הקרנות האקטיביות - אסטרטגיית הגידור הטובה ב-2013

קרנות המתמחות ב-Event Driven מחפשות עיוותי מחיר שנוצרים כתוצאה משינויים אסטרטגיים

התנהלותו הנועזת של ביל אקמן, הבעלים של קרן הגידור הניו יורקית Pershing Square, הותירה רבים פעורי פה. אשתקד פתחה הקרן שבניהולו פוזיציית חסר (שורט) בהיקף של כמיליארד דולר, על מניית חברת תוספי התזונה הרבלייף (סימול: HLF). בהמשך לכך העסיקה הקרן לוביסטים, בעלות של כרבע מיליון דולר, כדי שיפעלו באופן יזום כנגד החברה ויטענו כי פעילותה גובלת בפלילים.

אקמן טוען שהמודל העסקי של הרבלייף הוא פירמידת רמייה, וכי היא מנצלת את בני המיעוטים בארה"ב לרעה כדי להעשיר בעיקר את עצמה. באחרונה נראה כי היוזמה בה נקט נושאת פרי - רשות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) הכריזה על פתיחת חקירה כנגד הרבלייף, ומתחילת השנה מנייתה נחתכה בכ-30%, במהלך שממנו Pershing Square עשתה קופה יפה.

אקמן אמנם נחשב לחריג ונועז, אך הוא אינו היחיד בקרב קבוצת קרנות הגידור, המיישם באופן אקטיבי ויזום אסטרטגיה מונעת אירועים (Event Driven), וזו זוכה באחרונה לפופולריות הולכת וגדלה.

קרנות המתמחות ב-Event Driven מחפשות מצבים, שבהם נוצרים עיוותי מחיר כתוצאה משינויים אסטרטגיים כגון מכירת נכסים, מיזוגים ורכישות, מאבקי שליטה, פיצול פעילויות, שינוי במבנה המאזן ועוד. קרנות אלו קיימות כבר זמן רב, אך השינוי הבולט שחל בהן בשנה החולפת, הוא שבמקום לחכות לשינוי שיקרה, החלו רבות מהן לחתור באופן יזום ואקטיבי ליצירת שינוי אסטרטגי בחברות שבהן הן משקיעות - קרנות אלו נכנסות לקטגוריה המכונה "Event Driven Active".

חברת דירוג האשראי Moody's (המיוצגת בישראל על ידי מידרוג), טוענת במחקר שפרסמה החודש, כי בשנים 2011-2013 נספרו בקרב החברות שאותן היא מדרגת כ-608 מקרים של אקטיביזם מצד משקיעי מיעוט, אשר ניסו ליצור שינוי אסטרטגי יזום בפעילות החברה.

1.5 טריליון דולר מזומן

ברור הוא שלא כל האקטיביסטים מנסים כמו אקמן להרוויח כסף מניסיון לחסל חברה. רובם ככולם מסתפק במינוי של דירקטורים מטעמם, כדי לפעול מתוך דירקטוריון החברה לקידום אג'נדה שתמקסם עבורם את התשואה על ההשקעה. או אז הם ידרשו לרוב לייעל את מבנה ההון באמצעות חלוקת דיבידנדים ורכישה חוזרת של מניות (Buy Back), או לפצל פעילויות ונכסים כדי להגדיל את חלוקת הדיבידנד. מה שבעיקר מניע אותם הוא ערימת מזומנים ענקית, בהיקף של כ-1.5 טריליון דולר, הנמצאת בחשבונות הבנק של חברות אמריקאיות מהמגזר החוץ-בנקאי ובעיקר בטכנולוגיה.

כך למשל, אשתקד רכש האקטיביסט קרל אייקן כ-10% ממניות חברת המחשבים דל, מתוך כוונה לקדם חלוקת דיבידנד גדול קודם מכירת החזקות הציבור בחברה למייסדה, מייקל דל. בנוסף רכש אייקן מניות אפל, בניסיון מתוקשר היטב לקדם מהלך של רכישת מניות חוזרת אצל החברה, שבקופתה שוכבים כ-147 מיליארד דולר במזומן.

תשואה של 18%

למרות שמהלכי קרנות הגידור המתמחות ב-Event Driven אינם זוכים לחשיפה התקשורתית אשר לה זוכה אייקן, היקף הנכסים המנוהל בהן עמד בסוף 2013 על כ-541 מיליארד דולר. על פי חברת המחקר Evestment, זוהי קבוצת קרנות הגידור השנייה בגודלה (לאחר קבוצת הקרנות המתמחה באסטרטגיית Long Short Equity).

קרנות Event Driven הניבו ב-2013 תשואה שנתית ממוצעת של 12.65%, והקטגוריה של קרנות Event Driven Active הניבה תשואה של 18.13% - מה שלמעשה מכתיר את האחרונה כאסטרטגיית הגידור הטובה ביותר לשנת 2013. ביניהן אגב מצויות שתי האסטרטגיות שסקרנו כאן בכתבות הקודמות בסדרה, Long Short Equity עם תשואה שנתית של 15.75% וקרנות להשקעה בחברות במצוקה (Distressed) עם 13.8% ב-2013.

כעת נראה, כי הביצועים הטובים של האקטיביסטים ב-2013 יכולים לייצר עבורם לקוחות נוספים ב-2014. מתוך סקר שערך בתחילת השנה בנק ההשקעות השוויצרי סוויס בנק, עולה כי הלקוחות המוסדיים של הבנק עשויים להפנות ב-2014 סכום של כ-300 מיליארד דולר לטובת השקעה בקרנות גידור בכלל, ובקרנות Event Driven Active בפרט; וזאת על חשבון הקטנת החשיפה שיש להם לשווקים מתעוררים.

היעדים העיקריים

ההצלחה של האקטיביסטים אף לא נעלמה מחברת דירוג האשראי מודי'ס שבמחקר שפרסמה לפני מספר ימים, נטען כי האקטיביזם של בעלי מניות מהציבור צובר תאוצה, וכי ברוב המקרים הם מצליחים ליצור שינוי הפועל לרעת בעלי איגרות החוב. בחברת הדירוג מסמנים את החברות מתחומי הטכנולוגיה, הפרמצבטיקה, האנרגיה והקמעונאות כמטרות עיקריות עבור פעילות אקטיביסטית ב-2014.

מגזר הטכנולוגיה מושך את האקטיביסטים, כאמור בשל ערימת המזומנים הגדולה שלו והקמצנות שגילה עד כה בחלוקת דיבידנד. במודי'ס מעריכים, כי מיקרוסופט (MSFT) ו-HP (HP) הן יעד ברור לפעילות אקטיביסטית בשנה הקרובה.

עד כה, אומרים במודי'ס, שימשו חברות תרופות כמטרות ראשיות לפעילות אקטיביסטית, וזאת בשל קופות מזומנים דשנות לצד שווי שוק שהידרדר בשל פקיעה צפויה של פטנטים על תרופות בלוקבסטר (רבות מכר). במודי'ס צופים, כי פעילות האקטיביסטים בקרב חברות התרופות תימשך אל תוך 2014, ומסמנים את Forest Labs (FRX), Alere (ALR) ו-Hologic (HOLX) כמטרות עיקריות לפעילות אקטיביסטית.

בתחום האנרגיה והגז מזהים במודי'ס פוטנציאל השבחה לבעלי המניות, הנובע מפיצול או מכירה של נכסים ריאליים, ואומרים כי הפעילות האקטיביסטית במגזר חברות זה נובעת גם מכך שחלק מהחברות מתאפיינות במשטר תאגידי חלש. Chesapeake Energy (CHK), Hess Corp (HES) ו-Transocean (RIG) מסומנות כמועמדות ראשיות לפעילות אקטיביסטית.

לפי מודי'ס, בתחום הקמעונאות קיים מספר רב של חברות קטנות ובינוניות בעלות מספר תחומי פעילויות, אשר אותן ניתן לפצל, ונכסי נדל"ן לא משועבדים, שאותם ניתן למכור; ומציינים את Sotheby's (BID), Office Depot (ODP) ו-Safeway (SWY) כמטרות פוטנציאליות לפעילות אקטיבית של קרנות גידור במהלך 2014.

הדוגמאות של מודיס למטרות לפעילות אקטיבית
 הדוגמאות של מודיס למטרות לפעילות אקטיבית