השר מתכנן והבנק צוחק

כך נקברו כותרות הבועה ואיתם איומי הקריסה של קרן המטבע

שר השיכון אורי אריאל ירד אתמול לנגב, ומשם הכריז על שיווק קרקעות לבניית 3,200 יח"ד בדימונה ו-2,300 יח"ד בירוחם. היום הוא נסע צפונה, להשקת שכונה של 2,630 יח"ד בנהריה ו-650 יח"ד במעלות. ובלשון השר עצמו: "אנחנו עובדים קשה על מנת לשווק עוד ועוד קרקעות על מנת להגדיל את היצע הדיור".

רק שבעולם אחר - בניין בנק ישראל בירושלים - הודיעו אתמול בערב על הפחתת הריבית בעוד רבע אחוז, והחזירו את כולם לפרופורציה. מי שרוצה ריבית זולה ואטרקטיבית, שירוץ היום או מחר לקנות דירה. מי שרוצה להאמין שיוכל בקרוב לקנות דירה בזול, שיחכה 3-4 שנים לדירות במעלות או בדימונה.

רק לאחרונה זעקו הכותרות בעקבות הדוח שהוציאה קרן המטבע העולמי, שבו התריעה הקרן שמחירי הדירות בישראל "גבוהים ב-25% מעל ערך שיווי המשקל שלהם". מסקנת הקרן נבעה בעיקר מהפער שנפתח בין מחירי הדירות ובין מחירי השכירות, אחרי שנים רבות שבהן הגרפים של השניים נעו כמעט במשותף.

מאז 2009 מחירי הדירות עלו ב-25% יותר ממחירי השכירות, מה שלא נראה בעיני הכלכלנים המלומדים הגיוני במיוחד. במספרים, התשואה ברוטו על השכרת דירה בישראל ירדה מ-5% לפני עשור לכ-3% היום, ואם התשואה על שכירות כל כך ירדה - למה שאנשים יקנו דירה?

רק שאתמול הגיע בנק ישראל וקבר את כותרות הבועה ואת איומי הקריסה של קרן המטבע. כשריבית בנק ישראל עומדת על 0.75%, ברור ש-3% תשואה, נקייה מתשלום מס כלשהו עד לרף שכירות של 5,000 שקל לחודש, היא חלום לכל משקיע בשנת 2014. ומה עם זה שפעם התשואה על שכירות הייתה כפולה? פעם, בשנת 2006 למשל, גם ריבית בנק ישראל עמדה על 5.5%. יותר מפי 7 מהריבית כיום. יותר מהתשואה "האטרקטיבית" שהציע שוק הדיור באותן שנים. ומה עם החשש לירידת מחירים קרובה - בעקבות הצפת השוק בקרקעות, בעקבות הקמת ועדות התכנון החדשות, בעקבות חזון שר האוצר ל-150 אלף דירות להשכרה וכו' וכו'? עם כל הכבוד להבטחות, שוקי המניות והאג"ח עדיין מפחידים את המשקיעים פי כמה.

אבל לא מדובר רק על משקיעים. גם רוכשי הדירה הראשונה רואים את אותה תמונה: כשהריבית כל כך נמוכה - הן על המשכנתאות והן על ההון העצמי שהם הצליחו לגרד מחסכונות ומהמשפחה - מוטב גם להם להצטרף כמה שיותר מוקדם לשוק, ולקנות דירה איפה שרק אפשר.

ומה עם העובדה שהלוואות משכנתא ניטלות ל-20 או 30 שנה, מה שאומר שאיפשהו בדרך הריבית תחזור לרמות של 4% ו-5% לפחות? מי בישראל מסתכל כל כך הרבה שנים קדימה.

בשורה התחתונה, עם כל הכבוד לנסיעות החלוציות של השר אריאל למרחבים הפתוחים של הפריפריה (בירוחם ובדימונה אפשר הרי להבטיח גם 200 אלף דירות פוטנציאליות), הדרך להוריד את מחירי הדירות נמצאת בירושלים - קרוב מאוד לבניין בנק ישראל. אחרי שהבטיח - עוד במארס 2013 - לתת פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה, ואחרי שהבטיח - בנובמבר 2013 - להציב "מחיר מטרה" בקרקעות שתשווק המדינה, הגיע הזמן לסגור עם שר האוצר לפיד גם על מעשים של ממש.

ובגלל שאנחנו יודעים מה כל כך מטריד אותם, אנחנו מתחייבים בזאת לתת קרדיט משותף, גם לשר השיכון וגם לשר האוצר.