יזמים - כך תפרצו לשווקים גדולים וחדשים מעבר לים

כיצד חברות ישראליות קטנות ובינוניות יכולות לפרוץ לשווקים חדשים? ■ לשני יזמים ישראלים יש רעיון, והוא דווקא די פשוט

אם יש לכם עסק קטן או בינוני, אתם מרגישים שאתם עובדים נכון ויכולים רק לצמוח, אבל שום דבר לא באמת קורה - יכול להיות שזה בגלל שהשוק שאתם פועלים בו ממוצה. וזה די הגיוני. השוק הישראלי הוא נהדר לתחילת הדרך, אבל הוא כבר לא מתאים למי שרוצה להתקדם באמת.

בעידן הרשת הגלובלי, זה אמור להיות קל למדי. השווקים הזרים קרובים מאי פעם, אבל במקרים רבים תגלו שמדובר בתקרה של זכוכית. אתם פועלים בזירה עצומה, בה רבים שכמותכם מתחרים על אותו הקהל, אז למה שיבחרו דווקא בכם? גוגל בהחלט יכול לעזור, אבל הקידום לראש הרשימה הוא עניין יקר.

דודי פיינר ונועם אביסדריס, הם שני יזמים ישראליים שמאמינים שיש להם מה להציע. הם מאמינים באידיאולוגיה, וקידום התעשייה הישראלית, מה שגרם להם לפתח ולהקים לפני כשנה אתר בשם MadeIn-Israel המהווה פלטפורמה ודף בית לחברות תעשייה ישראליות בתחומים שונים.

"זה התחיל במשבר הכלכלי של 2008", מספר דודי פיינר, איש תעשייה מנוסה בעצמו. "בתקופת המשבר עבדתי כמנכ"ל מפעל, האווירה העסקית הייתה נוראית, והבנתי שאנחנו חייבים לפרוץ לעוד שווקים בחו"ל, לפתח יכולות נוספות ומשלימות כי השוק המקומי לבדו לא מספיק. הבנתי שחברות ישראליות צריכות ויכולות לפרוץ החוצה".

- דווקא הרבה חברות ישראליות פועלות בחו"ל.

"נכון, ויש להן גם מחלקות שיווק גדולות או משרדים בעולם. אבל הרבה חברות תעשייתיות מסתמכות בעיקר על השוק המקומי. בראייה של נועם ושלי, השוק המקומי הוא דיי ממוצה לכן הקמנו אתר שמשמש כפלטפורמה עסקית ואשר מאפשר לחברות להקים בתוך 24 שעות מיני אתר משלהן, שיפתח להם דלת לשווקים חדשים שהם לא היו חשופים אליהם עד כה.

- אבל די פשוט להקים אתר.

"נכון מאוד, ולכן אנחנו לא באים במקום האתר אבל אנחנו מציעים במה ייחודית ואחרת. קידום המאפשר לשים דגש על המוצרים בהם החברה מתגאה, בטכנולוגיות, ובכל הדברים שיקרצו ללקוח מעבר לים. עבור מי שמחפש מוצר, ונכנס לגוגל, יש חשיבות עצומה לחברות העולות ומופיעות ראשונות. אנחנו מעניקים אכסניה שתאפשר לחברות ליצור קשרי B2B. האתר עובד לפי דפוסי חשיבה של קניינים בארץ או בחו"ל. בכל חיפוש סטנדרטי נהוג לכתוב בגוגל את תאור המוצר. הפלטפורמה שלנו, MadeIn-Israel, נותנת במה אינטרנטית למוצרים עצמם ללא קשר לגודל החברה שמייצרת אותם. למעשה אנו מאפשרים לאותם חברות להיות שווים בין שווים בתחרות הגלובלית מול חברות גדולות ומוכרות בתחומים השונים.

האתר מקדם את מוצרי החברות בכל מנועי החיפוש הנפוצים כאשר בפיתוח הפלטפורמה הושם דגש רב על צרכים שיווקיים אינטרנטיים הנדרשים לכל חברה בעידן המודרני והעולם הגלובלי. בקוד התוכנה והאלגוריתם שפותחו נעשה שימוש מחשבתי בכל הקשור לתורת ההמונים.

- חברות מחפשות מוצרים באמצעות מנועי חיפוש?

"זה אחד הכלים המקובלים ביותר בעולם. בדקנו סטטיסטית את מקורות ההגעה לאתר. מי שמחפש פילטרים של מים, יימצא מיני-סייט ממוקד של החברה הישראלית שמייצרת אותם. אנחנו במקביל מוסיפים כל הזמן פיתוחים חדשים, ובקרוב מאוד האתר יותאם ספציפית למדינה של הגולש - לא רק דרך השפה - אלא גם במסרים והדגשים לאותה מדינה. לדוגמה, גולשים ממדינות אפריקה, יקבלו דגש מוגבר למוצרי תעשיית החקלאות, אגרו-טכנולוגיה ומים. זה יעניק ערך מוסף אחר לאתר".

פיינר מסביר כי נכון להיום האתר פעיל מאוד והם רואים גידול מתמיד בכמויות הגולשים אליו, כאשר בשנה האחרונה היו כבר קרוב ל-100,000 צפיות מרחבי העולם, בנוסף, הם מזהים צמיחה מרשימה בכמות הגולשים שחוזרים לאתר להשתמש בו שוב.

פיתוח נוסף שייכנס בתקופה הקרובה הוא היכולת לתת מידע לאותן חברות מנויות, כך שכל חברה תוכל לראות בדיוק מהיכן מגיעים הגולשים לאתר/לקטגוריה ולחברה וחשוב מכך מהיכן לא מגיעים אליהם. ומכאן יהיה ניתן ללמוד היכן ממוקמים השווקים הפוטנציאלים עבורם, ולהתייעל בהתאם. הפלטפורמה שלנו היא כלי נהדר למנהלי חברות, אנשי שיווק ומכירות.

כמי שמונעים אידיאולוגית, פיינר ונועם מחפשים כל הזמן דרכים נוספות שיעזרו לעסקים ישראלים לצמוח. "התחלנו לעבוד עם ה'האב' ברעננה, ואנחנו מחפשים שיתופי פעולה נוספים - אם זה עבודה עם רשויות מקומיות ומשרדים ממשלתיים, ערוץ שפונה למשקיעים, חסויות של חברות גדולות וכיו"ב.

"עבור עסקים ומפעלים מדובר בהשתתפות בתערוכה המציגה בכל מקום בעולם, 24 שעות ביממה, ובעלות מאוד נמוכה. אנו גובים דמי מנוי של 1,200-3,600 שקל לשנה, תלוי בכמות המוצרים המוצגים באתר, כשכל חברה יכולה לנהל את המידע אודותיה בממשק פנימי וללא הגבלה", מסכם פיינר.

חזון החברה הוא להיות גורם המשפיע על חשיפת חברות ישראליות ברחבי העולם ולתרום לשיפור המודעות העולמית ביחס לישראל על ידי הבלטת איכות המוצרים הישראלים, היצירתיות והחדשנות של הישראלי היפה

כך או כך, ניתן להתרשם לבד מביקור באתר.