר בין היתר: "שיישקו לי בתחת", ו"חבורה של אפסים".

"ריקי בכר מנצל את קיומו של משא-ומתן להסכם השכר כדי לנהל מעל כל במה מסע אישי (והזוי) שלו להמשיך את עבודתו בבנק מעבר לגיל הפרישה", כתב עו"ד נחום פינברג המייצג את הבנק. עוד נכתב: "נוכח חומרתם של הצעדים של בכר ההולכים ומחריפים, פונה הבנק ומבקש לשקול סיום לאלתר של כהונתו של ריקי בכר בוועד העובדים".

מבנק דיסקונט נמסר בתגובה: "ריקי בכר עומד לסיים את עבודתו בבנק דיסקונט בסוף חודש מארס 2014. לבנק אין עניין להתנצח בתקשורת עם ריקי בכר, ואת עמדתו המלאה יציג בפני בית הדין לעבודה".