ההתנגדות מתרחבת: עתירה לבג"ץ נגד חוק הותמ"ל

החברה להגנת הטבע ואט"ד עצרו לבג"ץ נגד הממשלה, שר הפנים והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, בנושא הוועדה החדשה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור

ההתנגדות לוועדה החדשה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) מגיעה לבית המשפט. החברה להגנת הטבע ועמותת אדם טבע ודין הגישו הבוקר (ג') עתירה לבג"ץ נגד ממשלת ישראל, שר הפנים והמועצה הארצית לתכנון ובנייה, בנושא הותמ"ל.

בעתירה מבקשות החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין מבית המשפט להורות על עצירת קידום החוק, להוציא צו ביניים שלא יאפשר את המשך הדיונים בכנסת ולקיים דיון דחוף בעתירה.

העותרות מבקשות מבג"ץ שיורה למשיבות לקבל החלטה חדשה על קידום או אי-קידום החוק, רק לאחר שתתקבל עמדתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, כגוף מייעץ לממשלה בתחום התכנון והבנייה.

"בפברואר 2014 החליטה הממשלה בישיבתה לקדם הצעת חוק זו, שהוגשה על-ידי שר האוצר", נכתב בעתירה, עליה חתומים עורכי הדין נועה יאיון וטל צפריר מהחברה להגנת הטבע ועורכי הדין אלי בן-ארי ואסף רוזנבלום מאדם טבע ודין.

"טרם מהלך זה, צריכה הייתה לעמוד בפני הממשלה וועדת השרים לענייני חקיקה עמדתה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, מתוקף תפקידה של המועצה כיועצת לממשלה בעניינים של חקיקה בתחום התכנון והבנייה, בהתאם לחוק התכנון והבנייה.

"חובת ההתייעצות של הממשלה עם המועצה היא בעלת חשיבות רבה במיוחד, בשל ההשפעות הבלתי הפיכות מטבען שיש להחלטות ולפעולות בתחום התכנון והבנייה. לכן מן הראוי היה שהממשלה לא רק תתייעץ, אלא גם תאמץ את עמדת המועצה".

"בהיעדרה של עמדה כזו, נפל פגם יסודי בהחלטת הממשלה וועדת השרים, ולכן, לשם הבטחת שלטון החוק והאינטרס הציבורי גם יחד, יש לפסול את ההחלטה ולסובב את הגלגל לאחור, כך שקידום הצעת החוק בכנסת ייעצר, והצעת החוק תוחזר למועצה הארצית לתכנון ובנייה, ורק אחר-כך תחזור לממשלה, על מנת שתדון בה.

"למיטב ידיעת העותרות, לא הוצגה בפני הממשלה וועדת השרים עמדת חברי המועצה הארצית, ובעת שאישרו הממשלה וועדת השרים את הצעת החוק, לא הייתה בפניהן עמדה מוסמכת של המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

"לאור חשיבותו הציבורית של העניין, הפגיעה בשלטון החוק וחומרת הפגם, יש לעצור את קידומה של הצעת החוק, על מנת לאפשר למועצה הארצית ולממשלה לקיים את מחוייבותיהן על-פי חוק."

בסיכום העתירה נכתב כי "הצעת חוק הותמ"ל צריכה הייתה להגיע לדיון במועצה הארצית לצורך גיבוש עמדתה כיועצת בענייני תכנון ובניה לממשלה. בהליך ההיוועצות הזה נפלו פגמים רבים, שמשמעותם המעשית המקובצת היא שהליך ההתייעצות לא התקיים למעשה כלל, ולכן יש בהם בכדי לבטל את החלטת הממשלה בעניין הצעת החוק".

לחוק, המקודם בימים אלה במסגרת הדיונים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, יש שורה ארוכה של מתנגדים, ביניהם ארגוני סביבה, פורום המתכננים, ארגונים חברתיים, חברי כנסת, אנשי אקדמיה ועוד.