יורש לגרסטל: אברהם טל - נשיא המחוזי מרכז בלוד

שופטי המחוזי בלוד כתבו מכתב לנשיא העליון אשר גרוניס ולשרת המשפטים לבני, וביקשו מהם למנות את טל, שהתמודד על התפקיד מול השופט ג'ורג' קרא מהמחוזי בתל אביב. השופט, המכהן כיום כסגן נשיא, ייכנס לתפקידו בשבוע הבא, עם סיום כהונתה של גרסטל /

יורש להילה גרסטל: השופט אברהם טל נבחר היום (ד') לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, והוא ייכנס לתפקידו בשבוע הבא, עם סיום כהונתה של גרסטל בתפקיד הנשיאה הראשונה של בית המשפט המחוזי מרכז. ב-31 במארס תסיים גרסטל את כהונתה במחוזי, ולמחרת היום תתחיל בתפקידה החדש, כנציבת תלונות הציבור על הפרקליטות וגופי התביעה. טל התמודד על התפקיד מול השופט ג'ורג' קרא מבית המשפט המחוזי בתל אביב, שהגיש גם הוא מועמדות לתפקיד נשיא המחוזי בלוד.

טל, בן 65, משמש זה יותר משש שנים סגן נשיא בבית המשפט המחוזי מרכז. הוא למד משפטים באוניברסיטת תל אביב, התמחה בפרקליטות ובמשך 14 שנה שימש תובע בפרקליטות מחוז תל אביב פלילי. לפני 24 שנים מונה טל לשיפוט, תחילה בבית משפט השלום ברמלה, בהמשך בשלום בתל אביב, והחל משנת 2000 מונה לשופט מחוזי בתל אביב, שם כיהן עד לפתיחתו של בית המשפט המחוזי מרכז, אז עבר אליו יחד עם צוות ההקמה של בית המשפט, בראשות הנשיאה המייסדת גרסטל. טל מקובל על כל שופטי המחוזי בלוד, ונחשב ליורש הטבעי של גרסטל בתפקיד. שופטי המחוזי אף כתבו מכתב לנשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס ולשרת משפטים ציפי לבני, וביקשו מהם למנות את טל לתפקיד.

תיקים מתוקשרים ומעוררי עניין

טל יושב בשנים האחרונות בראש הרכב פשעים חמורים, ודן בשורה של תיקים מתוקשרים ומעוררי עניין. בתפקידו זה הוא דן, בין היתר, בכתב האישום נגד שמעון קופר, הנאשם ברצח שתיים מנשותיו. נטען נגד הרכב השופטים כי הוא נוטה לטובת התביעה, כשאישר לפרקליטות לתקן את כתב האישום ולהוסיף אישום נוסף, הנוגע לרצח אישה נוספת על ידי קופר. טל דן גם באישום נגד שושן ברבי, הנאשם בדריסה למוות של שלוש נשים, בעבירות הריגה, הפקרה לאחר פגיעה, נהיגה בשכרות ועוד. בנוסף, הרכב בראשותו דחה את ערעורו של דרור אלפרון על הרשעתו בעבירה של איומים. "הנאשם התקרב לרכב שבו ישב המתלונן", כתבו השופטים, "חבש את הקפוצ'ון לראשו, דפק על חלון הרכב, ולאחר דין ודברים עם המתלונן אמר לו - 'מלאך המוות בא לקחת אותך'".

עם זאת, הרכבים פליליים שבראשם ישב טל לא היססו גם לזכות נאשמים בעבירות חמורות, מחמת הספק הסביר. כך, זוכה מאיר קריאף, שהואשם ברצח של מפעיל מקום הימורים, שלו היה חייב הנאשם אלפי שקלים. "מכלול הראיות שהובאו בפנינו מעלה חשדות כבדים", כתבו השופטים, "תהיות ונושאים בלתי פתורים בהתייחס להתנהלות הנאשם בליל הרצח. חרף ההתרשמות השלילית ממהימנות הנאשם ואמינות גירסתו, הרי שהקשיים הראייתיים מותירים ספק סביר בדבר אשמתו".

זיכה נאשם בפיטום בלתי חוקי

הרכב בראשות טל זיכה גם, במסגרת ערעור, אדם שהורשע בפיטום בלתי חוקי של אווזים, ואף זיכוי זה נבע מחמת הספק. "אין בזיכוי זה כדי להכשיר את שיטת פיטום האווזים שבערעור, שכן הזיכוי מבוסס על כך שהמדינה לא הציגה בפני בית המשפט ראיות מספיקות, מעבר לספק סביר, שלפיה יש בשיטה זו משום עבירה על החוק שבו הואשם הנאשם".

לפני כחודש, קיבל הרכב בראשות טל עתירה מינהלית נגד ועדת השחרורים על קיצור שליש מעונשו של עופר גמליאל, המרצה עונש של 15 שנות מאסר בגין פעילות חבלנית במסגרת "מחתרת בת-עין". טל החליט להתערב באופן חריג בהחלטת ועדת השחרורים, תוך שהדגיש את החומרה הרבה של העבירות שבהן הורשע גמליאל, וכן את מסוכנותו של גמליאל כיום.

צנוע, מופנם וחף מגינוני כבוד; "לפעמים מגיע לביהמ"ש באוטובוס"

אלה לוי-וינריב וחן מענית

אברהם טל מוכר בקהילה המשפטית כאחד השופטים הצנועים והמופנמים. הוא מתייחס לכולם - נאשמים המופיעים בפניו ועורכי הדין - כשווים, וחף מגינוני כבוד המאפיינים לעיתים שופטים אחרים. כך, לא פעם ניתן היה לראות אותו יורד במעלית של עורכי הדין והמתדיינים בבית המשפט, ולא במעליות האחוריות המיוחדות לשופטים בלבד. עורך דין המופיע בפניו רבות מספר, כי "הוא איש צנוע מאוד, שמגיע לפעמים באוטובוס לבית המשפט וגם נוסע לבלומפילד למשחקי הפועל תל אביב באוטובוס".

לדברי אותו עו"ד "הוא מאוד קורקטי ומתנהג ומתנהל בצניעות כאחד העם, במובן החיובי". טל חובב אופרה, ובתקופה בה שפט בבית המשפט המחוזי בת"א נהג ללכת ברגל, לאחר שעות עבודה רבות, לבית האופרה במשכן לאומנויות הבמה.

עורכי הדין הפליליסטיים, המופיעים בפניו תדירות בתיקי רצח, אונס ועבירות חמורות נוספות, מעריכים את טל כשופט קשוב, אך גם מחמיר בפסיקותיו, אשר בד"כ נוטות להרשעה ולא לזיכוי. "הוא לא מבית הלל. הוא מבית שמאי. הוא מחמיר בפסיקות שלו, אבל הוא הוגן במהלך כל ההליך", אומר עו"ד פלילי ותיק.

עו"ד אבי חימי מוסיף, כי "השופט טל הוא איש משפט מנוסה אשר מייחדת אותו היכולת לעבוד בתנאי לחץ קשים השוררים בבתי המשפט. הוא איש ארגון יוצא מן הכלל, מקשיב לטענות הצדדים ובעל כושר החלטה מהיר, ולכן אין לי ספק שהבחירה היא נכונה, הוא ימשיך לקדם את בית המשפט המחוזי מרכז ומהווה תחליף ראוי לנשיאה גרסטל".