אלימות בספורט הישראלי? באירופה יכולים ללמד אותנו

שורה של תקריות ואירועים מזעזעים מהספורט ביבשת הנאורה בשבוע האחרון, מלמדים אותנו דבר פשוט: המצב כאן רחוק מלהיות כזה קטסטרופה

יש אצלנו נטייה להפוך כל אירוע אלימות חריג בספורט לוועדת חקירה שמובילה לרפורמה מקיפה. האובר-מוטיבציה לפעול, בדרך כלל של הפוליטיקאים (ואינטרסנטים בתקשורת), יוצר תחושה שביחס לעולם הנאור המצב במגרשים ובאצטדיונים בארץ הוא הכי קרוב שאפשר לתחתית. להלקאה העצמית הזאת ותיאור המציאות כאילו אנחנו נמצאים על-סף קטסטרופה יש אפקט עקיף לא רצוי: הוא מעודד אוהדים להישאר בבית. אבל האם המצב אצלנו באמת כל-כך קטסטרופלי?

בשבוע האחרון, שבוע לגמרי שגרתי של פעילות ליגות ברחבי אירופה, התרחשו כמה אירועים שיכולים לשים בפרופורציות נכונות יותר את מצבנו ולהעיד שבסך הכל אנחנו מדינת ספורט די נורמטיבית. גם אם כושלת מבחינת הישגים.

***

האירוע החמור ביותר בסופ"ש התרחש בקפריסין: ההתאחדות המקומית ביטלה את כל משחקי הכדורגל בכל הליגות אחרי שמטען חבלה הרים באוויר בשישי בלילה בפרבר של ניקוסיה את הרכב של לאונטיוס טראטוס, שופט בינלאומי ואחד מהשופטים הבכירים במדינה (שפט בין היתר במשחק בין ישראל ללוקסמבורג במוקדמות המונדיאל לפני שנה וחצי).

הפרמיירליג האנגלית שנחשבת לחלון הראווה של ליגות הכדורגל בעולם, הצליחה לייצר בשבת אירוע שמעניין כמה ועדות חקירה היה מייצר לו היה מתרחש פה: אלן פארדיו, מאמן ניוקאסל שרק חתם לא מכבר במועדון עד שנת 2020, נגח בשחקן האל סיטי במהלך משחק בין הקבוצות. פארדיו הורחק מהמגרש ונקנס על-ידי קבוצתו ב-100 אלף ליש"ט. זה קורה אחרי שאותו מאמן דחף קוון במשחק ליגה רק בעונה שעברה.

צפו: אלן פארדיו נוגח בשחקן יריב

חמישה ימים אחרי שניצחה את מנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות וזכתה גם לתשבוחות על העידוד המרהיב של הקהל הביתי שלה, חזרה אולימפיאקוס לבית המטבחיים בליגה המקומית: הדרבי מול פנאתינייקוס ביום ראשון באתונה (0-3 לפנאתינייקוס שקטע רצף של 27 משחקים בליגה של אולימפיאקוס ללא הפסד), באותו אצטדיון ועם אותו קהל, הסתיים בפוגרום - שחקנים פצועים, ירי זיקוקים לתוך המגרש, אוהדים פצועים, מאמן פצוע, אופנוע משטרה שהוצת על-ידי האוהדים, ועימותים בין המשטרה לאוהדי אולימפיאקוס שהסתיימו בפיזור האוהדים בגז מדמיע. מאמן פנאתינייקוס, יאניס אנסטסיו, נפל לקרשים אחרי שחטף בפרצוף בקבוק משקה ואת סיום המשחק ניהל עם "עין אחת" (השנייה הייתה חבושה). "ראיתי את המשחק ביום שלישי (בליגת האלופות) שהתקיים באווירה יוצאת מן הכלל", אמר אנסטסיו לתקשורת היוונית אחרי המשחק אתמול, "עכשיו, חזרנו שוב לתרבות המקומית הרגילה שלנו, כשקבוצות חוץ לא יודעות אם יעזבו את המגרש בחתיכה אחת".

צפו: תמונות מזירת הקרב באתונה

ליגת האלופות: ביום שלישי שעבר, רגע לפני המשחק באיסטנבול, נדקר אוהד של צ'לסי על-ידי חוליגנים של גלטסראי. יום אחד לפני, אוהדי דורטמונד שהעזו להגיע למשחק החוץ בזניט הותקפו באופן מאורגן על-ידי פורעים רוסים.

אחד מהאירועים הכי קשים לצפייה הוא מהכדורסל, ודווקא במקום רגוע ונחמד שתמיד מובא אצלנו כדוגמא לתרבות הספורט - סלובניה. בסיום משחק היורוקאפ בין אולימפיה לובליאנה לבודיבלניק קייב, אחרי שהשופטים התעלמו מעבירה בשניות הסיום לטובת לובליאנה, נכנס למגרש אחד מהזמרים המפורסמים במדינה שידוע גם באהבה שלו לספורט - זוראן פרדין (הלחין בין היתר את המנון נבחרת סלובניה בכדורגל ליורו 2000, ואת השיר הרשמי לטורניר היורובסאקט אותו אירחה סלובניה בקיץ האחרון) ושלח אגרוף (אגרוף זה אנדרסטייטמנט במקרה הזה - צרך לראות את זה כדי להאמין) בפניו של שופט המשחק.

צפו: התקרית האלימה בסיום משחק היורוקאפ בין לובליאנה לקייב

***

הרכב של אלון יפת מתפוצץ? רן בן שמעון נוגח בפנים של שחקן מכבי חיפה? הדרבי התל-אביבי מסתיים בהצתה של רכב משטרה? רוני לוי מנהל משחק של בית"ר עם עין אחת אחרי שפוצצו לו מהיציע את העין השנייה? אוהדי הפועל עכו דוקרים? שלמה ארצי רץ למגרש ומעיף סנוקרת לשופט בסיום משחק יורוליג של מכבי ת"א? באמת עוד לא הגענו לאירופה.