יו"ר ועד הטכנאים בערוץ 1: "הטייקונים רוצים שרשות השידור תיסגר"

משה שגב: "המדינה עושה שימוש ציני באגרת האלוויזיה כדי לקבוע מה לשדר בחדשות" ■ "אף אחד לא רוצה באמת לסגור את רשות השידור - הטייקונים סימנו לפוליטיקאים לסגור אותנו" ■ הרשות לא תשתנה, מה שהיה הוא שיהיה"

"אם הייתי יכול לפנות אל הציבור", אומר משה שגב, יו"ר ועד ההנדסאים והטכנאים של ערוץ 1, "הייתי אומר לו לא להאמין לכל הסיסמאות שמפיצים. רשות השידור לא תשתנה. מה שהיה הוא שיהיה".

שגב וחבריו, בני המגזר המושמץ ביותר מקרב עובדי רשות השידור, לא מוכנים לשתוק יותר. היום, כשהמלצותיה של ועדת לנדס צפויות להיות מוגשות לשר התקשורת גלעד ארדן, הוא מבקש לחשוף את מה שהוא מכנה "זריית חול בעיני הציבור הישראלי".

בימים הקרובים צפוי שב להיפגש עם אבי ניסנקורן, יו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות, ממנה הוא מקווה ייצא המעצור של התוכנית הגדולה של השר גלעד ארדן וועדת לנדס - הכוללת גם סגירה של רשות השידור כפי שאנחנו מכירים אותה ופיטורים של כ-1,000 עובדים.

"רק דבר אחד יכול להציל את רשות השידור", אומר שגב ל"גלובס". "יש רפורמה שנחתמה אחרי שנים של דיונים, שכללה קיצוצים ורצון של ההנהלה והעובדים להחזיר את ערוץ 1 לימיו כמדורת השבט. הבנו שעל מנת שזה יקרה צריך להפנות המון תקציבים לרכישת תוכניות מקור. ואכן הרפורמה נותנת מענה לדבר זה. במסגרתה כל שנה אמורים לצאת לשוק ההפקה 163-183 מיליון שקל לטובת המסך.

"אני אומר לציבור: מנסים לעבוד עליכם בעיניים. כשהבינו שכשאנחנו נתייעל ונתחרה בערוצים 2 ו-10, נכנסו הטייקונים וסימנו לפוליטיקאים לסגור אותנו".

לדבריו, "סגירת רשות השידור היא סיסמה בלבד. אף אחד לא רוצה לסגור אותנו באמת. רוצים להעביר את הרשות לידיים פרטיות, לטייקונים שיהיו להם בידיים מאות מיליונים. יש קמפיין של דה-לגיטמציה שמובילים נגדנו בכל התקשורת. ממתי רשות השידור פתאום כל-כך מעניינת? אותם אנשים שהיום כותבים את הדוח - לנדס בגיבוי השר ארדן - אמרו לסגור את רשות השידור, והסיסמה הגדולה שלהם הייתה ש'האגרה היא פשע'".

- האופן שבו האגרה נגבית היא באמת פשע - כך מראה גם דוח פנימי של רשות השידור. לציבור נמאס מזה.

"אני כעובד רשות השידור אומר לך חד-משמעית - אני נגד האגרה. המדינה עושה באגרה שימוש ציני נגד רשות השידור. מצד אחד, היא זו שמטילה את המס על הציבור - ומהצד השני, היא עושה קמפיין נגד האגרה.

"המחוקק קבע שיש אגרה? שהוא יסיר אותה. איך לממן את רשות השידור זו לא בעיה שלי כעובד. שיהיה מימון מדינה, שיהיו פרסומות, אבל הפחד הגדול היה הרפורמה. לא סתם ארדן לא נתן לרפורמה לקרות".

- אתה עובד ברשות השידור כבר 22 שנה. אולי פשוט קיווית לפרוש במסגרת הרפורמה ולקבל מיליון שקל, ועכשיו אתה מפחד לאבד את זה?

"ממש לא, ראיתי את עצמי ממשיך לעבוד ברשות השידור עוד 20 שנה. נראה לך שמיליון שקל הם פיצוי הוגן? מה זה מיליון שקל? זה טיפה בים. הרי אדם כמוני, רק אשים בקורות-החיים את הגיל שלי (45 - ל"א), ארד לתחתית הרשימה בתחרות על כל משרה. לא רצינו ללכת הביתה, ולא מיליון שקל. שום דבר לא יפצה אותנו - אנחנו רוצים להמשיך לעבוד במקום הזה, ושהוא ימשיך להתקיים.

"תמיד היינו קונצנזוס. בשנים האחרונות הפוטנציאל העסקי התחיל לצוף, ופתאום אנשים התחילו למצוא בנו עניין. על-פי ההמלצות של לנדס, מדובר על סכומי-עתק שייצאו לדוקומנטרי. מדברים על יותר מ-100 מיליון שקל רק לז'אנר הזה - בשביל זה צריך לשדר יותר מ-24 שעות ביממה! אנחנו מבינים שהמטרה היא לפרק אותנו ולהעביר את הכסף לאנשים פרטיים".

- אבל אתה מתעלם משנים של דוחות ביקורת על ניהול כושל של רשות השידור - מינויים בעייתיים, תנאי העסקה לא הגיוניים, ניהול כספי איום ונורא. רוב הכסף לא מגיע בכלל למסך.

"אני מבטיח לך שאם תיסגר רשות השידור, ויהיו לה מנהלים חדשים, הדוחות יהיו אותם דוחות. מי שממנה את המנהלים זה לא אנחנו אלא הפוליטיקאים, והם כושלים בזה פעם אחר פעם.

"לא אני מיניתי את היו"ר ואת המנכ"ל, ולא אני אפטר אותם - הפוליטיקאים שמינו אותם צריכים לתת את הדין. כל עוד רשות השידור תהיה נגועה בפוליטיקה, המצב לא ישתנה. לפוליטיקאים נוח מאוד שנהיה שפופים, כדי שהם יגידו לנו מה לעשות ומה לשדר בחדשות".

- באמת ככה זה עובד אצלכם? יש התערבות פוליטית בשידורי?

"אני 22 שנה ברשות השידור, וכך זה היה תמיד. גם ממשלות העבודה וגם הליכוד ואפילו כשמרצ היו בשלטון, זה מה שקרה. השר מרים טלפון לעורך, מתקשרים לקונטרול באמצע 'מבט' וצועקים 'מה אתם משדרים?!'. כל ראש ממשלה - החל משמעון פרס ועד לנתניהו".

- גם היום?

"היום הם נזהרים יותר ולא עושים את זה בצורה בוטה. יש התערבות כל הזמן, אנחנו גוף פוליטי מובהק".

- ובינתיים יש קטטות בין היו"ר למנכ"ל. באיזה צד אתה?

"אם הייתי השר הממונה, אני מכניס את שניהם לחדר, נותן לשניהם סטירה ואומר - יש רשות ציבורית שצריכה לשדר. בגלל הריב יש עשרות תוכניות שמחכות על המדף, כי היו"ר מוליך קו מיליטנטי נגד ההנהלה ולא נותן לשדר כלום. הוצאו עשרות מיליוני שקלים - 70 מיליון שקל - החוצה להפקות, ולאף אחד לא ברור לאן הולך הכסף הזה. מה שקורה עם היו"ר הזה, זה חצה כל גבול. רואים בבירור איך הוא מחפש את הג'וב הבא".

- אתה בצד היריב, כי זליג רבינוביץ', עוזרו של המנכ"ל יוני בן-מנחם ומי שנחשב לאיש החזק ברשות השידור, הוא חבר הוועד שלך.

"זליג הוא איש ביצוע, תגיד עליו מה שתגיד. כשמטילים עליו משימה, הוא מבצע אותה, אבל אז נכנסים לזה כל התככים והפוליטיזציה. היום זה זליג - מחר תתחלף הממשלה, וזה יהיה מישהו אחר. הוא לא רוצה ברעת רשות השידור, בטוח שהוא רוצה בהצלחתה, אבל מישהו מכניס טריז כדי לעצור את הרכבת הזו שקוראים לה רשות השידור".

- אם תשאל את הציבור, הם יגידו שטכנאי רשות השידור הם בדיוק כמו עובדי הנמלים וועדי הרכבת. מעכבים שינויים טכנולוגיים, משביתים בקלות ועדיין מככבים ברשימת שיאני השכר.
"הכול קשקוש. כי המספרים דוברו לפני שנים, היום הטכנולוגיה משתנה. הערוץ הראשון הכניס את כל ה-HD לישראל - לא ערוץ 2 ולא ערוץ 10 - והטכנאים לא שבתו. אני לא מתבייש בזה שאני מרוויח שכר הולם לעבודתי, אבל מה שאנשים לא יודעים זה שכל טכנאי הולך הביתה בסופו של דבר עם שכר ייסוד עלוב של 6,000 שקל.

"במשך עשרות שנים ניהלנו מאבקים לנסות ולהגיע לאוצר כדי להעלות את שכר היסוד, אבל אף אחד לא הסכים לדבר איתנו. ואז יצרו את מפלצת השעות הנוספות, רק כדי לא להעלות לנו את שכר הבסיס.

"גם אנחנו הצלחנו להבין שמה שהיה עד לפני 5 שנים, חייב להשתנות. שינינו את כל תנאי העבודה שלנו - הלכנו רחוק. אני לא מבין איך לא אימצו את זה בשתי ידיים, את העובדה שכולנו נחתום על שעון נוכחות. הפוליטיקאים טרפדו הכול.

"אני יכול לומר לך שאנחנו עובדים בדיוק כמו הרופאים בבתי-החולים - היום היחיד שאנחנו לא עובדים זה יום כיפור. חוץ מזה אנחנו זמינים כל יום, בכל מזג-אוויר ובכל שעה, וזה עולה כסף. יש אצלנו אנשים שלא גידלו את הילדים שלהם".

- אין אבטלה סמויה ברשות השידור?

"בסקטור שאני מייצג, כבר שנים - 12 שנה שאין דבר כזה שנקרא אבטלה סמויה. לפני 12 שנה היינו 235 עובדים, והיום אנחנו 146 עובדים. ואני יכול לומר לך שכל אדם אצלי עושה עבודה של שניים ושלושה עובדים, והבנו שאי-אפשר להיאחז בקרנות המזבח.

"החלטנו לקחת על עצמנו את השינויים הטכנולוגיים ללא תוספות שכר ובטח מבלי לקלוט כוח-אדם. הטכנאים לא קולטים כוח-אדם, כי לא מאשרים לנו, בגלל הסטיגמה שיש עלינו, ובכל זאת אנחנו סותמים את הפה. אבל תבדוק כמה עיתונאים התקבלו לרשות השידור ב-12 השנים האחרונות - מאות נכנסו ויוצאים. אצלנו התנועה היא רק החוצה".