מי לא משלם מע"מ? מבצע ביקורת ענק בכל רחבי הארץ

הפעילות מתמקדת בעיקר בתחום ביקורת החשבונות לאיתור ליקויים ברישום הכנסות והעלמות מס וביום רביעי, ייערך חלקו השני של המבצע שבו יעבור המיקוד לפעילות גבייה מחייבים ואכיפה

בעיצומם של הדיונים סביב תכנית הטבת המע"מ לרוכשי דירה ראשונה של שר האוצר, ברשות המסים לא מוותרים על המע"מ והמסים שעדיין בתוקף: למעלה מ-500 עובדים מיחידות מע"מ, מכס וחקירות ברחבי הארץ משתתפים היום (ב') במבצע ביקורות ענק וחוצה מחוזות.

הפעילות מתמקדת בעיקר בתחום ביקורת החשבונות לאיתור ליקויים ברישום הכנסות והעלמות מס וביום רביעי, ייערך חלקו השני של המבצע שבו יעבור המיקוד לפעילות גבייה מחייבים ואכיפה. בשני הימים יפעלו הצוותים בו זמנית בערים בכל רחבי הארץ. לצורך המבצע חולקה הארץ לארבעה מחוזות: צפון, דרום, מרכז ות"א, כשבכל מחוז מוביל את הפעילות אחד ממנהלי משרדי מע"מ האזוריים במחוז, תוך התמקדות בתחום עיסוק ספציפי.

בין היתר, הביקורות נערכות בעסקים בתחום ההובלה וההסעות הדורשים החזר בלו על הסולר, עוסקים בענף מיזוג האוויר, בחנויות לממכר טבק נרגילות ועוד. התחומים המשתתפים במבצע נבחרו בקפידה לאחר פעילות מודיעינית נרחבת, בה הוחלף מידע בין מחלקות המודיעין של כל היחידות בארץ במטרה להצליב נתונים ולגלות דפוסי פעולה בעייתיים. כחלק מהפעילות היום הוזמנו לחקירה עוסקים שהמידע המודיעיני העלה חשד בעניינם.

בין המטרות שרשות המסים סימנה לעצמה במבצע: איסוף מידע מודיעני המושתת על נתונים עדכניים מהשטח, איתור עוסקים שאינם רשומים, העצמת אלמנט ההרתעה של רשויות המס כלפי משתמטים מרישום, דיווח ותשלום מס אמת, בגין פעילותם העסקית והוצאת שומות בהתאם למציאות המתגלה בשטח. כמו כן, ייערך מבצע מיוחד של אכיפת עיקולי צד ג' - כלומר גביית חובות קיימים לרשות המסים באמצעות גורמים שלישיים שחייבים בעצמם כספים לעוסקים בעלי חוב לרשות. נהיד מכבי, סמנכ"לית בכירה במחלקת מע"מ, אמרה כי "המבצע הוא ביטוי לאינטרס הציבורי-חברתי של הוקעת עברייני מס, כדי להבטיח את שוויון האכיפה".

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל רשות המסים, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר, ע"י עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.