אולמרט הולך לכלא?

וגם אם לא, מחשבות על חזרה לפוליטיקה הם חלום באספמיה

בשבוע הבא תתחדש המהומה המשפטית והציבורית הסובבת את משפט הולילנד, שיגיע לשלב הטיעונים לעונש, באולמו של השופט דוד רוזן בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב.

פחות מחודש חלף מאז הרשיע רוזן את מרבית הנאשמים בעבירות חמורות של לקיחת שוחד, מתן שוחד ותיווך בשוחד, ובראשם את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שזו לו הרשעתו השנייה בעבירות של שחיתות שלטונית בתוך פחות משנתיים.

הרטוריקה של רוזן בהכרעת הדין המפורטת, והדברים שאמר באותו מעמד, לא הותירו ספק באשר לגישתו המחמירה כלפי הנאשמים - וזו אמורה לבוא לידי ביטוי גם בגזר הדין.

בימים אלה שוקדים בפרקליטות מיסוי וכלכלה על גיבוש עמדתה העונשית של התביעה ביחס לנאשמים שהורשעו. מאז נכנס לתוקף תיקון 113 לחוק העונשין, העוסק בהבניית שיקול-הדעת השיפוטי בגזירת עונשים, על בית המשפט להגדיר טווח ענישה כללי ביחס לעבירה המבוצעת בסט נסיבות מסוים, ורק לאחר מכן להציב את הנאשם המסוים בתוך אותו טווח, על-פי נסיבותיו האישיות.

השיטה החדשה הזו עשויה להוביל למשחק ניחושים מרתק, כיצד ישחקו ההיבטים האישיים של אולמרט בתוך מתחם הענישה, אבל זהו מאמץ-שווא: הפרקליטות כבר הודיעה כי בעבירות שבהן הורשע אולמרט אין אפשרות להימנע מלהטיל עונש של מאסר בפועל, ולאו דווקא מן הקצרים ביותר.

אף שבמעמד הכרעת הדין הביע רוזן חוסר התלהבות מעסקת הטיעון שנרקמה בין הפרקליטות לבין שולה זקן - ובשל תגובתו זו אף נמנעה הפרקליטות מלהגיש בעניינה את כתב האישום המתוקן שגובש במסגרת אותה עסקה, בטרם הושמעה הכרעת הדין בעניינה - העסקה עם זקן עדיין בתוקף, והיא פועלת ב-3 חזיתות במקביל: בתיק הולילנד, העסקה צפויה להוביל את הפרקליטות לדרוש ענישה מקילה במיוחד לזקן, של 11 חודשי מאסר בתוספת קנס.

זהו עונש שאיננו תואם, ולו בקירוב, את העבירות החמורות שבהן זקן הורשעה, ורוזן כבר אמר שיהיה על הפרקליטות לעמול קשה כדי לשכנעו להימנע מלגזור עליה את הענישה המתחייבת בעקבות הרשעה בעבירות ובנסיבות שבהן הורשעה זקן. יהיה מעניין לראות איך הפרקליטות יוצאת מגדרה לטובת זקן - מצד אחד, בלי לכרסם בחומרת העבירות, ומצד שני, במטרה לבוא לקראתה כמתחייב בהסכם.

בתיק נוסף שבו תלוי ועומד עניינם של אולמרט וזקן, תיק ראשונטורס-טלנסקי, ביקשה הפרקליטות לפני הפסח מבית המשפט העליון, לחזור בה מהערעור נגד חומרת העונש שהוטל על זקן בבית המשפט המחוזי בירושלים. הרכב השופטים, בראשות הנשיא אשר גרוניס, הגורר את רגליו ביחס לכתיבת פסק הדין בערעור, פעל בזריזות, העביר את בקשת הפרקליטות לתגובת הצדדים האחרים - אולמרט וזקן עצמם, והבוקר (ג') החליט גרוניס לקבל את בקשת הפרקליטות ולמחוק את הערעור ביחס לנאשמת המשנית בתיק.

החזית השלישית שבה חלה עסקת הטיעון עם זקן היא חקירתו החדשה של אולמרט - להלן: "פרשת השיבוש". זו מצויה עדיין בחקירה, ואם שואלים את חוקרי יאח"ה, אולמרט לא סיים עדיין את ביקוריו בחדר החקירות, גם לאחר 3 חקירות נמרצות שארכו 8-9 שעות כל אחת.

מוקדם עדיין להסיק מסקנות לגבי חומרת החשדות רק על בסיס מהלכי החקירה, אולם יש להניח כי לפחות מבחינת המשטרה, פרשת השיבוש מקיפה נוסף לאולמרט גם חשודים נוספים.

האם אנשי הפרקליטות ילכו יד ביד עם חוקרי המשטרה? כלל לא ברור, אף שאנשי הפרקליטות, עד לרמת פרקליט המדינה שי ניצן, מלווים מקרוב את התקדמות החקירה.

תוצריה של החקירה הזו אמורים לבוא לידי ביטוי אולי באופן עצמאי בכתב אישום חדש, נוסף, נגד אולמרט - ואולי גם נאשמים נוספים - אך אפשר שהיבטים מסוימים ממנה יעלו, ולא כבדרך-אגב, גם בשלב הטיעונים לעונש בתיק הולילנד.

אלה הם העצים ביער השחיתות. אך למרות ריבויים, חשוב להרחיק מבט ולראות גם את היער בכללותו. העובדות מהשדה המשפטי אינן צריכות לעמוד בדרכו של הדיון הציבורי ביחס לנושאי משרה ציבורית הנכשלים בתחום טוהר המידות. החשבון צריך להיעשות במישור המשפטי, אך חשוב מכך - גם בזירה הציבורית, גם אם מחשבות על חזרה לפוליטיקה הם בגדר חלום באספמיה ותו לא.