הסדר חוב בפטרוכימיים: בעלי המניות הנוכחים ידוללו ב-95%

לנושי החברה, ובראשם מחזיקי האג"ח, יוקצו 47.5% מהמניות ■ הפועלים יהפוך לבעל עניין עם 7.4%

עוד הסדר חוב ענקי בחברת החזקות שקרסה עומד לקרום עור וגידים. הפעם מדובר בחברת הפטרוכימיים של דיויד פדרמן, שהגיעה למצב של חדלות פירעון בעקבות השקעה כושלת במינוף גבוה שביצעה בחברת בזן (בית הזיקוק בחיפה).

סמוך לכניסת החג שלח רו"ח איציק עידן, שמונה ע"י בית המשפט כמומחה בהסדר החוב של הפטרוכימיים, את הדוח שלו על ההסדר המוצע בחברה, שסיימה את שנת 2013 בהפסד עתק של 811 מיליון שקל, שהעביר אותה לגירעון של 550 מיליון שקל בהון העצמי ולהערת "עסק חי". הפטרוכימיים נסרת כיום בשווי זניח של 26 מיליון שקל, לאחר נפילה של כ-85% מתחילת 2013.

הסדר החוב שמציעה הפטרוכימיים, כולל שתי חלופות עבור מחזיקי האג"ח. הראשונה מדמה את פירוק החברה, ללא פירוק שלה בפועל, כך שכל מחזיק אג"ח יוכל לקבל את הנתח שלו מנכסי החברה, ללא עלויות פירוק. החלופה השנייה שבה יכולים לבחור מחזיקי האג"ח, היא להישאר עם החוב, שיכונס לסדרה אחת. פירעון החוב יידחה לשנת 2017, ועד אז לא תשלם החברה למחזיקים ריבית.

נכון לסוף מארס, נאמד החוב הפיננסי של הפטרוכימיים בכ-1.98 מיליארד שקל. רובו, כ-1.55 מיליארד שקל, למחזיקי האג"ח, שנחלקים לשש סדרות, שלחלקן (סדרות ב', ג' ו-ד') משעובדות מניות הנכס המרכזי שאותו מחזיקה הפטרוכימיים, מניות בזן (29.7% מהון המניות). לסדרות האחרות (א', ה' ו-ו') אין שעבוד. כמו כן לחברה חוב לבנק הפועלים שנאמד בכ-308 מיליון שקל, וחוב לקרן בראשית, שהקיפו 123 מיליון שקל.

2.9% לקרן בראשית

מהדוח עולה כי נכון להיום עודף ההתחייבות על הנכסים שיש לפטרוכימיים (NAV), עומד על 970 מיליון שקל. במסגרת ההסדר, לכלל הנושים של החברה יוקצו מניות המהוות 47.5% ממניות הפטרוכימיים. פירושו של דבר, שמחזיקי האג"ח יהפכו להיות בעלים של 37.2% מהון החברה, בעוד בנק הפועלים יהפוך לבעל עניין עם החזקה של 7.4%, וקרן בראשית תחזיק 2.9%.

לבעלי השליטה הנוכחיים, שמחזיקים בה באמצעות מודגל, יונפקו כ-47.5% מהמניות, וזאת תמורת התחייבותם לממן את הוצאות החברה בגובה של מיליון שקל לשנה עד סוף 2017 וכן על שמירת מניות הנדרשות לשמירה על הסכם השליטה המשותפת בבזן (כ-17% מההון). כך, בעלי המניות הנוכחיים צפויים לספוג דילול של 95%.

ההסדר גם כולל פטור לנושאי המשרה בחברה, אך לא לבעלי השליטה והדירקטורים שלה. עם תמיכתו של רו"ח עידן בהסדר, צפוי בית המשפט לאשר לחברה לזמן אסיפות מחזיקים לאישור ההסדר.