בנק הפועלים מוריד מחירים: מסלול עו"ש מורחב ב-22 ש'

מדובר במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים לעומת המחיר הממוצע שמשלמים היום משקי בית ועסקים קטנים בבנק ■ הערכות: ייתכן ובנקים אחרים יחליטו ליישר קו ולקבוע מחירים דומים

במהלך מפתיע, בנק הפועלים הודיע היום כי יקבע מחיר נמוך למסלולי עמלות העו"ש שלו שיעמדו על 10-32 שקלים. הבנק, בניהולו של ציון קינן החליט לפרסם כבר היום, כ-10 ימים לפני המועד שקבע בנק ישראל, את המחירים במסלולי עמלות העו"ש שייכנסו לתוקפם בסוף החודש.

הורדת המחירים צפויה לגרוע מהכנסות הבנק עשרות מיליוני שקלים בשנה, כך שלא מדובר בפגיעה דרמטית בבנק המרוויח מעל ל-2 מיליארד שקל בשנה. בנק הפועלים הוא הבנק הגדול ביותר במערכת הבנקאית, ולא מן הנמנע כי החלטתו לקבוע מחיר נמוך תאלץ את מתחריו ליישר קו ולקבוע מחירים דומים במסלולי העו"ש.

נזכיר כי המפקח על הבנקים, דודו זקן, החליט באחרונה להתערב במחיר וקבע כי המסלול הבסיסי בעמלות העו"ש הכולל 10 פעולות בערוץ ישיר ופעולת פקיד יעלה 10 שקלים. החלטתו של זקן להתערב במחיר נבעה מכך, שהבנקים הציגו לו מחירים גבוהים מדי לטעמו של עד 16 שקלים למסלול.

בבנק הפועלים הבינו את המסר, והפחיתו מחירים גם בשאר המסלולים. הבנק קבע כי המסלול המורחב יעלה 22 שקלים. מסלול זה כולל 10 פעולות בנקאיות ו-50 בערוץ הישיר. לפי מחירון הבנק התמחור המלא של פעולות כאלה עומד כיום על 132.5 שקלים. המסלול המורחב פתוח למשקי בית ולעסקים קטנים, אולם לפי הערכות הוא מתאים בעיקר לעסקים קטנים, שמבצעים פעולות רבות בחודש.

בבנק הפועלים אומרים כי כיום עסק קטן משלם בממוצע 57 שקלים בחודש עבור עמלות עו"ש, כך שמחיר המסלול נמוך בכ-60% לעומת המחיר הממוצע.

באשר למשקי בית, בבנק הפועלים מציינים כי משק בית ממוצע משלם כיום כ-30 שקלים עמלות עו"ש בחודש, כך שגם עבורו מדובר בהוזלה. בבנק מציינים כי נתונים אלה אינם כוללים אוכלוסיות שונות הפטורות מעמלות כגון סטודנטים וחיילים.

בנוסף משיק הבנק שלושה מסלולים בעלות של 32 שקלים כל אחד, שכוללים את תמהיל המסלול המורחב וכן מוצרים נוספים של הבנק מסדרת ה-UP. כך לדוגמה מסלול הנקרא פועלים חכם יכלול גם כרטיס UP, כרטיס נטען בכסף שניתן לשימוש גם לבני נוער וגם בחו"ל, וכן כולל UP חכם - שירות לפיו כל חיובי העו"ש מרוכזים בתאריך אחד בחודש, בדומה לכרטיס אשראי, מה שמסייע ללקוח להימנע או להקטין את האוברדראפט ותשלומי הריבית שלו.

בבנק הפועלים התלבטו בחודשים האחרונים כיצד לתמחר את מסלולי העו"ש, ועד כמה להיות מוכנים לספוג פגיעה בהכנסות בשביל שיקולי התדמית. נראה כי מה שהכריע בבנק ללכת עד הסוף עם מדיניות המחיר היה ההחלטה המפתיעה של זקן להתערב במסלול העו"ש הבסיסי, להכניסו לפיקוח ולקבוע לו תקרת מחיר של 10 שקלים.

את המהלך הנוכחי הובילו קינן וראש החטיבה הקמעונאית אריק פינטו, שזה הצעד המשמעותי המרכזי שעשה מאז נכנס לתפקיד לפני מספר חודשים. "המפקח על הבנקים דודו זקן, מוביל בשנים האחרונות מהלך להפחתת העמלות, ושיעורן אכן ירד בצורה ניכרת. החלטנו שלא להסתפק בהנחיות המפקח, אלא להרחיב אותן משמעותית לטובת הצרכנים ולהשיק מסלולים במחירים נמוכים שטרם נראו כמותם בבנקים הקמעונאיים הגדולים", אמר קינן.

כאמור, לפי הערכות, ההחלטה של בנק הפועלים לקבוע מחירים נמוכים לעומת המחירים הנגבים היום עבור תמהיל המסלולים, צפויה לפגוע בהכנסות הבנק בכמה עשרות מיליוני שקלים, כאשר אם תחום המסלולים יחדור לציבור וחלקים גדולים מלקוחות הבנק יעברו אליו, הפגיעה אף עשויה להיות גבוהה יותר.

בעבר חברות גדולות בכלל והבנקים בפרט הראו כי כאשר הכנסותיהם נפגעות ממקור אחד, הם מעלים מחירים במקום אחר, אולם גורמים בבנק מדגישים כי אין כוונה להעלות עמלות אחרות או להגדיל את מרווחי הריבית בכדי לפצות על אובדן ההכנסות מהורדת המחירים. בבנק מתכוונים לפצות על אובדן ההכנסות באמצעות האצת מהלכי ההתייעלות שמבצע הבנק בשנים האחרונות, כך שהקיטון בהוצאות יפצה על הירידה בהכנסות. עוד מעריכים בבנק כי הורדת המחירים עשויה להביא לגיוס של לקוחות חדשים בעיקר בתחום העסקים הקטנים.