מבחן דרכים: אאודי S3 החדשה - פצצה חכמה

אאודי S3 שימושית ביום-יום ונראית כמו מכונית של אמהות מנוה אביבים, אבל היא מסתירה בתוכה ביצועים בליגה של פורשה ושות'

רכישת מכונית ספורט רצינית היא אחת ההחלטות הצרכניות הפחות רציונליות במדינת ישראל. עוד בטרם זכית לשבת מאחורי ההגה, מנחיתה עליך המדינה שיעור מס קנייה מרבי עם זיכוי ירוק מינימלי ולרוב גם עם תוספת של מס יוקרה, שמוטלת החל מהשנה שעברה על מכוניות, שמחירן מעל 300 אלף שקל. לאחר מכן תידרש לשלם אגרת רישוי אימתנית ועלויות ביטוח כבדות.

כל מה שאתה צריך עכשיו זה להפגין שליטה עצמית כדי לחמוק מכ-90 מצלמות מהירות (בקרוב 120), שישמחו לצלם אותך למזכרת ולהדביק לך בסיטונות דוחות ונקודות על מהירויות נמוכות עד גיחוך, ומשוטרי תנועה שעבורם אתה עבריין בפוטנציה גם כשאתה עומד ברמזור. עברת את כל אלה? מזל טוב. עכשיו אתה רק צריך לחמוק מטרדנים, ממלקטי מזכרות שישמחו לעקור את הסמלים מהרכב במברג ומנשמות טובות ולוחמי צדק חברתיים, שיאחלו לך כל טוב ובהצלחה על הדלתות באמצעות מפתח.

בשורה התחתונה, אם כבר רוכשים בישראל מכונית ספורט רצינית "לנשמה", כדאי מאוד שהיא לא תיראה כזו. על ההגדרה הזו עונה אאודי S3 החדשה. מבחוץ שום דבר לא יכול להעיד שמדובר במכונית שרירים, שמאיצה מהר יותר מפורשה בוקסטר.

יש לה אמנם חישוקים גדולים מהמקובל עם כמה תוספות אווירודינמיות, אולם את אלה אפשר להזמין כאופציה קוסמטית גם עבור גרסת ה-1.2 ליטר הצמחונית. חדי עין ישימו לב לארבעה מפלטים מוכספים במקום השניים הרגילים, אבל בסך הכול ה-S3 בגרסת חמש הדלתות נראית כמו סטיישן קומפקטית ואופנתית מהסוג שאמהות מנוה-אביבים מסיעות בו את הילדים לבית הספר.

תא הנוסעים כבר חושף יותר רמזים על אופייה של החיה. זה מתחיל בצמד מושבי ספורט עם תמיכת צד רצינית, שניתן גם לכוונן אותה חשמלית. מול הנהג ניצב הגה ספורט שטוח בקצהו התחתון בנוסח עדות המרוצים, עם סמל חטיבת הספורט של אאודי בתחתיתו. הדוושות מצופות אלומיניום, ידית ההילוכים מרגישה כמו כלי עבודה שווייצרי ורמת האבזור והגימור גבוהה מאוד, אפילו בסטנדרטים הגבוהים של אאודי. מי שיחטט במערכת התפריטים שעל מסך המולטימדיה הגדול יגלה בה כמה אופציות נסתרות ולא שגרתיות, שמאפשרות לנהג לתכנת את תגובת ההגה, ההילוכים והמתלים בהתאם לתוכניות קבועות מראש או בהתאם לטעמו האישי של הנהג.

פרט לכך מציע התא שימושיות יומיומית של האצ'בק מודרנית. מרווח הרגליים מאחור נדיב תודות לבסיס הגלגלים המוארך של הפלטפורמה החדשה, המושב האחורי יכול לאכלס שלושה מושבי ילדים, תא המטען מכובד וקיפול המושב האחורי יאפשר לך לשנע ספה מאיקאה.

מנוע לא שגרתי

הסיבוב הראשון של המפתח יגרום לך לשכוח מתא המטען וקרוב לוודאי שגם ממושבי הילדים מאחור. בחזית אמנם מותקן מנוע 2 ליטר עם ארבעה צילינדרים, אבל צליל הבס העמוק שלו, והדרך שבה הוא מטלטל את כל המרכב בתגובה ללחיצות קלות על הדוושה בניוטרל, רומז שזה בהחלט לא מנוע שגרתי. בסיוע טורבו מאסיבי וטכנולוגיות ניהול אלקטרוניות, שבדרך כלל מופיעות על מסלול המרוצים, סחטו מהנדסי אאודי מהמנוע הקטן 300 כוחות סוס ומומנט של 38 קג"מ. הגרסה הישראלית מציעה "רק" 286 כ"ס מטעמי התאמה לאקלים, אך ללא פגיעה בביצועים.

כשמשלבים מנוע בריון כזה בתוך מרכב קומפקטי וקל משקל, ומרסנים אותו בסיוע מערכת הנעה כפולה שנשלטת אלקטרונית, מקבלים פצצה חכמה. הצב על הכוונות שלך יעד מרוחק בקצה האופק, תן לחיצה בריאה על הגז וצפה בפליאה כיצד החרטום מתביית על המטרה תוך שינוי תפיסת הזמן-מרחק הסובייקטיבית שלך. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 4.9 שניות בלבד אבל גם לחיצה על הדוושה ב-150 קמ"ש עדיין מדביקה את הגב למושב.

כמקובל אצל הגרמנים, לא חייבים לנהוג במכוניות כאלה בצורה פרועה. מי שיבחר במצב חיסכון יגלה שיד אלקטרונית נעלמה קושרת באזיקים את המנוע ואת תיבת ההילוכים, ממתנת את התאוצות, מרככת את ההגה לטובת תמרוני חניה עירוניים ומרגיעה את תגובת הדוושה בפקקים. אפילו המתלים הופכים רכים וידידותיים יותר לחוליות הגב. במצב הזה אפשר להתקרב לצריכת הדלק הרשמית המוצהרת שעומדת על כ-14 קילומטרים לליטר.

שלב למצב הספורט הקיצוני, וצפה בד"ר ג'קיל, הג'נטלמן המנומס, מפנה את מקומו למר הייד, הסוציופת פורע החוק. המתלים מקשיחים, ההגה הופך להיות כבד, מהיר וסופר מדויק והתיבה האוטומטית כפולת המצמדים בועטת את ההילוכים כמו קוואסקי נינג'ה. במצב הזה ה-S3 מאפשרת להיכנס לפניות הדוקות על כבישים מתפתלים במהירויות בלתי שפויות בעליל ומערכת הקוואטרו של אאודי פשוט עושה את העבודה בשבילך ושומרת על התנהגות ניטרלית לחלוטין ועל אחיזת כביש פנטסטית.

כמובן, שעל כביש ציבורי קשה בישראל לא ניתן אפילו להתקרב למלוא הפוטנציאל של המכונית הזו. לשם כך צריך למצוא מסלול מרוצים מסודר (רמז: אין בישראל), לנתק את בקרות המשיכה ולשקוע בעולם של דריפטינג וגילוח צמיגים בפניות.

בשורה התחתונה ה-S3 היא מכונית ספורט "נכונה" עבור ישראל. היא לא מושכת תשומת לב מיותרת, היא שימושית להפליא ומי שינהג בה בבגרות ובאחריות הנדרשת לא ישלם על כך מחיר כבד מדי ביומיום. מחיר של 308 אלף שקל הוא לא סכום קל לעיכול אבל הוא עדיין סף כניסה הגיוני, יחסית, לעולם של ביצועים ברמה הזו. ואם מישהו סבור, שגרסת ההאצ'בק היא לא מספיק "זאב בעור כבש" הוא תמיד יכול להזמין את ה-S3 בגרסת הסדאן ולשקוע באנונימיות מבורכת.

אאודי
 אאודי

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 135

ב-311 אלף שקל מציעה ב.מ.וו את גרסת החמש דלתות של הב.מ.וו 135. גם כאן מקבלים מרכב האצ'בק קומפקטי, אבל המנוע הוא עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר וטורבו. ההספק 320 כ"ס, המומנט גבוה משל האאודי אבל התאוצה ל-100 קמ"ש זהה - 5.9 שניות.

מרצדס A45

ב-390 אלף שקל מציעה גרסת העל של מרצדס A קלאס החדשה מנוע 2 ליטר טורבו כמו אצל אאודי. אבל כאן הוא מייצר 360 כוחות סוס הזויים ומומנט מפלצתי. ל-100 קמ"ש מגיעה המכונית ב-4.6 שניות - והסרת מגביל המהירות תביא אותה קרוב ל-300 קמ"ש.

רנו מגאן ספורט CUP

ב-222 אלף שקל מציעה רנו את גרסת ה-CUP הקומפקטית של המגאן ספורט. המנוע הוא 2 ליטר טורבו, ההספק עומד על 265 כ"ס והמומנט מעפיל ל-37 קג"מ. ל-100 קמ"ש היא מגיעה ב-6 שניות אבל יש לה שלדת ספורט מקצועית, שיכולה להבריק על הכביש.