קומבינת הנפוטיזם של מנכ"ל "אסף הרופא"

כך סידר ד"ר דוידזון הכנסה נוספת לרופאים שלו ■ משרד הבריאות: "זו עבירה" ■ דוידזון: "זה רק תואר לאפשר להם להרוויח יותר 'בחוץ' כדי שיישארו אצלנו"

באופן אירוני, אם מנכ"ל בית החולים הממשלתי אסף הרופא ד"ר בני דוידזון לא היה ממנה דווקא את החתן שלו ד"ר קובי סתיו למנהל יחידה שמעולם לא הוקמה או אושרה כדין (נוירו-אורולוגיה), לא היה לנו מושג שמדובר בשיטה.

"בעשור האחרון הענקנו 'מינויים פנימיים' לכ-20 רופאים, ואחד מהם הוא אכן החתן שלי", הסביר דוידזון לראשי משרד הבריאות שביררו עמו את הסוגיה לאחר פניית "גלובס" ונותרו עם פה פעור. מינוי פנימי, נקדים ונאמר, זו המצאה מפוקפקת במקרה הטוב, או עבירה לכאורה על סעיף 24 לפקודת בריאות העם, כפי שמבהירים במשרד הבריאות. כדי למנות מנהל יחידה קודם צריך אישור ממשרד הבריאות להקמת יחידה, ורק לאחר מכן יש צורך בפרסום מכרז שמנוהל על ידי נציבות שירות המדינה. באסף הרופא החליטו פשוט "לדלג" על שני התנאים האלה ולתרץ את הדבר בכך שהמינוי נעשה ללא תוספת שכר בצדו.

"זה רק 'טייטל', תואר מקצועי", הסביר דוידזון. והוא גם סיפק הסבר מדהים למדי: תואר של מנהל יחידה מאפשר לרופא להיכנס לרשימת יועצי העל של הביטוחים המשלימים כמי שמוסמכים להעניק חוות דעת נוספת בתשלום. לדבריו, כניסה לרשימה כזו משמעותה "הכנסה גדולה" לרופא, ובכך מתאפשר לבית החולים לשמר רופאים מבטיחים מבלי לשלם להם שקל נוסף מתקציב ביה"ח, ודאי כל זמן שאין לכך תקנים רשמיים.

דוידזון טען כי זו פרקטיקה שנהוגה בבתי חולים נוספים, ורמז לבכירים במערכת הבריאות "לרדת מהעניין" כדי לא לפגוע בבתי החולים ובהכנסות של הרופאים.

דוידזון, שמשמש במקביל גם כיועץ הרפואי של חברת התעופה אל על, טוען בצדק כי במשך שנים סירבה המדינה לאשר הקמה של יחידות חדשות בבתי החולים הממשלתיים ובכך נמנע קידומם של רופאים מוכשרים, שמצאו עצמם מחוזרים בבתי החולים של שירותי בריאות כללית ואפילו מעבר לים. רק לאחר מאבק ממושך אושרו כ-18 יחידות חדשות באמצע העשור הקודם, אבל זה היה טיפה בים.

ובכל זאת, חשיפת השיטה של דוידזון עוררה מבוכה רבה במשרד הבריאות. שם הבינו במהרה כי מדובר לא פחות מהטעייה לכאורה של מבוטחים, שעלולה לחשוף את בית החולים הממשלתי ולמעשה את המדינה לתביעות. מדוע? בשביל זה צריך להבין את השיטה: תואר של מנהל יחידה הוא אחד מתנאי הסף לפחות של חלק מהביטוחים המשלימים של קופות החולים לצורך כניסה לרשימת יועצי העל שמעניקים חוות דעת שנייה בתשלום.

מהסיבה הזו, טרחה הנהלת בית החולים והעבירה לביטוחים המשלימים מסמכים ובהם כתב מינוי שהעניקה ההנהלה לרופא כמנהל יחידה. כתב המינוי של ד"ר סתיו, חתנו של דוידזון, חתום למשל על ידי דוידזון עצמו. הנהלת "כללית מושלם" קיבלה לידיה את המסמך הזה בצד המלצה מצד סגן מנהל ביה"ח ד"ר יצחק שרף, שהגדיר גם הוא את סתיו כמנהל היחידה לנוירו-אורולוגיה - יחידה שכאמור לא אושרה על ידי משרד הבריאות. למעשה, גם באתר הרשמי של אסף הרופא אין זכר ליחידה כזו, אלא למרפאה בלבד, שמעמדה נחשב פחות.

לעומת זאת, באתר הקליניקה הפרטית של ד"ר סתיו הוא בהחלט מציג את עצמו כמנהל יחידה באסף הרופא. בית החולים הממשלתי סיפק את התואר, הכסף הגדול יגיע כבר מהביטוח המשלים ומהקליניקה. לאזרח שיושב בבית ועובר על רשימת היועצים של הביטוח המשלים אין שום דרך לדעת שמנהל היחידה שמופיע ברשימה אינו באמת מנהל יחידה - ומכאן החשש להטעיה. גם בקופ"ח כללית הבהירו כי לא היה להם מושג, וכי לא הייתה להם סיבה לפקפק לאור המסמכים שהוגשו.

"הונאה של הציבור"

"מה שאתה מתאר זה לא רק הונאה כנגד הביטוח, זו רמאות ענקית והונאה של הציבור", טוען בשיחה עם "גלובס" מבקר הפנים לשעבר של משרד הבריאות, אריה פז. לדבריו, "מקומם מאוד וחמור שבעתיים שדבר כזה נעשה על ידי עובד מדינה שאמון על האינטרס הציבורי". דוידזון טוען מצדו כי לא מדובר בהטעיה, וכי אין זה מעניינה של קופת החולים להתערב במינוי פנימי של בית החולים.

מנהל בית חולים ממשלתי אחר שעמו שוחחנו העלה בעיה נוספת בשיטה, שלדבריו לא נהוגה במוסד אותו הוא מנהל: "הדבר הזה לא קיים אצלנו כי אם אני נותן למישהו מינוי בלי לתת לו את התנאים שנגזרים מהמינוי לרבות שכר, אני חשוף לתביעה עוד כמה שנים כשהוא יעזוב למקום אחר או ייצא לפנסיה. הרופא יכול להגיד 'נכון שחתמתי שאני מתמנה לתפקיד ללא תוספת שכר, אבל לא הייתה לי ברירה ואני רוצה עכשיו את הכסף שמגיע לי'. אני יכול להבין ארגון שרוצה לחסוך בכסף תוך פתרון שמעניק לעובד הכנסה ממקור חיצוני, אבל במקרה הזה מדובר לדעתי בחוסר אחריות בהיבט האקטוארי".

גם בנציבות שירות המדינה זעמו על שיטת המינויים של דוידזון, והתעכבו במיוחד על המקרה של חתנו, ד"ר סתיו. אם מינוי של מנהל יחידה מצריך מכרז, טוענים שם, קל וחומר שצריך היה לנהוג בזהירות המרבית כשמקדמים קרוב משפחה. בנציבות מבהירים כי על הנהלת אסף הרופא היה לדווח לנציבות על העסקתו של סתיו, ולא מקבלים את ההסבר של דוידזון לפיו גורם בנציבות אישר לפני למעלה מעשר שנים להעסיק את סתיו באמצעות קרן המחקרים של אסף הרופא לצורך ביצוע התמחותו. דוידזון טוען כי לא העלה על הדעת לאשר מחדש את העסקתו של סתיו אחרי שהאחרון סיים 'התמחות על' באוסטרליה, וכי מעולם לא נדרש לכך.

בנציבות, לעומת זאת, מזכירים כי שלחו למנהלי בתי החולים חוזרים שחייבו דיווח על קרובי משפחה גם ביוני אשתקד וגם בינואר האחרון. במקביל, בימים הקרובים צפויה נציבות שירות המדינה להוציא חוזר לכלל מנהלי בתי החולים הממשלתיים, ובו הבהרה כי אם מי מהם ביצע "מינויים פנימיים" שלא לפי הכללים, הרי שהם נעשו בחוסר סמכות וכי יש בהם כדי להטעות את הציבור. בנציבות יבהירו כי במקרים כאלה יש לראות את המינויים כבטלים.

בתגובתו של ד"ר דוידזון הדגיש מנהל אסף הרופא כי הוא פעל בתום לב כדי להיטיב עם רופאיו ולמנוע את בריחתם לבתי חולים אחרים. "כל מי שנזעקים עכשיו לא עשו כלום כדי לאשר תקנים בעבר, אז למה הם מגלגלים עכשיו עיניים לשמיים? הם לא עשו שום דבר כשברחו לנו רופאים. ממתי נציבות שירות המדינה אחראית לקידום מקצועי? לפחות בעבר, מנהל הרפואה במשרד הבריאות ידע על המינויים הפנימיים האלה, ואני אומר לך שזה לא קרה רק באסף הרופא. אז אני אולי הקורבן היומי של התקשורת, אבל אני לא עבריין ולא פשעתי".

דוידזון הוסיף עוד כי בשנה האחרונה הפסיק לבצע "מינויים פנימיים" לאחר שקיבל מספר תקנים ל"מנהלי שירות" בזכות הסכם הרופאים מסוף 2011. דוידזון מדגיש עוד, כי בכל מקרה של מינוי מנהל יחידה ללא אישור משרד הבריאות, הדבר נעשה לאחר שמנהל המחלקה הבהיר כי מדובר ברופא המקצועי והמתאים ביותר לתפקיד.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "מינוי רופא למנהל יחידה כמוהו כהקמת יחידה, ועל כן מינוי כזה ללא אישור המשרד מהווה עבירה על סעיף 24 לפקודת בריאות העם".

הבת מנהלת את הקניון

מסתבר כי גם מקום עבודתה של עינב סתיו, בתו של ד"ר דוידזון ורעייתו של ד"ר קובי סתיו, לא רחוק מהשניים. כשחזרה לפני כ-4 שנים מאוסטרליה, שם עבר כאמור בעלה התמחות-על, הזדמן לה תפקיד כמנהלת קניון "אסף סנטר", שהוקם לפני 7 שנים במתחם בית החולים. הקניון הוקם באמצעות מכרז BOT שנוהל על ידי משרדי האוצר והבריאות תוך שיתוף הנהלת ביה"ח, ולפיו יזם פרטי יקים מכספו את הקניון ויתפעל אותו למשך 25 שנים, כאשר לאחר תקופה זו הבעלות תעבור לידי בית החולים. לפי משרד הבריאות, כל המתמודדות במכרז פרשו בטענה לחוסר כדאיות לאור התנאים שהוצבו, למעט מתמודדת אחת שנותרה וגם זכתה: קבוצת משולם-לוינשטיין.

על פי ההסכם, החברה אמורה הייתה להעביר במשך 25 שנים שיעור מזערי מההכנסות, שהוגדר כ"פרומיל". לדברי דוידזון, היה זה שיעור נמוך במיוחד, ולכן הוחלט לבסוף להמיר את התמלוגים השוטפים לסכום חד-פעמי שישולם לבית החולים. על פי משרד הבריאות, מדובר על 150 אלף שקל בלבד (!) - זאת מעבר לסכום שנדרש היזם לשלם למינהל מקרקעי ישראל עבור הקרקע. לצורך השוואה, בשנות ה-90' קיבל איכילוב 30 מיליון דולר מהיזם משה אביב עבור הקמה והפעלה של "מרכז ויצמן" (היום בבעלות מגדל) למשך 99 שנים. במתחם קניון אסף סנטר בנתה לוינשטיין גם מלון עסקים ("שדות") וחניון צמוד בתשלום.

נחזור לענייני המשפחה: בהסבר שהעביר למשרד הבריאות טען דוידזון כי לוינשטיין מינתה את בתו מיוזמתה וכי הוא רק נשאל על ידה אם זה בסדר מצדו. ואולם, בשיחה עם "גלובס" אמר: "שאולי לוטן (המנכ"ל והבעלים של לוינשטיין) שאל אם אני מכיר מישהו לצורך ניהול הקניון, אז אמרתי לו שהבת שלי ניהלה בעבר את השיווק במספר קניונים והיא חזרה עכשיו לארץ (בתו אישרה את הדברים בשיחה עם "גלובס" - ש.נ). הוא הציע לה והיא הסכימה".

בהמשך הסביר עוד דוידזון כי "לוטן אמר לי 'תגיד, אנחנו יושבים פה פיזית בבית החולים - יהיה לך נוח אם אעסיק את הבת שלך?'". לדבריו, לא הייתה לו התנגדות משום שהוא משוכנע כי היא נבחרה בשל כישוריה. שאולי לוטן אישר ל"גלובס" כי דוידזון העלה את שמה של בתו כמועמדת לתפקיד וכי היא הועסקה לאחר שנמצאה מתאימה.

דוידזון מבהיר כי אין יחסי גומלין בין בית החולים להנהלת הקניון ולוינשטיין, אבל מודה כי ישנם עניינים שוטפים, הקשורים בלוינשטיין, שמחייבים את מעורבותו: "יש קשר שוטף. הם (לוינשטיין) רוצים עכשיו למשל לפתוח קליניקות לתיירות מרפא ואני לא נותן להם. בכל זאת הם נמצאים מטר מבית החולים ויש דבר אחד שהקשר הזה מחייב וזה שהם לא יכולים להזיק לבית החולים".

עינב סתיו מסרה בעניין: "אין שום קשר לאבא שלי במינוי הזה. הקניון הוקם לפני שהגעתי לכאן, ובעבר עבדתי במספר רב של קניונים כמנהלת שיווק".

ד
 ד