מנכ"ל רוזטה ג'נומיקס: "קפיצה במכירות שלנו מעבר לפינה"

לקראת פרסום דוחותיה של רוזטה באפריל, המנכ"ל קן ברלין אופטימי לגבי חתימת הסכמים עם חברות ביוטק גדולות, ומעבר לרווחיות ■ האם יש גיוס באופק? "בינתיים, יש לנו מימון מספיק עד 2015"

לפני כשנה וחצי, הייתה חברת הדיאגנוסטיקה רוזטה ג'נומיקס במחנק פיננסי והיה חשש סביר להמשך קיומה. שלושה גיוסי הון ציבוריים ברצף, בהיקף של כ-42 מיליוון דולר, הוציאו את החברה מן הבוץ. זה קרה בתחילת ובאמצע שנת 2012, כשאף חברה קטנה בתחום הביומד לא חלמה שגיוס כזה בוול סטריט הוא אפשרי.

אך הנס קרה, החברה שבה לפעילות מלאה, הרחיבה את מרכז המו"פ ברחובות ל-18 עובדים ואת צוות המכירות למספרים דומים, ובמהלך 2013 אף הודיעה מספר הודעות משמעותיות: למשל על קבלת שיפוי ביטוחי מהביטוח הממשלתי האמריקאי (מדיקר) לבדיקה המובילה שלה, לאבחון מקורו של סרטן שלא סווג, וכן על הסכם למתן שירותים בתחום התמחותה לחברת ביוטק גדולה - לא הרבה כסף אבל גושפנקא למדע שלה. כעת עומד שווי החברה על 53 מיליון דולר, לאחר שבחודש האחרון קפצה מנייתה ב-46%.

זמן מצוין לגייס שוב? "אין לנו כוונה לגייס לפחות עד שיתפרסמו הדוחות שלנו ל-2013", אומר קנת ברלין, מנכ"ל החברה. אלה אמורים להתפרסם ב-1 באפריל, והחברה משדרת אופטימיות סביבם. רוזטה ג'נומיקס נסחרת בבורסת ה-Nasdaq Capital ומחויבת רק בדוחות חצי שנתיים.

במחצית הראשונה של 2013 כבר רשמה הכנסות של 193 אלף דולר - עדיין סכום נמוך מאוד אבל גבוה פי 4 מההכנסות בתקופה המקבילה. במכתב למשקיעים מדצמבר דיווחה החברה כי נובמבר 2013 היה חודש שיא עבורה, וכי היא מעריכה שתמכור עד סוף השנה בדיקות במחיר לצרכן של יותר ממיליון דולר. מאחר שיש לה מעבדה בבעלותה, הנתח שלה מההכנסות אמור להיות גבוה יחסית. כן אומר ברלין, כי נתאכזב אם לא נחתום לפחות הסכם אחד נוסף השנה עם חברה גדולה".

"רוזטה ג'נומיקס מעולם לא הייתה במצב טוב יותר", אומר ברלין. "אנשים אולי יגחכו, אבל עכשיו אני באמת מאמין שהקפיצה במכירות שלנו מעבר לפינה".

מדוע יגחכו? כי ברלין אומר זאת מאז השקת המוצר בסוף 2010. מאז החברה רכשה מעבדה לביצוע הבדיקות שלה, מכרה אותה כשחתמה על הסכם עם מעבדה גדולה אחרת, סיימה אותו והקימה מחדש מעבדה משלה, נפלה לתהום חוסר נזילות כאמור והתרוממה ממנה, ותוך כדי כך לא הצליחה להגיע למכירות של יותר מ-300 אלף דולר בשנה.

"עשינו גם השנה שינוי משמעותי בפעילות המסחרית שלנו", אומר ברלין. "הבנו שצוות מכירות שמבין בפארמה לא יצליח למכור את המוצר, והחלפנו אותו בצוות עם ניסיון בדיאגנוסטיקה".

המוצר המסחרי המוביל של רוזטה מאפשר איתור רקמת המקור של סרטן גרורתי שמקורו אינו ידוע. מדובר במוצר שבשיאו יגלגל כנראה לא יותר מכמה עשרות מיליוני דולרים, לא מוצר ענק, אבל מוצר אמיתי שכבר קיים בשוק וחברות הביטוח מתעניינות בו. "אנחנו מאמינים כי עם המוצרים שכבר השקנו, נוכל להגיע לרווחיות", אומר ברלין. "בינתיים, יש לנו מימון מספיק עד 2015".

לאחרונה הודיעה החברה כי בנוסף למוצר המוביל שלה, ושני מוצרים נוספים שכבר נמצאים בשוק לאבחון סרטן הריאות וסרטן הכליות, היא מתכוונת להשיק מוצר נוסף בתחום הסרטן בכל שנה, כדי לנצל טוב יותר את מערך המכירות שלה הפונה לאונקולוגים. המוצר המיועד להשקה ב-2015 הוא לאבחון סרטן בבלוטת התריס, באופן שיאפשר הוצאה של חלקים קטנים יותר מהבלוטה גם כשישנו חשש לממאירות. חברה בשם Veracyte נמצאת בשוק עם מוצר מקביל, לו היא חוזה מכירות של 40 מיליון דולר השנה, ושוויה עומד על 232 מיליון דולר.

לדברי ברלין, "אמנם הם הגיעו לשוק ראשונים, אבל המוצר שלנו לדעתנו מאפשר שימור של חלקים נרחבים יותר מבלוטת התריס. הם עשו את עבודת בניית השוק, ואנחנו נכנסים שניים. במוצר אבחון מקורות הסרטן, אנחנו אמנם מובילים את השוק יחד עם חברה אחת נוספת, אבל גם צריכים לבנות אותו".

בין המוצרים בפיתוח, ישנם כאלו שהחברה אינה יכולה להביא לשוק לבד, אך יש להם פוטנציאל למסחור. ביניהם: בדיקות לאיתור מראש של סיכון לאי ספיקת לב ולאלצהיימר; בדיקה לאבחון דחיית שתל המפותחת עם בי"ח בילינסון; ואפילו מוצר אחד שאינו אבחוני, אלא תרופה לטיפול במחלה הוויראלית CMV. היום יש תרופות מצליחות לשוק זה, אבל ברלין מעריך שרוזטה תוכל לפתח חלופה טובה יותר. "כל המוצרים הללו הם בעלי סיכון גבוה ופוטנציאל גבוה, ולכן יפותחו כנראה עם שותפים, או יימכרו בשלב מוקדם כדי לממן את יתר הפעילות. כמו כן, ייתכן שנמכור חלק מהקניין הרוחני שלנו. כך שיש לנו מקורות מימון אפשריים מלבד גיוס נוסף, והפלטפורמה הטכנולוגית שלנו מאוד רב גונית".

- בעבר התגאיתם בכך שיש לכם את ספריית הפטנטים הרחבה ביותר בתחום ה-MicroRNA, בו אתם מתמחים. עד מתי תקפים הפטנטים הללו?

ברלין: "ביהמ"ש העליון בארה"ב קבע כי אי אפשר 'לפטנט את הטבע', וזה הציב סימן שאלה לגבי חלק מהפטנטים שלנו על רצפי MicroRNA מסוימים, אבל יש לנו פטנטים מאוד חזקים על תהליך העבודה שלנו, שמשכם עד מעבר ל-2020. כמו כן, יש לנו ידע וניסיון וסודות מסחריים בתחום שאין לאף אחד אחר. אין עוד חברות שפועלות בטכנולוגיה שלנו בתחום הדיאגנוסטיקה לבדו, אם כי החברות MiRNA ורג'ולוס פועלות בטכנולוגיה זו לפיתוח תרופות, ויש להן מעט פעילות אבחונית. זה דווקא יכול להיות בסיס לשיתוף פעולה".

האם 3 ימים של ירידה חדה במדד הביוטק מסמנים שינוי מגמה?

מדד נאסד"ק ביוטק רשם ירידות של כ-11% בחודש האחרון, מהם 8.92% בחמשת הימים האחרונים. אתמול (ג') דווקא נרשמה עלייה זעומה של 0.11%, אולם המגמה הכללית של הימים האחרונים שלילית. מדד זה הוא האינדיקטור שמשך מעלה את כל תחום הביומד בשנתיים האחרונות, עם עליות מטורפות של 150% מתחילת 2012 ועד השיא לפני כחודש. מזה זמן מה מתלבטים בתחום הביומד אם ישנה בועה, ומשקיעים מסוימים מחפשים סימנים לסופה.

הירידה במדד מתבטאת גם בירידה במחירי החברות הישראליות שהונפקו בשנה האחרונה בנאסד"ק. למעט אבוג'ן, שדיווחה על חוזה חדש, כולן חוו ירידות בימים האחרונים.

ירידה במדד יכולה להשפיע לא רק על החברות הנסחרות אלא גם על הצנרת האדירה של חברות שמתעניינות בהנפקה, הכוללת כעת את ביובלאסט שכבר הגישה תשקיף, וכן את פואמיקס, נוירודרס, ארגו, VBL, מאפי, סיילנסיד, מקרוקיור, וכנראה גם נוספות הפועלות מאחורי הקלעים.

ליומיים הקרובים נקבעו בוול סטריט 11 הנפקות, מהן שתיים בתחום מדעי החיים ורוב האחרות בתחום האינטרנט, שגם לגביו מדברים על בועה. הצלחתן יכולה להוות סימן אם אכן חלון ההנפקות פתוח לרווחה.