אוליגרכים ממזרח אירופה מסתירים כספים בנדל"ן בלונדון

קונים רוסים רכשו אשתקד נכסי דיור בעיר בשווי 180 מיליון ליש"ט, וההערכות הן שהנתון השנה יהיה גבוה בהרבה רוב הרכישות - באמצעות חברות

עשירים רוסים ואוקראינים מנסים להעביר יותר מזומנים לנדל"ן בלונדון, אומרים מתווכי נכסים, על רקע אינדיקציות לכך שאוליגרכים ממזרח אירופה משתמשים בשוק הנכסים של לונדון כדי להסתיר את נכסיהם מהעיצומים הבינלאומיים.

חברת הייעוץ בנדל"ן JLL מעריכה שבריחת ההון מרוסיה עשויה לגדול פי ארבעה השנה ביחס לשנה שעברה.

הרוכשים בודקים

קונים רוסים רכשו בשנה שעברה נכסי דיור בשווי 180 מיליון ליש"ט בלונדון, לפי הערכות של סוכנות התיווך סייבלי'ס. מתווכים רבים צופים שהנתון של 2014 יהיה גבוה בהרבה, מאחר שהגל הנוכחי של המתעניינים מצוי בשלב בדיקת הנכסים האפשריים לרכישה.

רורי סקריזבריק, מנהל סוכנות הנדל"ן פרופרטי ויז'ן, אמר ש"הרבה לקוחות רוסים שהיו בקשר איתנו בשנתיים-שלוש האחרונות, שרק שקלו לקנות כאן נכס, מעלים את תוכניות הקנייה שלהם שלב ומממשים אותן".

צ'אליס אומר שהאוצר הבריטי "מופתע מן המספר של בעלי הנכסים שיצרו מבני בעלות שמתבססים על חברה ולא על שמם". למרות העלאת מס החברות על עסקאות נדל"ן שיזם שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן כדי לסגור את פרצת המס הזו, מזרח אירופים רבים עדיין קונים נכסים באמצעות מבנה של חברה, כדי לשמור על האנונימיות שלהם, אומרים יועצי מס ומתווכים. השימוש בחברות אוף-שור (שרשומות בחו"ל) הופך את העיצומים הבינלאומיים נגד ההון הרוסי לבלתי יעילים.

צ'רלס מקדואל, מאתר נכסים עבור לקוחות אמידים, אמר שקנייה באמצעות חברה פופולרית מפני ש"אם תהיה הקפאה של נכסים או משהו דומה, הנכסים יהיו מוגנים עד כמה שאפשר".

לדבריו, "אנחנו בהחלט רואים עלייה במספר הקונים מרוסיה וממזרח אירופה באופן כללי. הרוסים עצבניים במיוחד בגלל החששות שלהם מן העיצומים הצפויים".

מייקל מוריס, שותף בחברת עורכי הדין שמתמחה בחוקי איי התעלה האנגלית קולאס קריל שמייעצת לקונים בינלאומיים, אמר שהם מבצעים את הרכישות באמצעות חברה מפני ש"רישום הקרקעות הוא במרשם ציבורי, ואם אתה עשיר מאוד, לא תרצה אולי שאחרים ידעו היכן ביתך".

ראש הממשלה דיוויד קמרון מעוניין להסיר את מעט הסודיות שמסתיר שחיתות והעלמות מס, והממשלה הכריזה זה עתה על שיטת רישום חדשה של אינטרסים (אחזקות) בחברות. המטרה היא לאלץ את החברות לחשוף את שמות הבעלים שלהן, אך מומחים ספקניים לגבי האפקטיביות של החוק החדש.

גווין היימן, מנהל הקמפיינים של הארגון נגד שחיתות "גלובל וויטנס", אמר שהמרשם החדש של הממשלה "יסיע במשהו" לעיצומים שיוטלו על הון רוסי, אך לא יהיה הפתרון המלא מפני שעדיין אפשר יהיה להסתיר את הבעלות באמצעות חברות אוף-שור. לדבריו יהיה כדאי לבדוק את האפשרות שמנהל המקרקעין יחייב לחשוף שמות של מוטבים מאחזקת נכסים.

חברות רבות שמחזיקות נדל"ן רשומות במקלטי מס. כמעט 2 מיליון חברות חדשות מוקמות מדי שנה בארה"ב, וכמעט בכל המקרים קל להן להסתיר את שמות הבעלים שלהן.

גם המתווכים בודקים

מתווכי נדל"ן בבריטניה נדרשים גם לבצע בדיקות נוספות נגד הלבנת הון של אנשים שמוגדרים "חשופים פוליטית" - כאלו עם קשרים קרובים לממשלות זרות - אם כי הרשויות מוטרדות זה זמן רב מכך שקשה לזהות חשודים אפשריים בהלבנות הון באמצעות עסקאות נדל"ן.

שר האוצר אוסבורן פתח במסע נגד החזקת בתים על ידי חברות ב-2012, והשיק מס על מגורים מוחזקים על ידי חברות. המס היה מוצלח במיוחד, וגייס סכום גבוה פי חמישה מציפיות הממשלה. בתקציב שנה זו הידק אוסבורן עוד יותר את חוקי המס החלים על נכסים שמוחזקים על ידי חברות.