תיאוריית האנטריקוט של מנכ"ל עיריית ת"א לארנונה הגבוהה

"כשבמסעדות בעיר ימכרו אנטריקוט ב-80 שקל ולא ב-120 שקל - גם אנחנו נוותר על העלאת הארנונה; את ת"א לא עוזבים" ■ אוריאל לין: "את העלאת 1.3% בארנונה אתם לא תקבלו - תסמוך עלי"

מנכ"ל עיריית ת"א מנחם לייבה מצדיק את הארנונה הגבוהה בעיר ואילו אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, טוען כי בישראל התפתח "ציר עושק" ברשויות המקומיות המהווה את הסיבה לייקור הבלתי פוסק של הארנונה.

בדיון על הארנונה בפסגת הנדל"ן של "גלובס", בהנחיית סגן עורך "גלובס" אלי ציפורי, אמר לין כי "במדינת ישראל התפתח 'ציר העושק' שמתחיל ברשויות המקומיות שלא מתייעלות, וגורמות לעיוותים בשוק. ניתן לרשויות כבר אישור להעלות את הארונה ב-3.66% וזה אחד המעשים הכי מעוותים ונבזיים שיכול להיות".

לין הוסיף כי "כשהאוצר לא משתלט על חריגות השכר במגזר הציבורי - אוטומטית כל אחד מאיתנו משלם עוד ארנונה. כל מדינת ישראל משלמת אוטומטית על חגיגות השכר. מדובר בעושק בלתי הולם של הציבור והם רוצים להעלות את המס עוד - עד 5% בשנת 2014. עיריית ת"א לא מהססת לבקש אישורים חריגים והיא מקבלת אותם, איך היא לא מתביישת אני לא יודע. זה מופרז ובלתי מוצדק".

לין הוסיף: "אני מודה לעיתון 'גלובס' שנכנס למאבק הזה בארנונה". ציפורי הציג מספר נתונים על עיריית ת"א: "בקופתה 3 מיליארד שקל, ארנונה למגורים 800 מיליון שקל, למסחר כ-2 מיליארד שקל - זו הגזמה. מדובר בתאגיד".

מנחם לייבה, מנכ"ל עיריית ת"א, אמר שהארנונה בת"א היא בשיטת "נטו-נטו". לדבריו, "שטחים משותפים מחויבים בארנונה ברוב המקומות בת"א. וזה יוצר פער של כ-400 מיליון שקל".

לייבה הציג נתונים של המחירים הגבוהים בת"א - ובחר לתת דוגמא כמה עולה תספורת לנשים במספרה בת"א. הוא זכה לקריאות ביקורת מהקהל - שלא ממש הבין מה הקשר למחירי הארנונה - ואף לקריאות בוז.

"ת"א היא עיר טובה לעסקים", אמר לייבה. "כולם רוצים להיות כאן למרות הארנונה הגבוהה". לין שאל אותו מדוע הם מעלים את הארנונה באופן תדיר, והקהל הגיב במחיאות כפיים. "אנחנו מעלים את הארנונה כדי לתת שירות טוב לציבור", אמר לייבה. "מי שרוצה צדק חברתי צריך להבין שאנחנו מעלים את הארנונה רק כדי לעשות עיר יותר צודקת והוגנת ולתת שירות טוב לציבור. עלות הארנונה לעסקים קטנים היא שולית. אם הארנונה תרד השכירות לעסקים תעלה, ואני מעדיף שבמקום שבעלי הון ייהנו - הציבור הכללי ייהנה".

לייבה הוסיף כי "העלאת מס הארנונה הייתה חובה מבחינתנו. עלינו על תרגילי מס של חנויות כדי לא לשלם ארנונה ואז התגובה שלנו הייתה - מי שרוצה לא לשלם ארנונה בכלל, נחבר לו את החניה. יש לי חדשות בשבילכם - את תל אביב לא עוזבים, לת"א מגיעים".

כמו אנטריקוט ב-80 שקל

לין אמר כי העלאת הארנונה ב-5% תכניס לקופת העיריית 94 מיליון שקל בשנה. לייבה השיב: "הכסף הזה הולך לטובת צמצום פערים בחברה. אנחנו מאמינים שצריך לכבד את עובדי העירייה, העובדים לא יהיו עובדי קבלן. הכסף מהארנונה הולך לחינוך, לרווחה, וצריך להיות גאים בעיריית ת"א".

ציפורי שאל אותו מדוע יש צורך בהעלאת ארנונה נוכח עודפי המזומן האדירים של העירייה, ולייבה השיב: "עיריית ת"א מחזיקה את כל תוכנית הפיתוח בהיקף 1.25 מיליארד שקל בשנה, ולשם כך אנחנו צריכים מזומנים".

לייבה הוסיף כי "13 שנה לא העלנו את הארנונה, ועכשיו העלינו בכ-1.3%. עשינו את זה כדי לעשות חברה יותר צודקת. אנחנו לא מוותרים על ההעלאה הזו. כשבמסעדות בעיר ימכרו אנטריקוט ב-80 שקל ולא ב-120 שקל - גם אנחנו נוותר על העלאת הארנונה".

לין סיים ואמר ללייבה: "את העלאת 1.3% בארנונה אתם לא תקבלו - תסמוך עלי".