"מול נתניהו, קרי - השוטר הטוב, אובמה - השוטר הרע"

בפרשנות על ביקור רה"מ בוושינגטון, כותב היום "ניו יורק טיימס", כי הראיון שנתן אובמה לסוכנות "בלומברג", ושבו אמר כי ישאל את נתניהו, "אם לא עכשיו, אימתי", עורר פתיעה וזעם בלשכת רה"מ

"סופת שלגים השתוללה בוושינגטון כאשר הגיע לעיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביום א' בערב לפגישה עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. אבל מזג האוויר היה נוח בהשוואה לקבלת הפנים החורפית שהכין לנתניהו הבית הלבן". כך פותח "ניו ירק טיימס" מאמר פרשנות על הפגישה בין שני המנהיגים, שמתפרסם היום (ו').

השיחה בין אובמה לנתניהו היתה חלקה, והנשיא הרעיף על נתניהו שבחים בהערות הפומביות שהשמיע מול כתבים בפוטו-אופ בלשכה הסגלגלה. מכת הקור שהלמה בנתניהו היתה הראיון שהעניק אובמה לעיתונאי ג'פרי גולדברג, מסוכנות גולדברג, שעלה לרשת שעתיים לפני נחיתת מטוס רה"מ. בראיון הודיע אובמה שישאל את נתניהו בשיחתם המתוכננת "אם לא עכשיו, אימתי, ואם לא אתה, אדוני רה"מ, אז מי"? הוא הוסיף, באותו ראיון, כי "מבחינת ישראל הולך ואוזל הזמן לעשיית שלום, וכי אם נתניהו אינו סבור שהסכם אפשרי, אז הוא צריך לגבש עגישה חלופית.

פקיד ישראלי אמר ל"טיימס", שדברי אובמה בראיון הפתיעו והכעיסו את נתניהו, והם יצרו שוב את הדינמיקה הידועה ביחסים בין שניים, שנראה כאילו הם תקועים בקוטב הצפוני.

התקלה הזו חיזקה את ההערכה שלאובמה יש דעות מוצקות, נטועות עמוק, על הדרך הטובה ביותר לפתרון הסכסוך במזה"ת, ושהוא הרבה פחות מתחשב בעמדה הישראלית בהשוואה לשר-החוץ שלו, ג'ון קרי, שהתקרב לנתניהו במהלך השעות הרבות של הדיונים ביניהם.

עתה, עם התקרב מועד היעד להסכמה על מסמך המסגרת שיוזם ממשל אובמה, נראה שהתנהלות ארה"ב כלפי ישראל נהפכה לנוהל של השוטר הטוב והשוטר הרע, כשהשוטר הטוב הוא קרי, והשוטר הרע אובמה, כותב ה"טיימס". אסטרטגיה זו עשויה לדחוף את שני הצדדים להסכם, אבל בדרך ייפגעו חלק מהנפשות הפועלות.

אחת מהביקורות על ההתנהלות הדיפלומטית של קרי היא, שהוא מוכן להתכופף במידה כה רבה כדי לתת מענה לדאגות ישראל, עד שייבצר ממנו לתת מענה לדאגות של הפלסטינים, אמר לעיתון דניאל קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל ובמצרים וכיום מרצה באוניברסיטת פרינסטון.

לדבריו, מהמידע המועט שזלג על המגעים בין ארה"ב לשני הצדדים נראה שהנושאים שחשובים לישראל, כגון נושאי ביטחון, זכו בתשמת לב רבה יותר מהנושאים שחשובים לפלסטינים, כגון מעמד ירושלים.

פקידי ממשל טוענים, שיש תמימות דעים בין אובמה לקרי בנושא הסכסוך. הם מדגישים, כי קרי, לא אובמה, ספג באחרונה ביקורת עזה בישראל בעקבות התבטאותו על האפשרות שיוטלו עליה חרמים בינלאומיים אם לא יושג הסכם שלום. אובמה עצמו העלה אפשרות זו בראיון בבלומברג.

"רוב האנשים שוכחים, שאובמה וקרי פעלו ופועלים במתואם לאורך כל התהליך, מאז שאובמה השיק את המהלך הנוכחי במארס אשתקד", אמרה דוברת משרד החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי. לדבריה, קרי שואף להגדיל את מעורבות אובמה במה שמתרחש עתה כדי לאותת שהשגת שלום במזה"ת היא אינטרס נשיאותי, לא פרוייקט פרטי של שר החוץ.

ה"טיימס" מזכיר, כי גישתו של אובמה לסכסוך הישראלי פלסטיני שונה מזו של קודמיו בבית הלבן. כך, למשל, ב-2009, שנתו הראשונה בתפקיד, החל הנשיא ללחוץ בפומבי על נתניהו להקפיא את בניית ההתנחלויות. זו היתה סטיה ממשית ממתווה ההתנהלות של ג'ורג' וו. בוש וביל קלינטון.

בפגישה עם מנהיגים יהודיים באותה שנה, התריע אחד מהמשתתפים שחילוקי דעות פומביים בין וושינגטון לירושלים לא יביאו תועלת לאיש. תשובת הנשיא: "אני חולק על הערכה זו. היו שמונה שנות הרמוניה בין ארה"ב ישראל, ולא הושגה שום התקדמות".

כזכור דחה נתניהו את קריאת אובמה לבלום את בניית ההתנחלות, ואובמה נסוג. אולם ברור שהנשיא מעולם לא איבד את אמונתו שבניית ההתנחלויות היא אחד מהמכשולים הגדולים בדרך להסכם, אומר ה"טיימס". אובמה אמר בראיון לבלובמרג: "ראינו בשנתיים שחלפו יותר בניה אגרסיבית של התנחלויות מאשר במשך תקופה ארוכה קודם לכן". הוא אף אמר, שאם הבניה בהתנחלויות תפגע בחלום הפסלטינים למדינה רציפה, "תוגבל יכולתנו להתמודד עם ההשלכות הבינלאומיות של המשך הבניה".

מילים אלה עוררו את זעמו של נתניהו, מפני שהם לא נתנו לו אשראי מספיק על עבודתו עם קרי על נושאים קשים, ובהם כיצד להגן על ביטחונה של ישראל מפני המדינה הפלסטינית המתוכננת, אמרו פקידים ישראליים ל"טיימס".

"חשבנו שהראיון הזה לא שיקף במידה מספקת את מה שמתרחש בתהליך עם קרי", אמר פקיד ישראלי בכיר. "כפי שאנו רואים את הדברים, ישראל עשתה מחוות רבות יותר.

פקידים בבית הלבן אמרו, שמטרת אובמה אינה ללחוץ על צד אחד יותר מאשר על הצד האחר. "אנו רוצים לראות תזוזה בשני הצדדים", אמר פקיד אמריקאי בכיר. "האתגר הוא כיצד להכשיר את הקרקע כדי ששני הצדדים ינועו יחדיו"?

פקידים ישראליים אמרו, כי לדברי אובמה בראיון לא תהיה השפעה ארוכת טווח, אך מהצהרותיו בביקור בארה"ב נראה שההתבטאויות של נשיא ארה"ב עקצו את רה"מ לפחות בטווח הקצר.