בעלי פנדור מנסה לחזור לבורסה מהדלת האחורית

12 שנים לאחר שמחק מהבורסה את יצרנית הדלתות לפי שווי זעום, חוזר גת רכוב על גל הגאות בעסקיה, ומנסה להשתלט על הנדל"ן של תאת תעשיות ■ בימים הקרובים הוא ינסה לגבור על האחים נקש בהתמחרות על הנכס

דיווח לאקוני ששיגרה השבוע לבורסה תאת תעשיות , לפיה חברת גרלם הגישה לכונס הנכסים הצעה מתחרה לרכישת החברה, החזירה לשוק ההון המקומי דמות שנעדרה ממנו במשך תריסר שנים - אהוד גת.

גת הינו בעלי גרלם, דרכה הוא מנהל את עסקיו, אשר העיקרי שבהם הוא חברת פן-דור תעשיות - המוכרת לצרכן הישראלי בשל המותג אותו היא מוכרת, "דלתות פנדור".

עסקיה של פן-דור נמצאים בשנים האחרונות בשגשוג, מה שאפשר לגת להרחיב את עסקיו גם לתחום הנדל"ן. בידיו כבר נכסי נדל"ן ששווים מוערך במעל ל-100 מיליון שקל, וכעת מעוניין גת לשים את ידו גם על שטח הנדל"ן בפארק ראם, שנמצא בבעלות תאת תעשיות, עליו שוכנים המשרדים ומפעל הייצור של החברה הבת לשעבר, תאת טכנולוגיות (כיום בשליטת קרן פימי).

פן-דור הוקמה בשנת 1990 על ידי גת ובנימין פניגשטיין, ובתחילת דרכה, מלבד פעילות הדלתות והמשקופים, עסקה במגוון פעילויות אחרות. כך רכשה החברה בין היתר בתחילת שנות ה-90 את המרכז הרפואי מדיקל סנטר בבאר-שבע, הייתה שותפה בקונסורציום שרכש את בניין קולנוע קרן בעיר, וכן רכשה את אחת מחברות התשתית הגדולות במדינה באותה העת, "החופר". בגל הגאות של 1993 יצאה החברה להנפקה, וגייסה כ-25 מיליון שקל מהציבור במניות ובאופציות, לפי שווי של 85 מיליון שקל.

את השנה שבה הפכה לציבורית סיימה פן-דור ברווח של 4.5 מיליון שקל, אלא שמהר מאוד הרווחים התחלפו בהפסדים, ואת שנת 1994 כבר סיימה החברה בהפסד של 4.3 מיליון שקל, בעיקר בשל פעילות "החופר". הפסדיה של זו המשיכו להיערם גם בשנים הבאות, וב-1996 מכרה פן-דור את החברה ב-100 אלף דולר בלבד לפניגשטיין עצמו, שגם עבר לנהל אותה. מניית פן-דור, שהונפקה לפי מחיר של 15 שקל, נסחרה בשלהי 1996 במחיר של 0.8 שקל בלבד.

ההיפרדות העסקית מ"החופר" התבררה כמהלך שהציל את גת ופן-דור, שכן כשנה לאחר מכן, ב-1997, הפסיקה "החופר" את העבודות בכל הפרויקטים בהם עסקה, פיטרה את מרבית עובדיה ונכנסה למצב של הקפאת הליכים, עקב חובות בהיקף של כ-33 מיליון שקל. פניגשטיין, שהחזיק ברוב המניות בחברה, העביר את מניותיו לידי נאמן ופרש מן הניהול.

בשנים שחלפו, התמקדה פן-דור בפעילות ייצור ושיווק הדלתות, ויצאה מחלק מהמיזמים אליהם נכנסה בתחילת העשור. למרות זאת, פעילות החברה, כמו גם המניה, לא ממש התאוששו. את הרבעון השלישי של 2001 סיימה פן-דור עם הכנסות של 7.9 מיליון שקל והפסד של חצי מיליון שקל.

גת הבין שאין עוד תועלת בהמשך הישארות בבורסה, ובתחילת 2002 הגיש הצעת רכש למניות הציבור בחברה, לפי מחיר של 2.5 שקל למניה - פרמיה של 20% מעל מחיר המניה באותה העת. הצעת הרכש נענתה, גת רכש כ-10% מהון המניות של פן-דור בהשקעה של 1.3 מיליון שקל, ולפי שווי חברה של כ-13 מיליון שקל, והפך לבעלים של מלוא הון המניות.

קנתה שתי קרקעות, ומכרה

לאחר המחיקה מהבורסה, התרכז גת בשיפור הפעילות העסקית של פן-דור, שכאמור צמחה בשנים האחרונות באופן משמעותי. החברה, אשר רוכשת כשני שלישים מחומרי הגלם שלה בחו"ל, מייצרת את הדלתות והמשקופים בשני מפעלים: מפעל בקריית גת, שהינו מפעל חדשני מבוסס רובוטיקה, וכן במפעל נוסף הממוקם בראשון לציון, המשמש גם כמחסן לתוצרת מוגמרת.

החברה מחזיקה בארבעה אולמות תצוגה ברחבי הארץ, ומלבד אנשים פרטיים ומפיצים, עם לקוחותיה נמנות מספר לא קטן של חברות בנייה, ובהן אזורים, פרץ בוני הנגב, דמרי, קבוצת אשטרום, דניה סיבוס משהב ועוד. על פי הערכות, החברה מייצרת כ-200 אלף דלתות בשנה.

מספר שנים לאחר מחיקתה מהמסחר חצתה פן-דור את רף ה-100 מיליון שקל הכנסות שנתיות, ובשנים האחרונות היא צומחת בקצב דו-ספרתי מרשים, כשאת 2013 סיימה עם הכנסות בסך כ-235 מיליון שקל. החברה מעסיקה כיום קרוב ל-300 עובדים.

במקביל לשיפור בפעילותה, החל גת לפעול גם בתחום הנדל"ן - החברה רכשה בשנת 2009 את השטח בקריית גת עליו יושב מפעל החברה (במתחם בו שכן בעבר מפעל פולגת), שגודלו 85 דונם, בתמורה לכ-50 מיליון שקל, השביחה את הנכס ואף השכירה חלק ממנו לצדדים שלישיים. באותה השנה היא רכשה גם את המתחם בו פעלה בראשון לציון מחברת הכשרת היישוב, בתמורה לכ-33 מיליון שקל.

בשנים האחרונות ביצעה פן-דור עוד שתי עסקאות נדל"ן לצורך התרחבות עסקיה, אך לבסוף לא מימשה אותן: הראשונה היא קנייה של קרקע באזור מעין שורק בראשון לציון, במתחם איקאה, בתמורה לכ-70 מיליון שקל בשנת 2009; השנייה היא 23 דונם באזור יבנה - שני הנכסים נמכרו בשנים האחרונות.

כעת, רוצה גת לשים את ידיו על נכס נדל"ן נוסף כאמור, של תאת תעשיות בפארק ראם שבבאר טוביה. בשבוע שעבר רכש גת כ-5% מהון המניות של תאת, על מנת לחסום הצעה מתחרה של קונסורציום בראשות האחים נקש, והציע הצעה משלו לרכישת החברה, המשקפת לקרקע שווי של כ-13 מיליון שקל. נציין כי על פי הערכת שמאי, שווי הקרקע הוא כ-20.15 מיליון שקל ברוטו, ולאחר ניכוי של היטלי השבחה, מס שבח ותשלום למנהל מקרקעי ישראל, מוערכת הקרקע ב-12.15 מיליון שקל נטו.

כפי הנראה, בימים הקרובים יכנס כונס הנכסים של קמן תעשיות, לשעבר בעלת השליטה בתאת תעשיות, עו"ד עופר שפירא, את הצדדים לצורך ביצוע התמחרות על הנכס.

ההכנסות של פן-דור תעשיות
 ההכנסות של פן-דור תעשיות