"אם כבר קורסות מרפסות - עדיף להימצא בידיים של גינדי"

פחות מיממה לאחר שחתם על עסקת ענק בת"א, נפלה למנור גינדי מרפסת בקומה תשיעית בפרויקט בחדרה ■ זמן קצר לאחר מכן הוא נעצר בחשד לשוחד בפרויקט בראשל"צ ■ פרויקט מיוחד: אנשי השנה בנדל"ן 2014

ב-22 בדצמבר 2013 רכשו החברות גינדי השקעות בבעלות מנור גינדי, כפיר גינדי ואורי לוי וקנדה ישראל בבעלות ברק רוזן ואסי טוכמאייר את הקרקע להקמת חלקו השני של מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב, הכולל שני מגדלי ענק בני 44 קומות ו-592 דירות תמורת 744 מיליון שקל. מבחינתו של מנור גינדי, זה היה מהלך טבעי ומתבקש, שהכתיר את גינדי השקעות כ"מלכת השוק הסיטונאי", לאחר שמכרה כבר כמעט את כל הדירות בחלקו הראשון של המיזם, שבו 720 דירות וקניון.

מבחינת גינדי, כל תסריט שבו הייתה זוכה חברה אחרת, היה תקלה, ולכן המאמצים לזכות במכרז היו בלתי מתפשרים. פחות מעשרה ימים נותרו למנור גינדי מרגע החתימה על העסקה ב-22 בדצמבר כדי לסיים את שנת 2013 בסיפוק רב לאחר שהשלימו את פרויקט גינדי סיטי ברמלה הכולל 364 דירות ופרויקט נוסף בן 100 דירות ברמת אביב.

אלא שעוד באותו לילה, התרחש אירוע אחר, והוא היה התקלה האמיתית של שנת 2013 עבור החברה, עבור מנור גינדי, ועבור 76 משפחות שרכשו דירה בפרויקט "גינדי פארק" בחדרה. מרפסת של דירה בקומה התשיעית של אחד מצמד הבניינים ברחוב נחל פרת בעיר קרסה, וטפסי האכלוס שכבר ניתנו לשני הבניינים - בוטלו.

הפרשה עדיין בהליכי בירור מול גינדי השקעות ומול חברת הביצוע אורתם סהר, התביעות המשפטיות בחיתוליהן, ומנור גינדי, שעוד לא הספיק להתאושש, מצא את עצמו בתחילת פברואר במעצר לצד ארבעה קבלנים נוספים, ונחקר בחשד למתן שוחד בגין פרויקט בנייה בראשון לציון. גינדי שוחרר לביתו והודיע כבר כי שמו השתרבב לפרשה בטעות, שכן גינדי השקעות נכנסה כשותפה לפרויקט לפני שבע שנים, כאשר כל הליכי התכנון והרישוי לפרויקט כולל סוגיית ההתקשרות עם עו"ד רועי בר, כבר הסתיימו.

בשנה מוצלחת זו גם הודיעה גינדי השקעות כי חנכה חברה למיזמי תמ"א 38 וכי היא מתכוונת להשתלב במיזמי פינוי בינוי ברמת השרון ובגבעתיים. יותר מכל, האירוע בחדרה, הוכיח למנור גינדי, שהמותג "גינדי" ניתן לערעור, ועל כך יעידו יתר חברות הנדל"ן הנוספות שמחזיקות באותו שם, אך אינן קשורות לפרשת המרפסות.

השאלון

- מה היה האירוע הנדל"ני החשוב ביותר השנה?

"האירוע המרכזי בימים אלו מבחינתנו, הוא אישי ואנושי, ואני מתכוון לאירוע בפרויקט שלנו בחדרה. מהרגע הראשון לקחנו על עצמנו אחריות מלאה על הדיירים, והקצבנו לטיפול בהם את כל המשאבים הדרושים. עשינו הכל כדי לאפשר לדיירים לנהל חיים נורמליים.

"במקביל, גייסנו את מזכיר הממשלה לשעבר צבי האוזר וצוות מקצועי רחב כדי לנהל משא ומתן עם הדיירים. בנוסף, אנו מבצעים בדיקות הנדסיות מקיפות בשני הבניינים וזאת בפיקוח בכירי המהנדסים בארץ, ובתיאום מלא עם מהנדס העיר חדרה. זאת כדאי לדעת: אם כבר מתרחש אירוע מסוג כזה, עדיף להימצא בידיים של גינדי השקעות".

- מה יקרה למחירי הדיור בשנה הקרובה?

"רמת המחירים תישאר יציבה".

- מה הפתרון למצוקת הדיור?

"במציאות הביורוקרטית והתכנונית במדינת ישראל, לא ניתן לשחרר כמות גדולה של קרקעות לבנייה ולשיווק דירות למגורים באזורי הביקוש.

"לכן הפתרון לעליית מחירי הדיור הוא בחקיקת הוראת שעה, שתגדיל את כמות יחידות הדיור שניתן לבנות בכל הקרקעות אשר הן זמינות כבר כיום, על ידי בנייה לגובה ובניית יחידות דיור קטנות יותר. זה יביא להפחתה מיידית במחירי הדירות, בייחוד בערים הגדולות".

- מי הוא נדל"ניסט השנה בעיניך?

"שר האוצר יאיר לפיד. מפני שהקמת קבינט הדיור וההצהרות שלו על צעדים מעשיים לעידוד דיור במחירים בני השגה הם הכיוון הנכון אחרי שנים של עליות מחירים. אני מקווה שהשנה הוא יממש את ההבטחה".

- על מי מוטלת האחריות לעליית מחירי הדירות?

"עליית המחירים היא תוצאה של מעשי נגיד בנק ישראל היוצא, סטנלי פישר. זאת, משום שמדיניות הורדת הריבית שלו לא לוותה בזמן אמת בצעדים שהיו יכולים למנוע את ניפוח בועת המחירים בשוק הנדל"ן. כאשר הוגדל שיעור ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה, זה כבר היה מעט מדי ומאוחר מדי, כי מחירי הנדל"ן כבר זינקו".