ועדת הכספים דחתה את ההצבעה על כפל דמי הניהול

דורית סלינגר: "אם כל הגופים יתיישרו ל-0.25% עדיין יהיה להם פוטנציאל השקעות על חשבון העמיתים בהיקף של 50 מיליארד שקל ב-2014"

ועדת הכספים של הכנסת דחתה את ההצבעה על כפל דמי הניהול: ועדת הכספים של הכנסת ניהלה דיון ראשון על הצעת החוק של האוצר להגביל את כפל דמי הניהול שמשלמים החוסכים, ובסיומו הוחלט לדחות את ההצבעה בנושא לדיון הבא. בדיון הסוער, הגנה המפקחת על הביטוח באגף שוק ההון באוצר, דורית סלינגר, על ההחלטה להציב תקרה של 0.25% כדי לשמור על טובת החוסכים, ומנגד, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, וקרנות הביטוח, הובילו התנגדות למהלך, אליו הצטרפו גם חברי הכנסת.

"סך העמלות שמשלם העמית הישראלי גבוה יחסית לעולם", אמרה סלינגר בוועדה והסבירה כי הפשרה לעל רבע אחוז נועדה למנוע זעזוע בשוק. "אם כל הגופים יתיישרו ל-0.25% עדיין יהיה להם פוטנציאל השקעות על חשבון העמיתים בהיקף של 50 מיליארד שקל ב-2014", אמרה. לדבריה, כל חצי אחוז נוסף יגרע כ-200 אלף שקל מהחיסכון הפנסיוני".

מהמצגת שהציגה סלינגר בוועדה עלה כי עד כה שיעור ההוצאות הנוספות על העמיתים עמד על 0.18% בנוסף לדמי הניהול השוטפים. לדבריה, לאקסלנס 0.35% ולמגדל 0.25%. "בחמש השנים האחרונות בדקנו את התוצאות וראינו שהניהול החיצוני לא תרם לתשואה", אמרה.

קנדל תקף את סלינגר ואמר כי "מה שנמצא פה זו טעות קונספטואלית שהולכת לפגוע בעמיתים. עובדה אחת, שיש מדינה אחת בעולם שיש לה רגולציה ושם לא רבע אחוז אלא 4% דמי ניהול כוללים ואנחנו הרבה מתחת לזה. אנחנו הולכים לרגולציה מאוד קיצונית ואז נשאלת השאלה למה אין בעולם רגולציה כזו? במקום לאוטופיה של לשלם מעט ולקבל הרבה תוביל אותנו לשלם פחות ולקבל הרבה הרבה פחות".

לדבריו, "אם רוצים שתהיה נגישות לחוסך הישראלי כמו לזה האוסטרלי או האמריקאי לנכסים מסוימים שנותנים תוספת תשואה, אזי צריך ללכת דרך מישהו שיודע איך עושים את זה. אני אישית כחוסך, מעדיף שמוציא יותר ונותן לי חשיפה לעולם. יש כאן מספיק פוטנציאל של נזק דווקא לחוסך ולכן הגעתי לדיון", הסביר.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי מתח ביקורת חריפה על המהלך ואמר כי "המוסדיים הפכו את כספי העמיתים לכספומט במקום לנצל חלק מהרווחים העצומים להרחבת ההשקעות". הוא הוסיף כי על פי החוק לכל מוסדי לקחת עמלה עד גבוה של 1.05%. "בפועל ישנן חברות שיש להם כספומט של החוסך ולחייב אותי בעמלות נוספות מבלי ששאלו אותי . הגופים הגדולים טוענים שהם יודעים לעסוק רק בדברים הסטנדרטים ולטיפול במכשירים משוכללים הם נדרשים לשכור את שירותים של גופים חיצוניים. וזה כדי להגדיל את התשואה. במקום שהם המוסדיים ישלמו להם מרווחיהם הם משלמים על חשבוני. יש חברה שגובה 0.5% אקסלנס ואני גם חבר שמה. מה אני כספומט. אנחנו מפקידים בגוף גדול ואם הם יודעים רק את הסטנדרט לעשות על מה הם מקבלים 1.05%? אמר.

גם יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הביעה ביקורת חריפה ואמרה כי ההגבלה המוצעת על-ידי המפקחת על הביטוח היא עדיין גבוהה מדי ואין סיבה לנטוש את היוזמה המקורית שלה להגביל אותן ל- 0.15%. עם זאת, אמרה גלאון, "אני מבינה את הפשרה אליה הגיעה המפקחת וסבורה שמדובר ברע במיעוטו ולכן אני תומכת בעמדתה להגביל את דמי הניהול ולהגן על העמיתים". גלאון הוסיפה כי "הדיון הוא הופעה חיה של חבורת ההון-שלטון שעטה על הפוליטיקאים במטרה להכשיל ולסרס רפורמות שנועדו להגן על הכסף והחסכונות של הציבור הישראלי, ולהרוויח מאות מיליוני שקלים על חשבון כולנו. זה לא סוד שראשי החברות שגורפות מאות מיליוני שקלים מפעילים מכבש לחצים אדיר על ראש הממשלה, שר האוצר, שר הכלכלה ויו"ר הועדה. ולצערי, הממשלה הזאת, שמוכיחה שוב ושוב שמעמד הביניים והאוכלוסיות המוחלשות אינם בראש סדרי העדיפויות הלאומי, עסוקה בכותרות תקשורתיות והפרחת בלוני רפורמה שמתפוצצים לציבור בפנים".