אל תבנו על הקודקודים

אנשים בכירים מדי לא יביאו שום תועלת לקריירה שלכם, להיפך

מרבית האנשים בטוחים שנטוורקינג במיטבו משמעו קשרים עם אנשים מאד בכירים, רצוי עם האליטה העסקית והפיננסית. מחפשי העבודה שבחבורה משוכנעים שזו הדרך הבטוחה (אם לא היחידה) להצליח בקריירה, מאמינים בכל ליבם שקשר לאיזה טייקון או שניים יניב להם את משרת החלומות. הם טועים. התפיסה הזו היא פשטנית, סטריאוטיפית ושגויה מייסודה, מיתוס אחד מיני רבים באשר לנטוורקינג והמזיק שבהם.

המציאות העגומה היא שאנשים בכירים מדי לא יעזרו לכם כהוא זה, אלא אם אתם עצמכם בכירים ואוחזים בקריירה הממצבת אתכם כמועמדים ראויים לאיוש משרות מפתח. נשמע מפתיע אבל זה המצב. במשך השנים נתקלתי בעשרות רבות של אנשים (כולל בני משפחה של בכירי המשק) עם נגישות לאליטה העסקית בישראל, אבל כל מה שייצא להם מהקשרים האלה הן פגישות עקרות עם "חשובונים" למיניהם שמכדררים אותם מאחד לשני לשווא.

הקודקודים האלה מסדרים למקושרים אליהם פגישות עם כל מיני מנכ"לים שמאד מתרשמים מהם ומעבירים אותם לכל מיני סמנכ"לים שגם הם מאד מתרשמים ומבטיחים לבדוק מה הם יכולים לעשות, רק שבסוף לא קורה כלום. למרות שמדובר באנשים משכילים, מוכשרים, בעלי יכולות, מוטיבציה, אמביציה וכל טוב, מנהלים בכירים מידי לא מסייעים להם בכלום.

לא רוצים מש"תפים

מדוע? כי הפנטזיה שקודקוד כלשהו יתפוס אותך בכרבולת, ישלוף אותך מהתפקיד האפור שאתה ממלא וינחית אותך לעמדת מפתח בארגון שלו היא בלתי סבירה. בניגוד למגזר הציבורי, גופים עסקיים הפועלים בתנאי תחרות קשה זקוקים למנהלים המנוסים ביותר שידם משגת, ואינם יכולים להרשות לעצמם קידומים מטאורים של אנשים לא מספיק מנוסים.

מהלכים שכאלה הם נדירים ביותר משום שהם כרוכים בסיכון גדול ומיותר, לכן גם כשמדובר באדם מוכשר מאד הוא לא יקודם למשרה שהיא "גדולה" על הרקורד הניהולי או המקצועי שלו רק בזכות קשר עם בכיר מאד. כנ"ל לגבי משרות ניהול ביניים ואפילו משרות זוטרות יותר.

קודקוד לא יתלהב להנחית אותך גם לתפקידים בהם הסיכון בגיוסך זהה לסיכון בגיוס כל מועמד מקביל אליך, כי לעתים קרובות המחיר הארגוני גדול מאד. תחשבו על מנהל שהמנכ"ל שלו, הדירקטוריון או הבעלים הנחיתו לו על הראש כפיף מטעמם ושימו עצמכם במקומו. בעיה, תודו.

מנהלים מעדיפים לגייס אנשים שהם בחרו. הם אינם משתוקקים למושתלים (שלא לומר משת"פים) שיסתובבו להם בין הרגליים, כפיפים שנאמנותם לבוס הישיר שלהם מלכתחילה מוטלת בספק. תוסיפו לזה את "הרעש" שמינוי שכזה יוצר בקרב שאר העובדים בארגון, ואת הדמורליזציה רבתי ("הכל פרוטקציה") ותבינו למה קודקודים נמנעים מכך, אלא אם יש להם סיבה יוצאת דופן או אקדח מוצמד לרקה. זו הסיבה שקשרים שכאלה יכולים "לסדר" לכם בעיקר תפקידים זוטרים ובלתי נחשקים, לעיתים זוטרים מהתפקידים שאתם יכולים למצוא בכוחות עצמכם.

מתבלבלים בין קשרים לפרוטקציה

מיתוס הקודקודים שורד, משום הבולטות הרבה לה זוכים קומץ מינויים תמוהים של מקורבים לבכירים במגזר העסקי, בולטות שמעוותת את תפיסת הנפיצות שלהם ומעצימה אותה ללא שום פרופורציה למספרם האמיתי. למרות נדירותם היחסית, מינויים שכאלה מתחברים בתודעה לשטף המינויים הבלתי כשרים באדיבות המגזר הציבורי, וכך נוצרת לה התחושה המוטעית שגם במגזר העסקי "הכל פרוטקציה" (מינויים מטעמים לא מקצועיים).

אכן קשרים הם תעודת הביטוח להישרדות תעסוקתית במגזר העסקי אבל לא מומלץ ליפול בפח הקודקודים, אלא אם אתם עצמכם בכירים מספיק. קחו בחשבון שהנגישות לבכירים מדי עלולה לעלות לכם בחודשים יקרים של שיטוטים חסרי תוחלת, שיעכבו את תהליך מציאת התפקיד הבא מחד, ויחבטו בביטחון העצמי שלכם מאידך. עדיף שתמקדו בקשרים "בגובה" שלכם, קשרים שיסייעו לכם בזכות מה שעשיתם עד היום, אלא אם אתם סתם נהנים לקטר שהכל פרוטקציה.

הכותבת היא יועצת קריירה לתגובות: orna@rudi-cm.com