קיבוץ רגבים לבג"ץ: "לא להציב צינור גז בתוך הקיבוץ"

הצינור היה אמור לעבור מערבית לכביש 6, אולם לטענת הקיבוץ, המועצה הארצית לתכנון ובנייה נכנעה ללחצי חרדים מחשש שבמקום יש קברים

קיבוץ רגבים הגיש עתירה לבג"ץ בטענה כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להסיט תוואי של צינור הולכת גז טבעי המתוכנן אל תוך הקיבוץ ובצמידות לבתים בו, ובכך מסכנת את חיי חבריו.

הסטת תוואי הצינור נובעת מחשש להימצאות קברים בתוואי המקורי שבו היה אמור לעבור - מערבית לכביש 6 לאורך המוביל הארצי. בעתירה לבג"ץ מבקש הקיבוץ להוציא צו על-תנאי ולהורות למועצה הארצית לבטל את ההחלטה.

לטענת הקיבוץ, המועצה הארצית והולנת"ע החליטו להסיט את צינור הגז לתוך שטחי הקיבוץ, מטרים ספורים מבתי מגורים ומבני ציבור, תוך סיכון חיים, וזאת בניגוד לעמדת הוועדה המחוזית והוועדה המקומית, שהמליצו להרחיק את צינור הגז מהקיבוץ.

לדברי איציק דותן, המנהל העסקי של הקיבוץ, ההחלטות של המועצה הארצית התקבלו משיקולים זרים, שרירותיים ובלתי סבירים, וההחלטה היא למעשה "כניעה לעסקני קברים והעדפת המתים ועצים על פני החיים בקיבוץ".

עוד טוען הקיבוץ בעתירה כי החלטות המועצה הארצית התקבלו מבלי לקיים בדיקה אם באמת יש קברים בתוואי המאושר, ואם כן לא נבחנה האפשרות להעתקתם למקום חלופי.

"נראה כי שיקולים זרים ואימת עסקני הקברים גרמו להעדיף באופן אוטומטי את עצמות המתים על פני חברי הקיבוץ", טוען הקיבוץ.

בנוסף נטען בעתירה כי החוקר שמונה לבדוק את הנושא, עו"ד גדעון ויתקון, אימץ את ההצעה של הוועדה המחוזית חיפה, שלפיה יש להציב את צינור הולכת הגז הרחק מאזור הקיבוץ והקברים, אולם המועצה הארצית דחתה את ההצעה מבלי לבדוק אותה עניינית.

"אני ממליץ לקבל את הצעת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה להתוות את קטע הקו המקביל לקיבוץ רגבים, מתחת לגבעה המיוערת, באמצעות דחיקה או על-פי פתרון הנדסי אחר, במטרה שלא לפגוע בקברים ובמטרה להרחיק את צינור הגז מבתי המגורים של הקיבוץ", כתב ויתקון בדוח החקירה.

עוד נטען כי המועצה הארצית והולנת"ע דחו את המלצת החוקר לערוך סקר סיכונים לצינורות הגז סמוך לקיבוץ ובהנחיית המשרד להגנת הסביבה.

"המשמעות היא כי בתחום קיבוץ רגבים, סמוך לבתי המגורים, מותווית מערכת הולכה לגז טבעי ללא בדיקת הסיכונים האפשריים", טוען הקיבוץ, "חמור מכך, ברצועה ניתן להעביר גם חומרים מסוכנים אחרים, ללא בדיקת ההשפעות ההדדיות והמצטברות שלהם".

את העתירה מסכם הקיבוץ: "שקילת מלוא השיקולים מחייבת את המסקנה שחברי הקיבוץ, כולל 200 הילדים החיים בקיבוץ, ראויים להגנה יותר מאשר עצמות המתים או עצים, ויש לנקוט את כל האמצעים האפשריים לצמצום הסכנה לפגיעה הפוטנציאלית בקיבוץ ובתושביו".

את קיבוץ רגבים מייצגים עורכי הדין חגי שבתאי וקרן נדולני ממשרד חגי שבתאי, שפירא ושות'.

השופט נעם סולברג הורה למועצה הארצית להשיב לעתירה בתוך 21 יום.

מהמועצה הארצית נמסר בתגובה כי זו תגיב לדברים בבית המשפט.