סכסוך בין היבואן לשעבר של טויוטה ולקסוס לבין חתנו

סכסוך משפחתי בין היבואן לשעבר של מכוניות טויוטה ולקסוס, לבין חתנו לשעבר הבעלים של סוכנות הביטוח "מ.ד. תשובה" ■ נטען, כי דגמי וג'ורג' חורש ביצעו הונאת מס בעסקת מכירת מניות תוך אי-דיווח על תמורה של 140 מיליון דולר

סכסוך משפחתי בין איש העסקים, עזרא דגמי, היבואן לשעבר של מכוניות טויוטה ולקסוס, לבין חתנו לשעבר, מגיע לבית המשפט וגורר אל לב המחלוקת גם את ג'ורג' חורש, הבעלים הנוכחי של סוכנות הרכב,יוניון מוטורס.

בתביעה שהגיש בתחילת השבוע החתן לשעבר של משפחת דגמי, תומר תשובה, הבעלים של סוכנות הביטוח "מ.ד. תשובה", נגד בני-הזוג עזרא והגר דגמי, ונגד גרושתו, דורין דגמי, בתם של השניים, נטען כי בני משפחת דגמי "שמו לעצמם למטרה למוטט את סוכנות הביטוח שלו, כאשר "כל האמצעים כשרים לשם כך", "תוך התנהלות אגרסיבית וכוחנית, שנועדה לבוא חשבון עם אתו על כך שהעז להתגרש מדורין".

חברת יוניון מוטורס וחורש - שהינו גם בעל הזיכיון בישראל של חברת האופנה H&M ושל חברת "מקסימה", הפועלת בתחום הגז, וכן שותף בשליש ממניות חברת ההשקעות בנדל"ן JTLV - לא היו מעורבים בסכסוך המשפחתי בין תשובה למשפחת דגמי. ואולם, הם נגררו אליו בעל כורחם במסגרת תביעתו של תשובה. בתביעה טוען תשובה כי דגמי וחורש ביצעו הונאת מס בעסקת מכירת מניותיו של עזרא דגמי ביוניון מוטורס לחורש ב-2005, תוך אי-דיווח על תמורה בהיקף של 140 מיליון דולר.

לטענת תשובה, בחישוב תמורת מכר המניות, לפי שווי של 340 מיליון דולר היה אמור דגמי לקבל סך של כ-68 מיליון דולר, ובניכוי מס - כ-51 מיליון דולר.

ואולם, לטענתו, בניסיון לחמוק מתשלום המס דיווחו השניים על מחיר מכירה כוזב לכאורה בהיקף 200 מיליון דולר, ולא על המחיר האמיתי. בהמשך, נטען, לאחר כ-14 שנים שבהן חורש ודגמי לא משכו משכורות, קיבל דגמי "לפתע" משכורת "חודשית" בסך של 21 מיליון שקל ברוטו.

הטענות על הונאת המס לכאורה, נטענות רק כחיזוק לשאר טענותיו של תשובה בתביעה על כך שמשפחת דגני פועלת למוטט את סוכנות הביטוח שלו. הגם שאין קשר בין הטענות על הונאת המס לתביעה, מציין אותה תשובה בתביעה לטענתו כ"דוגמא מאלפת לאופן התנהלותם של הנתבעים, אשר אינם בוחלים בביצוע פעולות חמורות ודיווחים כוזבים, ככל שהם סבורים שיש בדבר להועיל להם". ואולם, מקורות המכירים את עסקת מכירת המניות טוענים כי הדברים כפי שהוצגו בתביעה אינם נכונים, ורשות המסים מכירה היטב את כל הכספים שהועברו בעסקת המכר.

"פגיעה במוניטין"

עיקר טענותיו של תשובה בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד טל בננסון, סובבות סביב הפסקת ההתקשרויות של יוניון מוטורס עם סוכנות הביטוח שלו. לטענתו, ב-1999 העניקה יוניון מוטורס לסוכנות הביטוח שלו את הזכות לשווק מוצרי ביטוח באולמות התצוגה של טויוטה, לרבות בסוכנויות משנה של טויוטה, וכן לשווק ולמכור מוצרים פנסיוניים לכל עובדי יוניון מוטורס. מהלך זה, נכתב, הביא להצלחה כבירה ולחדירת הסוכנות שלו לסוכנויות רכב נוספות על סניפיהן הרבים ברחבי הארץ. במרוצת השנים, נטען, הלכו והתרחבו עסקי הביטוח של החברה של תשובה, אולם ליבת הפעילות הייתה ונותרה סוכנות הרכב של טויוטה ולקסוס על סניפיה, שהיוו חלק מהותי מלקוחותיה.

לפי התביעה, הדברים השתנו לאחר גירושיו של תשובה מבתו של עזרא דגמי ב-2012. אז, לטענת תשובה, החלו עזרא דגמי ורעייתו לפעול כדי להזיק לו באמצעות פגיעה אנושה בהכנסות סוכנות הביטוח שלו ובמוניטין שלו. וזאת, לכאורה, בסיועו של חורש. כך, לטענת תשובה, עובדי יוניון מוטורוס וסוכנויות המשנה של טויוטה קיבלו הנחיות מפורשות מהם להפסיק לעבוד עם תשובה וסוכנות הביטוח שלו, תוך השמצתם והטלת דופי בהתנהלותם. עוד נטען, כי דגמי ורעייתו פנו לגורמים בכירים ביוניון מוטורוס, בהם חורש, כדי לגרום להם להפסיק את קשריהם עם תשובה.

"מאמצים להכשלת הסוכנות"

עוד טוען תשובה, כי גרושתו, דורין, שהינה בעלת מניות בסוכנות הביטוח שבבעלותו, הצטרפה אף היא למאמצי הכשלת הסוכנות, ופועלת בניגוד לטובת הסוכנות, מתוך שיקולים ומניעים זרים ולא ענייניים, העומדים בסתירה לחובותיה כלפי הסוכנות כבעלת מניות בה.

לפי כתב התביעה, לא פחות מ-1,152 לקוחות קיימים, שרכשו ביטוח מקיף וחובה דרך סוכנויות יוניון מוטורוס , בחרו לא לחדש את הפוליסות החל מיוני 2012, ועד לנובמבר 2013. כמו כן, לטענת תשובה, ההתנכלות האמורה גרמה לו לנזק של יותר מ-2 מיליון שקל בשנה מלקוחות חברת ביטוח אחת, ונזקים רבים נוספים.

תשובה מבקש מבית המשפט להוציא צו מניעה נגד דגמי וחורש, כי יחדלו לפנות אל לקוחותיו בעבר ובהווה בכל צורה שהיא, וכן כי יורה להם לאפשר לו ולסוכנות הביטוח שלו לחזור ולעבוד עם חברת יוניון מוטורס.

מיוניון מוטורס נמסר בתגובה: "מדובר בתובעים אשר מנסים להשחיר את פניה של יוניון מוטורס ושל בעליה, על רקע סכסוך משפחתי בין התובעים לבין בעל מניות לשעבר בחברה. נדגיש, כי העסקה כולל המבנה המלא והשלם שלה דווחו והוסדרו מול רשויות המס בישראל".

עזרא דגמי מסר בתגובה בשם המשפחה: "שום דבר ממה שנכתב בתביעה אין לו אחיזה במציאות, והאמת תיחשף בבית המשפט".