אושר חוק התחרות במזון: הגבלות שיווק על ספקי המזון הגדולים

(עדכון) - בין הסעיפים שאושרו: הספקים הגדולים יוגבלו ל-50% משטחי המדף ברשתות השיווק ■ רשתות עם מחזור מכירות גבוה מ-250 מיליון שקל בשנה יחויבו לפרסם אחת לשעה באינטרנט את מחירי כל המוצרים בכל סניף וסניף

בתום דיון מרתוני של למעלה מ-12 שעות אישרה אמש (ג') הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכספים, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק לקידום התחרות בענף המזון.

הוועדה אישרה את ההצעה של היו"ר ברוורמן ושל ח"כ יצחק וקנין לאיסורים נוספים על ענקיות המזון, שלהן מחזור של למעלה ממיליארד שקל בשנה, והגבילה את שטחי המדף שלהן ל-50% מהשטח ברשתות המזון.

כמו כן אושר פרק השקיפות, שיחייב את רשתות השיווק לדווח בזמן אמת על מחירי המוצרים, על מנת שניתן יהיה לבצע השוואות מחירים יעילות.

כן אושרו סעיפים שנועדו לתת לממונה על הרשות להגבלים עסקיים סמכויות למנוע מרשתות השיווק לפתוח סניפים חדשים, ואפילו להורות על מכירת סניפים בשכונות ובמקומות שבהם ימצא שאין תחרות אזורית.

האיסורים המרכזיים על ענקיות המזון והספקים הגדולים ייכנסו לתוקף ב-15 בינואר 2015.

בנוסף, בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה אושרה הצעתו של היו"ר ברוורמן לאסור על כל תשלום עבור הקצאת שטח מכירה כלשהו לספקים גדולים - שלא יוכלו לקנות שטחי מדף או לשלם תשלומים שונים כדי לדחוק ספקים קטנים.

עוד אושרו איסורים שיחולו על הספקים הגדולים והקמעונאים הגדולים, בהם איסור על ספק גדול להתערב בסדרנות המוצרים. כן ייאסר על הספקים הגדולים לקבוע מחיר מומלץ לצרכן, כדי למנוע מצב שבו הספק הגדול קובע מחיר שהופך להיות מחיר מרבי וכך מונע מהספקים הקטנים להתחרות.

עוד נאסר לבצע תמחור אסור וקשירה טורפנית, על מנת להגביל את הספקים הגדולים להתנות מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר פחות נמכר, או מכירה של מוצר במחיר נמוך מעלות אספקת המוצר לקמעונאי (לוס לידר).

כן ניתנה לממונה סמכות לתת הוראות לקמעונאי גדול באשר למותג הפרטי שלו, אם יש חשש לפגיעה בתחרות.

היו"ר ברוורמן התייחס במהלך הדיון להצעת החוק ואמר כי הוא חושש שאין כאן בשורה גדולה, למעט פרק השקיפות שיחשוף את מחירי המוצרים. הוא הוסיף כי "הדבר היחיד שמעניין אותי זה שהמחירים יירדו. אני לא משוכנע שגם השקיפות תביא את הבשורה. אני מקווה שתהיה בתהליך הזה ירידת מחירים, אך אני מסופק ומקווה שאתבדה.

"לכן צריך להביא לשינוי משמעותי, שהביטוי שלו יהיה שהיצרנים הקטנים יעלו בצורה משמעותית על המדף. אם הם לא יעלו על המדף, אנחנו נישאר בסופו של דבר במצב שבו הספקים הגדולים ישלטו במדף. לכן הצעתי והצעת ח"כ וקנין נועדה להביא לכך שהספקים הקטנים והבינוניים יקבלו מקום על המדף".

ברוורמן אף הודיע כי בכוונתו להקים היום (ד') ועדת משנה של ועדת הכלכלה שתבחן את ביצוע החוק והמצב בשטח, ולהמליץ כי בראשה יעמוד ח"כ יעקב אשר.

כמו כן, ביוזמת היו"ר ברוורמן נוסף להצעת החוק סעיף שמחייב את שר הכלכלה לדווח לוועדה, חצי שנה לאחר כניסת החוק לתוקף ולאחר מכן פעם בשנה, על יישום הוראות החוק ועל השפעתו על הגברת התחרות וירידת המחירים.

ח"כ גילה גמליאל אמרה לאחר אישור החוק כי "חברי הכנסת נתנו לחוק המזון שיניים. החוק שיצא מהכנסת הוא לא חוק המזון שכתבה הממשלה, אלא חוק שמחמיר הרבה יותר עם היצרנים הגדולים, להם יש אחריות כבדה למחירי המזון הגבוהים. היצרנים הגדולים לא יוכלו יותר לשלוט במדפים בסופרמרקטים. מדובר בחלק ראשון של חוק, שלא יספיק אם לא יתווסף המשך לחוק שיפרק את המונופולים ויפתח את השוק לתחרות".

עיקרי חוק המזון

1. רשתות שיווק עם מחזור מכירות גבוה מ-250 מיליון שקל בשנה יחויבו לפרסם אחת לשעה באינטרנט את המחירים של כל המוצרים, בכל סניף.

2. שטח המדף של ספקים עם מכירות שנתיות של יותר ממיליארד שקל בשנה יוגבל ל-50% מהשטח ברשתות המזון.

3. לממונה על ההגבלים העסקיים תהיה סמכות למנוע מרשתות השיווק לפתוח סניפים חדשים ולהורות על מכירת סניפים בשכונות ובמקומות שבהם יימצא שאין תחרות אזורית.

4. ייאסר תשלום בעבור הקצאת שטח מכירה לספקים גדולים.

5. ייאסר על ספק גדול לקבוע מחיר מומלץ לצרכן.

6. ייאסר ביצוע תמחור אסור וקשירה טורפנית, קרי התניית מכירה של מוצר מוביל בקניית מוצר נמכר פחות, או מכירה של מוצר במחיר נמוך מעלות אספקת המוצר לקמעונאי.