עוזי מחלב נשר מביה"ס בכיתה ג' - ומגלגל 1.1 מיליארד ש'

בעלי "עוף עוז" בראיון ל"גלובס": "רשתות השיווק מתאמות את מחירי העופות" ■ מחירי העופות גבוהים? "מה רוצים, שנוריד את המחיר ונפסיד? זו בושה להרוויח כסף?" ■ וגם, הדרך שעשה משכונת התקווה עד להתעשרות הגדולה

בסוף כיתה ג' עזב עוזי מחלב (61) את בית הספר. ההורים עברו מהקריות לשכונת התקווה בתל-אביב, ומחלב לא מצא עניין בלימודים והחל לעבוד כמורט נוצות בשוק התקווה.

"הלימודים שעממו אותי. יכול להיות שאם היו מקפיצים אותי כיתה, היה לי יותר מעניין. הייתי מורט 10 עופות ומרוויח 80 אגורות. זה היה אז הרבה כסף לילד. העופות היו זקנות והיה להן כינים ואמא שלי הייתה צריכה אחר כך לשים לי נפט על הראש. כאן נפגשתי עם העוף בפעם הראשונה", מספר מחלב בראיון ל"גלובס".

בגיל 22 מחלב כבר שלט על חברה שסיפקה עופות חיים לשווקים והחזיק 7-8 משאיות. כיום, עם שותפו אבנר כליפה, הוא חולש על חברת "עוף עוז" - אימפריה שגלגלה אשתקד 1.147 מיליארד שקל בשנה (ללא מע"מ) ורשמה רווח נקי של כ-70 מיליון שקל. האימפריה הזו כוללת, בין היתר, את המשחטה הגדולה והמשוכללת ביותר בישראל - עוף עוז ביישוב הבדואי שגב שלום שבדרום. המשחטה, שנחנכה לפני 3 שנים בהשקעה של 350 מיליון שקל, מספקת עופות טריים ארוזים תחת המותג "עוז והדר" לרשת שופרסל, רשת קו-אופ ישראל ועד לאחרונה גם לרשתות מגה ויינות ביתן. היא גם ספקית גדולה של עופות והודים טריים של קבוצת נטו, השוק המוסדי, חנויות פרטיות וקצביות.

"לא עושים טובה"

- בכמה אתה מוכר את העוף לשופרסל?

מחלב: "14.4 שקל לפני מע"מ".

- וחזה עוף?

"22.5 שקל".

- מחיר העוף לצרכן ברשתות נמוך יותר. אתה מבין למה הרשתות מתלוננות?

"22 שקל לחזה עוף זה יקר? במבצעים הרשתות מוכרות בפחות. העוף הוא היחיד שמושך לקוחות ובגלל העוף, הפדיון שלהן גבוה. כשהן עושות מבצעים בבשר זה לא עובד, וכשהן עושות בעוף - הסניף מלא אנשים. אין לי עניין שיעשו מבצעים בעוף".

- אז יקנו פחות?

"לא. יקנו מה שצריך. הציבור קונה, שם במקפיא ואוכל לפי הצורך. הרשתות עושות את המבצעים בשביל עצמן. הן לא עושות לנו טובה, הן הורסות את הלקוחות הפרטיים, החנויות המתמחות והקצביות. אנחנו עלולים לאבד שוק כזה ולהיות תלויים רק ברשתות. הרשת מוכרת עוף במבצע ב-8 שקלים, ומוכרת עוד 20 אלף מוצרים. החנות הקטנה מוכרת רק עוף, אז מה היא תעשה? תמכור ב-8 שקלים? הרשתות הורגות את החנויות הקטנות וזה נגד האינטרס שלי. אחר כך אני אהיה תלוי בהן, והן ינהלו לי את החיים.

"היום (יום ג' השבוע) שופרסל התחילה למכור עוף ב-7.9 שקלים. היא מגיבה למגה. אם אני מייצר לה 1,500 קרטון עוף, היא הזמינה בבת אחת פי שלושה - 4,500 קרטון. מפעל לא תמיד יכול להיות גמיש בכמויות. זה גורם למערכת הייצור להיות פעם בחוסר ופעם בעודף. זה לא מייצב עסק. אם הרשתות היו מוכרות במחיר מלא, היינו יודעים מה הצריכה האמיתית ומתאימים את עצמנו".

- שופרסל לא ביקשה השתתפות במבצע?

"לא. אנחנו לא נוהגים להשתתף במבצעים. יש מחיר. הוא רוצה? קונה, לא רוצה? לא קונה".

- המגדלים מתאמים את כמויות גידול העוף, וכך שומרים על מחיר גבוה.

"ענף העוף מסודר במועצת הלול ששולטת בכמות הגידולים כדי שלא יהיה משבר וכדי שלא יהיה מחסור. אם לא, כל המשחטות היו פושטות רגל. הרשתות לוקחות את מחיר העוף שהיה בתקופת המשבר, ואומרות שהמחיר עלה מאז ב-23% אבל אז הפסדנו. מה רוצים, שנוריד את המחיר ונפסיד? היום זו בושה להרוויח כסף? המחירים ריאליים, הם לא מעשירים אותנו".

- מה הרווחיות שלכם?

"הרווחיות לא גבוהה. בסוף אנחנו נשארים עם רווח של 5%-6%.

אם אני עושה מחזור של 1.14 מיליארד שקל, אז מדובר ברווח של 70 מיליון שקל. זה הרבה? זה לא הרבה. כשהפסדנו, הפסדנו 8%-10% מהמחזור. עכשיו אנחנו רק מחזירים חלק".

- יבוא מאיים על הענף?

"אין איום יבוא על הענף. קשה לייבא עוף טרי וקשה עוד יותר לייבא עוף טרי כשר. הכשרות מגינה על הענף יותר מאשר המכס".

רשתות השיווק מצדן, לא חוסכות ביקורת מהמשחטות. "עם ישראל משלם 20%-30% יותר על העוף כי הרגולטור מאפשר למשחטות לתאם כמויות וכך אין תחרות ביניהן", אומר רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.

- יש תחרות אמיתית בין המשחטות?

מחלב: "יש תחרות בין המשחטות. התחרות אגרסיבית אך זה לא אומר שהיא בלתי מוגבלת. הרשתות מאשימות אותנו שאנחנו מתאמים מחירים והמחירון אחיד. זה לא נכון. מי שגורם לתיאום המחירים הן רשתות השיווק. כשמשחטה מוכרת במחיר נמוך, אז הרשת הולכת למשחטות היקרות יותר ודורשת להתאים את המחיר, אז מי עשה את התיאום? יש הסדרי כמויות אבל אין תיאום מחירים".

- גם שופרסל יישרה אותך במחיר?

"כן, גם מגה וגם יינות ביתן. למה אני לא מוכר למגה ויינות ביתן? הוא טוען שהוא קונה ב-15 שקל נניח ואומר 'תמכור לי באותו מחיר'. אם אני מסכים, אז הוא קונה מכולם באותו מחיר ומכאן שהם תיאמו לנו את המחיר".

- מתי הפסקת למכור ליינות ביתן?

"לפני 4 חודשים הוא רצה שאני אתיישר עם המחיר שהוא השיג, ואני לא מוכן להתיישר כי אני חושב שזה שווה יותר. העוף שלי ברמה גבוהה יותר. יכול להיות שאמכור לו בעתיד, כרגע אני לא מוכר לו".

- ומתי הפסקת למכור למגה?

"לפני שנה. עבדתי עם מגה 22 שנה והפסקתי בגלל תנאים מסחריים. הם רצו יותר ולא הסכמנו. מגה כמגה איבדה את הדרך. למסעדה טובה תבואי כל יום, אבל אם יום אחד יאכילו אותך אוכל מסריח, לא תכנסי יותר למסעדה - גם אם יחליפו את הבעלים והשף. קל מאוד לאבד לקוח אבל קשה מאוד להחזיר אותו. כדי להחזיר הלקוחות, הם צריכים לעשות עבודה מאסיבית ולאורך זמן. בשבועיים עד שלושה לא מחזירים לקוחות ועם כל המבצעים והשינויים שהם עשו - הם עדיין בבעיה.

"מגה הייתה הטובה ביותר. הגיע זאב וורמברנד, פיטר את הטובים והרס את העסק. לפני שנתיים הלכתי לדודי וייסמן (יו"ר קבוצת אלון המחזיקה ברשת מגה - א.ח) ואמרתי לו 'תתעורר, העסק שלך נהרס'. הוא אמר לי 'יש הסכמים, אני לא יכול לפטר עובדים'. אמרתי לו שזה לא קשור, שאין ניהול. ידעתי אז שאני הולך לאבד את הרשת והלכתי אליו כדי שישנה את הניהול ברשת".

- הפסקת האספקה למגה פגעה בכם?

"לא. גם היום אני מוכר את כל מה שאני מייצר".

- אתה מוכר לחצי חינם?

"רשת 'חצי חינם' קונה בחצי חינם, אבל לא מוכרת בחצי חינם. אני חבר של זקי שלום ושל ששי ומוטי קופרלי (בעלי הרשת - א.ח). סיפקתי להם עופות עוד כשהייתה להם בסטה בשוק הכרמל. אני לא עובד איתו כבר 7-8 שנים, תנובה מספקת לו ומוכרת לו זול יותר. אני לא מוכן למכור במחיר הזה".

- למה אתה לא עובד עם רמי לוי שיווק השקמה?

"רמי לוי מחזיק זכיין, בלדי, שאני מוכר לו מעט. רמי לוי היה אצלי במפעל אבל הוא עדיין לא קיבל החלטה".

- ברשת רמי לוי כמו גם ברשתות אחרות, העוף הטרי נמכר בקצבייה בזמן ש"עוף עוז" דוגלת במכירה לצרכן של עוף טרי וחלקיו ארוזים בוואקום.

"אין ספק שעוף טרי ארוז הוא ברמה יותר גבוהה. בכלל, הסודות נמצאים בתזונה של העוף. העוף שלי תמיד לבן, ואף פעם לא יהיה לו שומן צהוב. חיי המדף שלו ארוכים יותר מכל עוף בישראל. אם עוף של המתחרה יכול להסריח תוך יומיים, אצלי ייקח לו הרבה זמן עד שהוא יסריח, כי הכול קשור לתזונה. התזונה שאני נותן שונה לגמרי, היא כוללת פרמיקס של ויטמינים (תערובת מרוכזת שמדוללת לתוך מזון העופות - א.ח) שיש רק לאמבר (מכון תערובת המשמש את תנובה - א.ח) ולי".

- רמי לוי עשה עסקה טובה כשקנה את עוף העמק שנסגרה לאחר מכן?

"לא. מבחינתו הוא עשה עסקה נדל"נית. עסקה של לשקם עובדים ומפעל? זה בולשיט. את השיקום אני עשיתי כשקניתי את 'עוף קור' בשדרות. המשחטה קרסה והעובדים שם שרפו צמיגים. אני לקחתי את המשחטה לידיים, שיקמתי אותה, והצלתי את העסק. זה עובד נכון וטוב כבר 14 שנה, ויש שם כ-180 עובדים.

"משחטה כמשחטה לא יכולה להתקיים מבלי שיש לה את כל חומר הגלם באינטגרציה ובשליטה. אנחנו הראשונים והיחידים בארץ ששולטים בכל שרשרת הגידול: רבייה, הדגרה, גידול אפרוחים, גידול עופות לשחיטה, משחטה וייצור תערובת למזון העופות. כך אתה מבטל תחנות רווח בדרך ומביא מקסימום רווח לתחנה האחרונה".

- אתה רואה את השוק והתחרות. לאן זה הולך?

"מישהו ילך - או אחת הרשתות, או החנויות הקטנות. השווקים הולכים ונעלמים ובכללם שוק הכרמל, שוק התקווה ושוק מחנה יהודה, שהרוב בו מסעדות. משהו יקרה. אם הרשתות ימשיכו להילחם כך, מישהו ייפול".

לפני חודשים אחדים הגיש מחלב בג"ץ נגד המדינה מכיוון שלטענתו קיבל רק מענק חלקי מכוח החוק. המפעל קיבל מענק של 50 מיליון שקל בזמן שלטענתו, הוא היה זכאי למענק של 70 מיליון שקל בסך הכול מתוקף חוק הנגב. "המדינה עושה אפליה רצינית בינינו לבין חברות גדולות כמו טבע. למה? אני לא יודע. אני מעסיק 2,000 עובדים. אני חושד שיש אפליה עדתית".

מגה סירבה להגיב לנאמר בכתבה.

כשרות בד"ץ? "זה הכול פוליטיקה וכסף"

בשנה האחרונה פועל מחלב כדי לשכנע רבנים לצרוך את מוצרי החברה מבלי שיהיה להם הכשר בד"ץ.

"אין שום הבדל בין כשרות רגילה לכשרות בד"ץ, ורמת הכשרות אצלנו מאוד גבוהה", הוא אומר. "המשגיחים לוקחים הרבה כסף שאני צריך לגבות אותו מהלקוח. החלטתי שזו לא הדרך שלי.

"אני מוביל מהלך שהחרדים ייקנו את כשרות הרבנות במחיר רגיל ולא יצטרכו לשלם יותר. אין לזה שום הצדקה ברמת הכשרות, זה הכול פוליטיקה וכסף. זה מתסכל. אני מביא את הרבנים לסיורים במשחטה ומראה להם שהכשרות לא פחות טובה מהבד"צים".

- וזה עוזר?

מחלב: "יש רבנים שמשתכנעים ואומרים לציבור שלהם לקנות. עדיין יש הרבה פוליטיקה, כי הרבה רבנים ומשגיחים מתפרנסים מזה וכך לוקחים הרבה כסף דווקא מהציבור החרדי שיותר קשה לו והוא צריך לשלם יותר".

משחטה חדשה ב-80 מיליון שקל

עד 2006 החזיק המפעל בכשרות הגבוהה "יורה דעה" של הרב מחפוד. מחלב: "הרב מחפוד עבד אצלי 20 שנה ואני הקמתי את הכשרות 'יורה דעה'. השקעתי בו הרבה כסף והייתה לי הכשרות במשך 20 שנה. באיזשהו שלב הוא עבר לעוף ירושלים, זה היה עניין כספי ואני ויתרתי".

ראוי לציין כי הרב חיים קנייבסקי, גדול המקובלים בקרב הליטאים, צורך את מוצרי "עוף עוז" כשרב המשחטה, מרדכי גלאי, מביא לו אישית את המוצרים.

חרף כל האמור לעיל, במישור אדומים מחלב מתכוון להקים משחטה גדולה ומודרנית במיוחד לבד"ץ, כששיווק עופות ייעשה על ידי קבוצת נטו עם המותג עטרה. בניית המשחטה, שבהיושקעו 80 מיליון, צפויה להימשך כשנתיים.

מסגד לעובדים המוסלמים, בית כנסת ומקווה לעובדים החרדים

"כשהחלטתי להעביר את המשחטה מחדרה לשגב שלום, הפחידו אותי שאני בונה בכפר בדואי. לבדואים אין שם טוב בדרום בנושא של פשע ופרוטקשן, אבל התברר שהבדואים עובדים, נאמנים והפשע ירד", אומר מחלב.

זה לא עבר חלק. כמה חודשים לפני חנוכת המשחטה, המקום הוצת ונגרם נזק של 60 מיליון שקל (שכוסו על ידי הביטוח). מחלב בטוח שלא בדואים הם שהציתו את המקום. כיום, 80% מתוך 1,000 עובדי המשחטה הם מוסלמים, רובם תושבי היישוב הבדואי שגב שלום. 10% מהעובדים הם חרדים המועסקים בתפקידי שוחטים ומשגיחי כשרות. מנכ"ל המפעל, נוואף אבו מועמר, גם הוא תושב שגב שלום.

מחלב בטוח שמצא את המתכון המנצח לחיים בכפיפה אחת של מוסלמים ויהודים וגם לשילוב חרדים במעגל העבודה. בעבור המוסלמים בנה במפעל מסגד ובו חדרי תפילה נפרדים לנשים וגברים. בעבור החרדים בנה מקווה, בית כנסת וחדר לימוד תורני.

"ברמת הכשרות, השוחטים חייבים לטבול במקווה לפני שחיטה וזה היה מאלץ אותם לקום מוקדם מאוד בבוקר", מסביר מחלב. "הם גם צריכים להתפלל. המקווה ובית הכנסת מעניקים להם נוחות. לכן יש גם מסגד לעובדים המוסלמים - כדי שלא תהיה קנאה של אחד בשני. משמרות השוחטים מתחלפות כל 40 דקות. הם גם עובדים וגם לומדים תורה בזמנם הפנוי. כך יש להם מוטיבציה לבוא לעבוד. זה מתכון מנצח. יש שיתוף פעולה, אהבה ואחווה בין המוסלמים והחרדים".

באופן מפתיע, העובדים החרדים מקבלים בהשלמה את קיומו של המסגד במפעל. "היחסים מדהימים כי בני המגזר הבדואי לא עוינים", אומר שלמה פלדמן, האחראי על צוות הכשרות במפעל. "הם מרגישים חלק מאתנו. המסגד מראה להם שהבעלים מכבדים אותם והם מקרינים יחס של אחווה".

עוף טוב
 עוף טוב