עתירה מהירה לבג"ץ: לבטל את חוק הגיוס החדש

התנועה לאיכות השלטון: לבטל את החוק בשל "הפגיעה הקשה, הבלתי חוקתית, הבלתי שוויונית והבלתי מידתית, של החוק בזכויות יסוד המעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו"

בד בבד עם אישורו של חוק הגיוס החדש בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, מיהרה התנועה לאיכות השלטון ועתרה לבג"ץ כנגד חוקתיות החוק, בדרישה לבטלו, זאת בשל "הפגיעה הקשה, הבלתי חוקתית, הבלתי שוויונית והבלתי מידתית, של החוק בזכויות יסוד המעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו". הכנסת והממשלה מתבקשות לנמק מדוע לא יבוטל החוק, הקובע לדעת העותרת "הסדרים שונים לציבורים שונים בנוגע לחובת השירות הצבאי, תוך פגיעה קשה בעקרון השוויון ותוך הפליה בין דם לדם".

התנועה מבקשת גם להעניק לכלל הציבורים אפשרויות בחירה בהן אפשרות לדחיית שירות, לשירות אזרחי, לשירות מקוצר וללימוד תורה "במקום שליבם חפץ". במקביל התבקש צו ביניים שימנע מלפרסם את התיקון לחוק ברשומות, עד שתתברר ותוכרע העתירה.

לעמדת התנועה לאיכות השלטון, החוק החדש "לא רק שאינו שם קץ לעוול רב השנים, המתמשך, הפוגע פגיעה חמורה לאין שיעור באוכלוסיית המתגייסים ובערכים חשובים כמו ערבות הדדית ודאגה לזולת בחברה, אלא מקבע ומנציח את אותו הסדר פוגעני, חוק זה דינו להתבטל באחת, משום היותו בלתי חוקתי".

שופט בג"ץ התורן, יורם דנציגר, הורה לכנסת ולממשלה להשיב לעתירה בתוך כחודש וחצי, עד 1 במאי. בד בבד דחו על הסף שלושת שופטי בג"ץ, הנשיא אשר גרוניס והשופטים יצחק עמית ודנציגר עתירה נוספת נגד חוק הגיוס, שהוגשה כבר אמש (ג') על ידי איתי בן חורין והפורום לשוויון בנטל. זאת בשל היותה עתירה מוקדמת, שהוגשה נגד החקיקה עוד לפני שהתקבלה בכנסת והייתה בבחינת הצעת חוק ותו לא. השופטים גם הטילו על העותרים הוצאות לטובת קופת המדינה בסך 5,000 שקל.